اجرای آزمایشی تدریس ‌کتاب‌های جدید نهضت در ‌خوزستان، قم و آذربایجان غربی‌

تهران (پانا) - دوره آموزشی اجرای آزمایشی کتاب‌های جدیدالتألیف دوره‌های سوادآموزی و تحکیم سواد با حضور علیرضا عبدی رئیس سازمان نهضت سوادآموزی، مسئولان سازمان نهضت سوادآموزی و مدرسان و مؤلفان منتخب و نمایندگان سه استان آذربایجان غربی، قم و خوزستان در مجتمع آموزشی - فرهنگی شهید‌سلیمانی تهرانسر برگزار شد.

کد مطلب: ۱۴۵۸۹۹۶
لینک کوتاه کپی شد
اجرای آزمایشی تدریس ‌کتاب‌های جدید نهضت در ‌خوزستان، قم و آذربایجان غربی‌

‌در این جلسه حمیدرضا مشهدی عباسی مدیر حوزه پژوهش و تألیف محتوا و دبیر برگزاری این دوره،‌ ضمن اشاره به فرامین و مطالبات رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله‌العالی) در‌خصوص محتواهای آموزشی و بیان محورهای سخنان رئیس‌جمهور‌ پیرامون الزامات و دلایل تغییر کتب دوره‌ها بیان کرد: پس از استقرار نظام جدید آموزشی سازمان در سال ۱۳۹۰ کتب دوره سوادآموزی با عناوین: (سوادآموزی ۱ و ۲) و کتب انتقال با عناوین: (فارسی، آموزش قرآن، ریاضی، علوم‌تجربی، علوم اجتماعی و فرهنگ اسلامی) تدوین شد که پس از گذشت ده سال، محتوای کتب این دوره‌ها، تطابق چندانی با اهداف برنامه درسی نداشت و فـراتر از مفاهیمی است که در برنامه درسی در نظر گرفته شده بود. بنابراین برای متناسب‌سازی دو دوره و تأکید بر حوزه‌ها و ساحت‌های یادگیری که در سند تحول بنیادین و برنامه درسی ملی به آن‌ها تأکید زیادی شده است، تصمیم به تألیف (نونگاشت) کتب دوره‌ها گرفته شد.

وی افزود: همچنین رفع نواقص برنامه درسی دوره انتقال و به‌روزآوری محتوا، مهارتی و کاربردی‌کردن بیشتر واحدهای یادگیری ضرورت دیگر تغییر کتب این دوره بود.

در ادامه غلامرضا بروجی معاون آموزشی سازمان، ضمن تبریک آغاز ماه شعبان و تقارن آن با حضور غرورآفرین مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن و تبریک اعیاد پیش رو، مهم‌ترین هدف این دوره را بررسی میزان تناسب عناصر برنامه درسی در سوادآموزی گروه هدف به‌منظور ارتقای کارایی و اثربخشی بیشتر عنوان کرد و گفت: در این دوره سعی بر آن است علی‌رغم استفاده از خرد جمعی و هم‌افزایی، از تجارب ارزنده اساتید و مؤلفان این حوزه استفاده شود و بستر مناسبی برای تبادل اطلاعات، پیرامون نونگاشت کتب سوادآموزی و تحکیم فراهم شود.

معاون آموزشی سازمان نهضت سوادآموزی اظهار کرد: اجرای آزمایشی تدریس این کتب در استان‌های خوزستان، قم و آذربایجان غربی انجام می‌شود و بعد از رفع نقایص در سطح کشور به مرحله اجرا در می‌آید.

بروجی با بیان اینکه بزرگ‌ترین هنر معلم "انتقال مطلب" است گفت: دریافت کامل موارد آموزشی و انتقال دقیق آن حائز اهمیت است که در آن باید از پیش‌داوری و اعمال‌نظرهای شخصی خودداری شود.

در ادامه علی فرهادی مشاور رئیس سازمان تصریح کرد: اجرای آزمایشی و اعتباربخشی جزئی از فرایند برنامه درسی هستند که اگر نادیده گرفته شوند و یا حتی به‌موقع انجام نشوند سبب ضایع شدن حقوق مخاطبان می‌‌شوند. اجرای آزمایشی بررسی کارایی برنامه، به‌منظور دستیابی به نواقص و نارسایی‌های آموزشی بعد از تدوین محتوا، روش و آموزش عوامل اجرایی است تا در شرایط واقعی مسائل و مشکلات مشخص شوند پس از رفع نواقص احتمالی به کل سیستم آموزشی تعمیم داده شوند.

وی به بیان اهمیت و ضرورت این دوره پرداخت و گفت: تهیه محتوا برای مخاطبین مصداق چراغی است که راه را مشخص می‌کند و از اساتید و مؤلفان کتب حاضر در دوره خواست به‌منظور بررسی و تحلیل این کتب و رفع نقایص آن‌ها، نقادانه محتوا را مورد ارزیابی قرار دهند و نظرات خود را به طور شفاف ارائه دهند.

‌در این جلسه مهدی نامجومنش مدیرکل دفتر نظارت، سنجش و ارزشیابی، محمود قنبرزاده مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی دوره‌های سوادآموزی و منیرالسادات موسوی رئیس گروه تألیف و آماده‌سازی کتب درسی دیدگاه‌های خود را درباره نونگاشت کتب درسی دوره‌های سواد‌آموزی‌ بیان کردند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار