رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر در گفتگو با پانا خبرداد:

محدویت تخریب ساختمانهایی با عمر 10 تا20 ساله

رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران از بررسی مصوبه محدویت تخریب ساختمانهایی با عمر10 تا20 سال در شورای شهر خبرداد .

کد مطلب: ۶۰۳۸۱۱
لینک کوتاه کپی شد

محمد سالاری در گفتگو با خبرنگارپانا با اشاره به مزاحمت های ساختمانی که برای ساختمان های همجوار ایجاد می شود گفت: در یک دهه گذشته که شهر تهران به یک کارگاه تمام عیار عمران و ساختمانی تبدیل شده است، یعنی هر وقت وارد یک کوچه و خیابان می شویم قسمت عمده ای از املاک و ساختمان های شهر تهران در حال تخریب و نوسازی هستند که تبعات بسیار جدی برای همسایگان دارد؛ اعم از خطرات ناشی از گودبرداری‌های پرخطر، ریزش ساختمان های مجاور، ایجاد ترک های عمیق در دیوارهای هم جوار و خساراتی از این قبیل.

وی ادامه داد: یک سری از خسارت ها هم از جنس آلودگی صوتی و آلودگی هوا وجود دارد که این موضوع در گستره شهر تهران باعث شده شهروندان تهرانی قسمت عمده ای از آرامششان به واسطه این موضوع سلب کند.

وی با اشاره به خلا قانونی در حوزه حقوق همسایه های همجوار کارگاه های ساختمانی گفت : قوانین در این حوزه ناکارا است . قوانینی وجود دارد، اما قانون منسجم و یکپارچه و واحد که قابل تعریف و تفسیر برای همه واحدها باشد، نیست. قوانین به صورت موازی در سازمان ها و نهادهای مختلف وجود دارد. بخشی از این قوانین در مقررات ایمنی ساختمان وجود دارد که همه آنهایی که در این حوزه فعالیت می کنند، باید تمامی فرآیند ساختمان سازی را زیر نظر دستگاه های نظارتی و سازمان نظام مهندسی رعایت کنند و مهندسان ناظر مکلف هستند که از ایجاد آلودگی‌های صوتی و اقداماتی که منجر به خسارت به همسایگان می شود، جلوگیری کند. این موضوع درباره سد معبری که به صورت گسترده وجود دارد و شهروندان را دچار مشکل می کند، دیده می‌شود. اما متاسفانه می بینیم که این نظارت به صورت دائمی، مستمر و ناظر مقیم در حوزه ها وجود ندارد.
به گفته این عضو شورای شهر تهران بخش دیگری از مشکل برمی‌گردد به تعللی که عوامل شهرداری ناحیه دارند. به موجب قانون عوامل شهرداری ناحیه مکلفند وقتی با سد معبر رو به رو می شوند بلافاصله از آن جلوگیری و نسبت به جمع آوری آن اقدام کنند. در این زمینه شورای شهر تهران اقدامات خوبی انجام داده است. موضوع شرکت شهربان که آیین نامه آن یک ماه و نیم تصویب شد امیدواریم بتواند بخشی از این مشکل را مرتفع کند.

وی در خصوص فعالیت شبانه کارگاه های ساختمانی گفت : در شهر تهران محدودیت‌های ویژه برای ماشین‌های سنگین وجود دارد. راهنمایی و رانندگی اجازه تردد به آنها را در روز نمی دهد و ناچارا آنها مجبورند در شب تردد و مصالح خود را تخلیه کنند و از آنجایی که ساخت و سازها در دل محلات انجام می شود، قاعدتا آلودگی های صوتی و مزاحمت های جدی برای اهالی ایجاد می شود.این در اصل برمی گردد به اینکه شهری مانند تهران در بخش سرمایه گذاری برای مسکن آنقدر جذابیت دارد که آنها تشویق می شوند که حتی ساختمان هایی که عمر آنها به ۱۰ و ۲۰ سال می رسد نیز تخریب کنند و دوباره بسازند، در واقع بخشی از این کار بخاطر سود ناشی از سرمایه گذاری است.

وی گفت: لذا ما تنها کاری که می توانیم انجام دهیم، ایجاد محدودیت ها برای تخریب ساختمان‌هایی است که عمر کمی دارند. ما این مصوبه را در کمیسیون شهرسازی در حال بررسی داریم، لایحه آن را شهرداری تهران ارائه داده، قبلا هم یک مصوبه داشتیم آنها که زودتر تخریب می کنند، عوارض بیشتری بپردازند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار