میزان مصرف انرژی کشور ۵ برابر متوسط دنیا

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: میزان مصرف انرژی کشور در بخش خانگی و صنعتی از متوسط دنیا ۵ برابر بیشتر است و یکی از دلایل اصلی این مصرف بالا قیمت یارانه‌ای و پایین انرژی در کشور است.

کد مطلب: ۵۹۹۹۷۳
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا همدان، معصومه ابتکار در شورای اداری شهرستان ملایر با بیان اینکه طبیعت و محیط زیست امانت الهی هستند و باید مراقبت باشیم با آلوده کردن محیط زیست در این امانت خیانت نشود، گفت: حدود ۳۰ درصد مواد غذایی در ایران به زباله تبدیل می‌شود .

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه باید پسماندهای شهری، روستایی و صنعتی را مدیریت کرد، گفت: تک تک مردم و مسئولان در حفظ محیط زیست مسئولیت دارند .

وی با بیان اینکه دولت در زمینه محیط زیست اقدامات موثری انجام داده تاکید کرد: در بسیاری از زمینه‌ها از جمله آلودگی هوا، مدیریت پسماند و هدررفت انرژی و غذا کارهای اثربخشی انجام شده که تأثیرات آن در بلند مدت نمایان می‌شود .

ابتکار با تاکید بر اینکه نباید تنها در بعد مسئولیت دولت و حاکمیت مسائل محیط زیست را نگاه کرد بلکه همگی در بحث محیط زیست مسئول هستند، گفت: صنعت فعالیت بسیار ارزنده‌ای در ایجاد اشتغال، تولید و رشد اقتصادی است اما نباید این امر به قیمت ایجاد آلودگی باشد .

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه هر یک از ما به عنوان شهروند جهانی، کشوری و شهرستانی مسئول محیط زیست هستیم، افزود: اگر امروز پسماندهای صنعتی، خانگی، کشاورزی و فاضلاب‌های شهری و روستایی مدیریت نشود مشکلات و بیماری‌های بهداشتی و تنفسی ایجاد خواهد شد این هزینه نیز سنگین دیگری بردوش دولت است .

ابتکار با بیان اینکه محیط زیست و منابع طبیعی ملایر ثروت‌های طبیعی و سرمایه‌های ارزشمند و میراث طبیعی این شهر هستند، گفت: باید با اطلاع‌رسانی و آموزش از سطح ابتدایی و پیش دبستانی و دانشگاه و اقدامات پژوهشی در تشکل‌های ملایر زمینه جلب مشارکت جمعی را در راستای حفاظت از محیط زیست ایجاد کرد .

وی با اشاره به ابلاغ سیاست‌های کلی نظام در موضوع محیط زیست از سوی مقام معظم رهبری عنوان کرد: هم اکنون هفت لایحه محیط زیست در مجلس وجود دارد که مهمترین آنها لایحه هوای پاک است که آلودگی شهرها و بحث گرد و غبار و آلودگی‌های صنعتی را در برمی‌گیرد .

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست لایحه تالاب‌ها را از دیگر لایحه های مهم محیط زیست در مجلس برشمرد و افزود: میزان مصرف انرژی کشور در بخش خانگی و صنعتی از متوسط دنیا ۵ برابر بیشتر است و یکی از دلایل اصلی این مصرف بالا قیمت یارانه‌ای و پایین انرژی در کشور است .

وی بابیان اینکه سیستم‌های گرمایشی، سرمایشی و نیروگاه‌ها و صنایع به این موضوع که انرژی یک کالای ارزشمند است و اگر درست و بهینه مصرف نشود علاوه بر هدررفت سرمایه‌ها آلودگی نیز ایجاد خواهد کرد، توجه ندارند، گفت: امروز دنیا با تولید گازهای گلخانه‌ای به سمت گرمایش کره زمین پیش می‌رود .

وی با اشاره به اینکه اصلاح مصرف انرژی در دستور کار دولت یازدهم قرار گرفته است، گفت: در استان همدان با توسعه نیروگاه‌های خورشیدی اقدامات خوبی در زمینه مدیریت بخش انرژی انجام شده است .

ابتکار بابیان اینکه استان همدان با استفاده از روش‌های نوین آبیاری در بخش کشاورزی توانسته ‌راندمان آبیاری در بخش کشاورزی را افزایش دهد، عنوان کرد: اصلاح الگوی مصرف و تلاش برای مصرف بهینه آب در بخش کشاورزی بسیار ارزشمند است .

معاون رئیس جمهور در ادامه گونه‌های جانوری و تالاب ملایر را از سرمایه‌های طبیعی و ثروت‌های ارزشمند ملایر دانست و با بیان اینکه حفاظت از این سرمایه‌ها در سطح جهانی، کشوری و شهرستانی کاری خردمندانه است، گفت: ملایر در جلب مشارکت و حفاظت محیط زیست پیشگام است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار