مقاله

اخبار درست؛ ثروت عمومی هستند

واحد آموزش پانا: امروزه؛ رسانه ها اینجا، آنجا و همه جا! اما آیا این فراگیری، آنها را نسبت به پایبندی به اصول و ارزشهای اولیه خود بی نیاز کرده است؟ سردبیر اولیه "روزنامه تایم" در 164 سال پیش با طرح وظایف اساسی رسانه _ به طور تلویحی_ به این سوال پاسخ می دهد. جالب است! بخوانید

کد مطلب: ۵۹۴۶۵۸
لینک کوتاه کپی شد

نقش اساسی رسانه ها

"وظیفه اساسی، رسانه ها، دستیابی به فوری ترین و درست ترین نکته های واقعه یا پدیده در وقت و فرصت و محدود است. خبری که از آن واقعه یا پدیده تهیه می شود، ثروت عمومی است"*

این جمله ها را سردبیر اولیه روزنامه تایم درسال 1852، یکسال پس از تاسیس روزنامه در مقاله ای ذکر کرد و این ارزشها و نقش روزنامه نگاران بیش از یک قرن و نیم است که همچنان پابرجاست.

اگر دوباره و بادقت این عبارت را بخوانید؛ پی می برید که او از ارزشها و ویژگیهای یک خبر خوب و سالم نام می برد: "سردبیر تایم"، وظیفه رسانه و نماینده آن(خبرنگار) را دستیابی سریع به اخبار و انتقال آن در کوتاه ترین زمان به مخاطب می داند؛اما با قید"درست ترین". و این صفت درست ترین برای اخبار یعنی"صحت"-"دقت و شفافیت" و "پاسخ گویی به همه سوالات مخاطب" یعنی همان ویژگیهای اساسی خبر خوب؛ که بعداز 164 سال همچنان که در کتابهای روزنامه نگاری به آن اشاره می شود و مورد تاکید است اما نکته جالب توجه آن است که وی تهیه اخبار به این شکل را ثروت عمومی می داند.

قطعا این نگرش نسبت به خبر، جایگاه والا و رسالت مهم خبرنگاران را به عنوان تولیدکنندگان ثروت عمومی جامعه نشان می دهد و آنان را نسبت به حساسیت شغل شان مطلع خواهد کرد، تا بهترین ثروت را به جامعه خود هدیه دهند و بدین وسیله ماندگار شوند.

قطعا این نگرش و باور حداقل در عمق وجود خبرنگاران این رسانه نهادینه شده و فقط در حد یک شعار و اصول تئوریک باقی نمانده است.می پرسید؛ دلیل این گفته چیست؟ شما را به تاریخ "روزنامه تایم" ارجاع می دهم.

در باره تایم

روزنامه تایم یا نیویوریک تایمز (The new york tims) روزنامه معتبر و مشهور آمریکایی است که در سال 1851در شهرنیویورک در ایالت متحده آمریکا شروع به کار کرد.

این روزنامه که مرکز آن همچنان در این شهر قرار دارد، 164 سال است که هر روزه به طور همزمان علاوه بر آمریکا در دیگر نقاط جهان چاپ و منتشر می شود.

امتیاز "روزنامه نیویورک تایمز" متعلق به "شرکت نیویورک تایمز" است که مالک هجده نشریه دیگر از جمله اینترنشنال هرالد تریبون و بوستون گلوب است.

اعتبار و نفوذ این روزنامه در امریکا به حدی است که از آنان عنوان "منبع ملی" یاد می شود. منبع ملی به روزنامه هایی گفته می شود که بایگانی آنها به عنوان مدارک قابل استفاده در کتابها و نوشتارها قابل استفاده است.

روزنامه تایم تاکنون موفق به دریافت 112 جایزه پولیترز (معتبرترین جایزه روزنامه نگاری) در دنیا شده است و از این لحاظ در بین روزنامه های جهان رکوردار محسوب می شود.

بی شک این ماندگاری و این میدان داری در بین رسانه های معتبر دنیا مدیون پایبندی به اصول حرفه ای و اخلاقی حرفه روزنامه نگاری و جذب و گزینش بهترین نیروی انسانی متعهد و کارآمد است.

حالا متوجه شدید؛ دلیل این موفقیت و استمرار فعالیت روزنامه نگاری در بیش از یک و نیم قرن چیست؟ به نظر ما یکی از رموز این ماندگاری قطعا این نگاه به خبرو تبیین نقش خبرنگار است، به گونه ای که تایم هم اکنون جز پرتیراژترین و معتبرترین نشریات دنیا همچنان مطرح است.

  • حرفه ای شویم.

------------------------------------------------------------------

اعظم عابدینی

*.روزنامه نگاری حرفه ای ص 15

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار