رییس دیوان محاسبات:

یکی از ظلم های به نظام این است که می گویند فساد سیستمی شده است

رییس دیوان محاسبات کشور گفت: برخی می گویند فساد در ایران سیستمی شده و این یکی از ظلم هایی است که به نظام جمهوری اسلامی ایران می شود ، این باور شده که من آن را قبول ندارم و آمار اسناد در این زمینه وجود دارد.

کد مطلب: ۵۶۸۲۰۰
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا، عادل آذر روز چهارشنبه در همایش ملی استانداردهای حسابداری بخش عمومی افزود: مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی همیشه می گفتند مردم خودشان بهترین ناظران هستند و کارها را به مردم بسپارید، آنها می دانند چگونه از اموال خود نگهداری کنند.
وی ادامه داد: براساس تحقیقات انجام شده در برخی کشورها اگر دستگاه های نظارتی نبودند تخلفات، انحرافات و فسادها تا 200 برابر افزایش می یافت که در ایران اگر این دستگاه ها نبودند تا 100 درصد افزایش را شاهد بودیم.
رییس دیوان محاسبات یادآور شد: در حوزه نظارت مشکلات، گرفتاری و آسیب هایی داریم البته کسی منکر وجود دستگاه های نظارتی نیست.
آذر خاطرنشان کرد:طیف هایی وجود دارند که اگر دستگاه های نظارتی نباشند حداقل هزینه های جاری را نداریم .
وی با بیان این که چرا با داشتن همه دستگاه های نظارتی اتفاقات عجیب و قریب و فسادهای مالی در کشور ما اتفاق می افتد؟، گفت: برای حل این موضوع باید اقداماتی را دنبال کنیم که چالش ها و آسیب ها اتفاق رخ ندهد.
آذر افزود: نظام حسابداری و حسابرسی در حاکمیت و بخش عمومی درست شده اند که حکومت نیکو،شایسته و خوب اتفاق بیفتد و مردم وکالت پاسخگویی و نظارت و جلوگیری از فساد و انحراف را به ما داده اند اما چرا نمی توانیم این نقش را خوب ایفا کنیم؟
وی تصریح کرد: برای تقویت کار نظارتی و مقابله با چالش های این حوزه باید به دو بخش زیرساخت و چفت شدن دستگاه ها در نظام توجه کنیم.
وی ادامه داد: در بخش زیرساخت همه واقعیت این است که همچنان نظام های کنترل های داخلی دستگاه های اجرای یا کامل مستقر نشده و یا باوری به آن وجود ندارد و شکلی را آن ها مستقر کردند البته این صد درصدی نیست هرچند بررسی های ما غلبه این ها را نشان می دهد.
رییس دیوان محاسبات کشور گفت: کیفت استقرار نظام های حسابداری بخش عمومی نیز محل بحث و نقد است؛ روی کاغذ چیزهای خوبی داریم اما در اجرا گرفتاری ها زیاد است.
آذر همچنین به بحث استقرار مکانیسم های نظام بودجه ریزی اشاره کرد و افزود: اگر نظام بودجه ریزی را مستقر کنیم حداقل به لحاظ شفافیت گام های بلندی را بر می داریم و ریخت و پاش ها و هدر رفت هزینه ها و دوباره کاری و موازی کاری ها کاهش می دهیم.
وی ادامه داد: کنترل های فردی و انسانی دیگر جواب نمی دهد و باید نظام های را مستقر کنیم که در این زمینه به ما کمک کنند. مکانیسم های مدرن باید در دستگاه های اجرایی مستقر شوند.
رییس دیوان محاسبات کشور همچنین بر لزوم توجه به سیستم های هوشمند حسابداری و حسابرسی تاکید کرد و گفت: حسابرسی در بحث حسابرسی حقوق های نجومی کاری نداریم به چه کسانی ظلم شد و چقدر حق یا ناحق بود اما اگر نظام های هوشمند مستقر بود دو سال پیش باید هشدارها را مدیرانی که از آن ها غارت گر نام بردیم می دادیم.
آذر با بیان این که باید سیاه چاله ها را در نظام بودجه ریزی از بین ببریم، یادآور شد: در دیوان محاسبات سه گروه حقوقدان و حسابرس خبره گذاشته ایم که برداشت های متفاوتی از بندهای قانونی دارند.
وی همچنین به موضوع چفت های نظارتی اشاره کرد و گفت: یکی از گرفتاری های ما در بحث حقوق های نجومی این بود که هر سازمان نظارتی مدیر را فراخوانده و هر کدام نظری داده است؛ هماهنگی و چفت بودن دستگاه های نظارتی مهم است.
رییس دیوان محاسبات ادامه داد: چقدر خوب بود در مورد حقوق های نجومی یک گزارش با امضای سه قوه تهیه و با تفسیر منتشر می شد.
آذر همچنین بر ضرورت توجه به سامانه نظارتی هوشمند حسابرسی و آموزش های پیشگیرانه مدیران تاکید کرد.

** نام آیت الله هاشمی به فهرست شخصیت های ماندگار اضافه می شود
رییس دیوان محاسبات در بخشی دیگری از سخنان خود ضمن تسلیت رحلت آیت الله هاشمی رفسنجانی رییس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: رحلت ایشان آنچنان بزرگ و عظیم بود که دشمنان ایشان را به این واقعیت وادار کرد که از وصف و نیکی آیت الله هاشمی بگویند.
آذر به کتابی در رشته مدیریت درباره سرنوشت 100 شخصیت تاریخ ساز جهان اشاره کرد و افزود: این شخصیت ها ماندگار و بزرگ هستند و نام آیت الله هاشمی رفسنجانی نیز قطعا به این شخصیت ها اضافه می شود.
وی ادامه داد: این شخصیت ها از خودشان می گذرند و در تصمیم گیری ها و حرکت ها و بحث ها هیچ محاسبه ای برای منافع شخصی خود ندارند و هدفشان مردم است.
همایش ملی استانداردهای حسابداری بخش عمومی امروز با حضور رییس دیوان محاسبات ، سید رحمت الله اکرمی خزانه دار کل کشور و جمعی از حسابداران بخش عمومی دستگاه های اجرایی در مرکز همایش های رازی برگزار شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار