بازدید وزیر جهاد کشاورزی از رودخانه خشک‌شده زهره هندیجان

وزیر جهاد کشاورزی به‌ عنوان نماینده ویژه رئیس‌جمهور از کانون‌های گردوغبار به خصوص رودخانه خشک‌شده هندیجان به همراه چند تن از مقامات مسئول کشوری و استانی بازدید کرد.

کد مطلب: ۵۹۹۲۵۸
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا از بندر هندیجان، در هفته‌های گذشته استان خوزستان شاهد هجوم ریز گردهای گسترده‌ای بود که دراین‌بین رطوبت و سرمای شدید باعث قطعی برق شهرهای استان شد.

وزیر نیرو در گفت‌ و گوی تلویزیونی در بخش ویژه خبری شبکه ۲ سیمای جمهوری اسلامی ایران این پدیده اتفاق افتاده در خوزستان را در ۴۰ سال اخیر وزارت نیرو بی‌سابقه خوانده است. ماجرا ازاین‌قرار است که در چند سال اخیر هجوم ریز گردها به استان خوزستان و نشستن خاک‌ بر مقرهای انتقال برق و از طرف دیگر رطوبت بسیار بالا در این استان سبب شده این خاک‌ها و رطوبت با همدیگر تلفیق و به‌صورت گل درآمده و مقرهای انتقال برق بااتصال به زمین باعث انفجار و قعطی برق شده‌اند.

بعد از قطع سرتاسری برق در استان خوزستان و اعتراضات مردمی در این استان، واکنش‌های دیگر مسئولان کشوری به این موضوع و بازتاب‌های ملی، رئیس‌جمهور دستور رسیدگی فوری به مشکلات استان خوزستان صادر کرد.

با دستور حسن روحانی رئیس‌جمهور اسلامی ایران وزیران کابینه در این استان حضور یافته و به شهرهای خوزستان سفر کردند و به‌عنوان نمایندگان ویژه رئیس‌جمهور دستورات لازم را صادر می‌کردند.

از نمایندگان سفرکرده به شهرهای استان خوزستان حجتی وزیر جهاد کشاورزی به همراه معاونین و برخی دیگر از مسئولان استان خوزستان در یک سفر غیره رسمی از کانون‌های ریز گرد و رودخانه خشک‌شده زهره هندیجان بازدید کردند.

در سفر وزیر جهاد کشاورزی به هندیجان از حور هندیجان و ماهشهر بازدید شد و در ادامه حجتی با حضور بر پل جاده کمربندی هندیجان به دیلم از رودخانه خشک‌شده زهره هندیجان که با سهل‌انگاری بالادست مواجه شده بود بازدید کرد.

امین عبادی رئیس اداره منابع طبیعی هندیجان تنها مسئول هندیجانی که وزیر را همراهی کرده بود، اظهار داشت: وزیر جهاد کشاورزی از شهرک صنعتی، پل کمربندی هندیجان بازدید و نقشه‌های ماهواره‌ای کانون‌های ریز گرد هندیجان را به وی نشان دادیم.

وی افزود: به وزیر اطلاع دادیم درگذشته که رودخانه زهره هندیجان پر آب بود، کشاورزی، دامداری پابرجا بوده و زمین‌های اطراف با توجه به رودخانه زهره سرسبز بود و مشکلات ریز گرد نداشته بودیم؛ اما در سال‌های اخیر به سبب بی‌تدبیری و انحراف رودخانه زهره هندیجان در بالادست و خشک شدن آن چیزی به‌غیراز ضرر و زیان برای منطقه و استان خوزستان نبوده است.

رئیس اداره منابع طبیعی هندیجان بیان کرد: متأسفانه با احداث سدهای بی‌رویه و غیره کارشناسی در بالادست سبب خشکی رودخانه شدند و به دنباله آن نابودی مراتع و کشاورزی هندیجان در پی داشته است. همچنین این خشکی سبب شده کانون‌های ریز گرد در منطقه در جریان بیفتد.

وی گفت: رودخانه زهره هندیجان طبق نقشه‌های ماهواره‌ای از سال ۱۳۸۹ تاکنون هیچ‌گونه طغیانی نداشته است چراکه در زمان طغیان ما آب‌های مازاد را در دشت‌های اطراف جاده هندیجان ماهشهر و هندیجان امیدیه رهاسازی می‌کردیم و علاوه بر کنترل آب‌های رودخانه مراتع را آبیاری می‌کردیم.

وی عنوان کرد: ما با شیوه کنترل آب‌های رودخانه درگذشته مشکل ریز گرد نداشته بودیم اما متأسفانه با احداث سدهای همچون آسک در هندیجان، سد کانال شهید رجایی در امیدیه و انحراف رودخانه در زیدون دیگر آبی در رودخانه زیبای زهره نبود تا به اطراف رهاسازی کنیم و ریز گردها را به مراتع سرسبز تبدیل کنیم.

وی افزود: ما کشت‌های گندم را به وزیر جهاد کشاورزی از نزدیک نشان دادیم که متأسفانه به دلیل بی‌آبی امسال نمی‌توان محصول مناسبی را داشته باشیم و این گندم‌ها رشد لازم در بهمن‌ماه نداشته‌اند.

/ محمدمهدی صادقی /

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار