معاون حقوقی، مجلس و امور استان‌های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی :

مطبوعات و رسانه‌ها رکن قدرت در نظام مردم سالاری دینی هستند

خبر گزاری پانا : معاون حقوقی، مجلس و امور استان‌های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت : مطبوعات و رسانه‌ها رکن قدرت در نظام مردم سالاری دینی هستند.

کد مطلب: ۳۹۹۴۳۵
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبر گزاری پانا ، حسین نوش آبادی معاون حقوقی، مجلس و امور استان‌های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست مطبوعاتی که با حضور خبرنگاران نشریات محلی و پایگاههای خبری استان در تبریز برگزار شد، اظهار داشت: رسانه‌ها و کسانی که در عرصه‌ی اطلاع‌رسانی فعالیت می‌کنند ارکان اصلی توسعه و شکوفایی و پیشرفت کشور محسوب می‌شوند و به عبارتی می‌توان گفت مطبوعات و خبرنگاران نقش اول را در توسعه ی مادی و معنوی جامعه ایفا می‌کنند.

وی تاکید کرد: مطبوعات و رسانه‌ها در کنار قوای سه‌گانه، رکن چهارم قدرت در نظام مردم سالاری دینی محسوب می‌شوند که نقشی اثربخش در ارتقای فکر و فرهنگ در جامعه دارند.

نوش آبادی ادامه داد: به هرمیزان که رسانه های فعال در مناطق وجود داشته باشد از شاخص ها و مولفه های رشد فرهنگی آن مناطق قلمداد می شود به طوریکه رشد کمی و کیفی رسانه با پویایی و توسعه ارتباط مستقیم دارد .

معاون پارلمانی وزیر فرهنگ و ارشاداسلامی یکی از مولفه‌های مهم در توسعه فرهنگ را میزان کمی مطبوعات در جامعه دانست و گفت: هر قدر شاهد رشد کمی و کیفی مطبوعات باشیم میزان آگاهی جامعه و ارتقاء فرهنگ نیز بیشتر خواهد بود .

وی در بخش دیگر سخنان خود خبرنگاران را سفیران روشنگری و آگاهی بخش برشمرد و ادامه داد: نقد آگاهانه و دلسوزانه موجب پیشرفت کشور می‌شود اما خبرنگاران باید از نقدهایی که از روی حب و بغض و با مقاصد سیاسی و تخریب شخصیتی افراد انجام می‌شود؛ پرهیز کنند .

معاون حقوقی، مجلس و امور استان‌های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: تحلیل‌های مناسب و نقد سالم با کمک ابزار رسانه، رشد و پویایی و افزایش آگاهی عموم جامعه را در پی خواهد داشت بنابراین باید نقد عملکرد مسئولین را با پایبندی به اصول و قوانین کشور مد نظر قرار داد .

وی از خبرنگاران به عنوان پل ارتباطی بین مسئولان و مردم یاد کرد و گفت : اگر مدیران به درستی به اهمیت و جایگاه رسانه و مطبوعات واقف باشند حمایت خود را نیز از این قشر بیشتر خواهند کرد .

نوش آبادی تصریح کرد: مطبوعات در قانون اساسی از جایگاه مرتفع و بلندی برخوردار هستند و در دنیای کنونی که امپراطوری رسانه مطرح است و ما در مقابل نظام سلطه‌ای که از ابزار رسانه بهره می‌گیرد قرار داریم و نظام جمهوری اسلامی که در کرامت بخشی به انسانیت و هدفهای بلندی در تکریم انسانها دارد باید بتواند این مهم را از طریق رسانه به گوش جهانیان برساند.

وی با اشاره به اینکه دولت تدبیر و امید در عرصه‌ی داخلی و بین‌المللی فعالیتهای زیادی را در حوزه‌های مختلف انجام داده و پیشرفتهای چشمگیری داشته اما انعکاس رسانه‌ای آن کم بوده، گفت: تخریب کردن و انتقادهای نامتعارف و غیر اصولی و برجسته کردن نقاط ضعف برای یک خبرنگار و اصحاب رسانه هنر محسوب نمی‌شود بلکه ارائه‌ی راه‌حل و برخورد واقع‌بینانه و دلسوزانه برای حل مشکل و در پیش گرفتن یک مشی درست برای ایجاد ارتباطی سازنده بین مسوولین و مردم هنر یک خبرنگار است.

وی قانون دسترسی آزاد به اطلاعات را از دستاوردهای مهم دولت تدبی و امید برشمرد و گفت: دولت آبان ماه سال گذشته آیین نامه اجرایی قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات را تصویب کرد و براساس این قانون هر فرد ایرانی می تواند به همه اطلاعات طبقه بندی نشده دسترسی داشته باشد .

سخنگوی وزارت ارشاد، دسترسی به اطلاعات را حق مردم و تکلیف دولت دانست و افزود : کمیسیون تشکیل شده بر حسن اجرای این قانون نظارت می کند و با رفع اختلافات در صدد ایجاد وحدت رویه برای اجرایی شدن این قانون است .

در ادامه‌ی این نشست خبرنگاران به طرح برخی سووالات در حوزه‌ی فرهنگ و هنر پرداختند و دکتر نوش آبادی به سووالات خبرنگاران در حوزه‌های مختلف پاسخ داد.

گفتنی است نوش آبادی جهت حضور در کنگره‌ی بین‌المللی بزرگداشت استاد شهریار، ویژه‌برنامه‌ی شاهد شعر و همچنین چندین برنامه‌ی فرهنگی در شهرستانها که به مناسبت روز ملی شعر و ادب برگزار می‌شود و دیدار با اصحاب فرهنگ و هنر به آذربایجان‌شرقی سفر کرده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار