درس

چشم سوم را همیشه همراه خود داشته باشید

واحد آموزش پانا: دوربین ولنز چشم سوم عکاس است که به او هویت حرفه ای می دهد پس باید آن را همواره همراه خود داشته باشد. اما مهمتر از آن انگیزه و آمادگی همیشگی برای شکار لحظه ها و گرفتن یک عکس خوب است. مطلب حاضر برگرفته از خبرگزاری ایرناست که با تغییراتی در فر م و محتوا خواهید خواند:

کد مطلب: ۵۹۹۱۵۲
لینک کوتاه کپی شد

دید عکاسانه

عکاسان هم مانند دیگران، برای دیدن، از چشمان خود استفاده می کنند.آنها مثل دیگر هنرمندان احساسات ژرف و لطیفی دارند. اما چشمان تیز‌بین، نقطهٔ ممیزه آنان است. گرچه چون دیگران می‌بینند اما گفت وگوی آنها با اطرافشان از طریق چشم سومی برقرار می شود که اصلی‌‌ترین آن ابزار عکاسی‌ شان است. دوربین و لنز.

پس بنابراین برای داشتن گفت وگوی دائمی و متصل با مردم، باید در هر محفل و مجلسی و هر زمان و مکانی با دوربینِ خود حضور داشته باشند.عکس گرفتن، برای یک عکاس خوب هیچوقت به وقت و فرصتی دیگر واگذار نمی شود. ممکن است بگویید پس برنامه ریزی قبلی چه می شود؟ گرچه برنامه ریزی از اصول ابتدایی موفقیت در هر امری و هم این طور عکاسی‌ است اما همان طور که گفته شد لنز مقابل چشمان ما الزاماً فقط ابزار ثبت تصویر بر روی صفحهٔ حساس تلقی‌نمی‌شود بلکه بخشی از شبکهٔ دید و زبان هنرمند است.پس باید این ابزار را همیشه با خود داشت تا مبادا سوژه ها از دست برود!

لحظه قطعی(عکس از ورلد پرس)

ممکن است بگویید امروزه با وجود گوشی های هوشمند با قابلیت عکاسیِ بالایی که برخی از آنان دارند گویی دوربین همیشه همراه عکاس است اما یک عکاس حرفه ای، مجهز به ابزار لازم برای حرفه ای هاست. و دوربین شناسه اوست. اما شاید مهمتر از اینها آمادگی و انگیزه همیشگی برای گرفتن عکس در همه شرایط است.

شادی پیروزی در مسابقه(ورلد پرس)

بسیاری از عکاسان برجسته و مشهور دنیا حتی در سنین بازنشستگی هیچ گاه دوربین را از خود دور نمی کنند. چرا که شاید در لحظه‌ی کوتاه حتی از اوقات فراغتشان در گوشه ای از یک کافه یا قهوه خانه اتفاقی در مقابل چشمانشان صورت پذیرد که بتواند عکس برجسته ای را خلق کند. پس نباید به حسرت و دریغ خوردن فرصتی داد. حتی یک هزارم ثانیه.

ویژگی و وظیفه عکاس خبری

برای یک عکاس مستند اجتماعی و خبری کسری از ثانیه هم مهم است و حتی نمی گذارد آن هم از دست برود. اگر رخدادی در مقابل اش اتفاق افتد هنرمند آن ‌لحظه را برای همیشه در تاریخ ثبت کرده است.چه بسیار لحظات نابی که در کسری از ثانیه و در گذاری بسیار شتابناک از زمان اتفاق افتاده است و هنرمند عکاس آن‌را ثبت کرده است. برای هنرمندانِ دیگر رشته‌ها، شاید لحظات آنقدر حیاتی نباشند که برای عکاسان هستند. یک سینماگر، یک نقاش، یک مجسّمه ساز حتی اگر صحنه زود گذر زیبایی را در مقابل چشمان خود ببینند می توانند آنها را بر روی قالب مناسب هنر خویش باز سازی کنند. گرچه معدود آثاری از این گونه هنرها الزاماً از صحنه‌هایی زودگذر خلق شده‌اند.

بیرون اوردن کودک از زیر اور در سوریه

شاید بتوان گفت عکاسان مطبوعاتی مردمی ترین هنرمندان هستند چرا که همواره برای ثبت آثار خود نیاز دارند در بین مردم باشند، دائماً با آنان گفت و گو کنند، چالش‌های موجود را با آنان مرتفع کنند، و این اتفاق نمی‌افتد مگر با حضور عکاسانه در میان مردم . یک عکاس خیابانی برای برقراری این گفت و گو با مردم همواره نیاز دارد که چشم سوم خود را همراه داشته باشد. هیچگاه این جمله نباید از زبان یک عکاس خیابانی شنیده شود "ای کاش دوربینم همراهم بود".

توزیع نان در عراق جنگ زده( ورلد پرس)

گرچه بسیاری از عکاسان مستند اجتماعی و خبری الزاماً عکاس خیابانی نیستند ولی نوعاً در یک زمینهٔ فکری و یک قالب عمل می کنند.

شاید لحظه ای را که مدت ها منتظر دیدنش بودید زمانی‌رخ دهد که موجب غافل گیری شما شود. فراموش نکنید! یک عکاس خوب هیچ گاه نباید غافل گیر شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار