در گفت‌وگو با پانا مطرح شد؛

آیین‌نامه جدید اسقاط خودروهای فرسوده در انتظار تصویب هیات وزیران

در آیین‌نامه جدید اسقاط خودروها وابستگی خودروهای فرسوده به منابع دولتی حذف شد/ حداکثر تا دو سال آینده تمام تاکسی‌های فرسوده نوسازی خواهند شد

تهران (پانا) - رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌ زیست درخصوص ادغام دو آیین‌نامه ماده 8 قانون هوای پاک و ماده 10 صنعت خودرو اعلام کرد که آیین‌نامه جدید ساماندهی خودروهای فرسوده در مرحله تصویب در هیات وزیران قرار دارد.

کد مطلب: ۱۴۴۰۱۹۵
لینک کوتاه کپی شد
آیین‌نامه جدید اسقاط خودروهای فرسوده در انتظار تصویب هیات وزیران

داریوش گل‌علیزاده در گفت‌وگو با پانا در پاسخ به این سوال که آیا با ادغام دو آیین‌نامه‌ ماده 8 قانون هوای پاک و ماده 10 صنعت خودرو روند خروج خودروهای فرسوده تسهیل پیدا می‌کند، اظهار کرد: «یکی از اتفاقات خیلی خوب و موثر در قانون هوای پاک و کاهش آلودگی هوا، آیین‌نامه‌ای است که در مرحله تصویب در کمیسیون‌های دولت قرار دارد و اگر تصویب شود از ابتدای سال 1403 طرح‌هایی که مرتبط با نوسازی و توسعه حمل‌ونقل عمومی است، اجرا خواهد شد.»

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌ زیست با بیان اینکه اقداماتی در حوزه نوسازی خودروها در دست اقدام است، گفت: «برای از رده خارج کردن تاکسی‌ها در کلانشهرهای کشور برنامه‌ریزی شده است و منتظریم آیین‌نامه مذکور به تصویب برسد و ابلاغ شود تا اجرای آن در دستور کار قرار گیرد.»

حذف وابستگی خودروهای فرسوده به منابع دولتی

وی ادامه داد: «در آیین‌نامه جدید وابستگی از رده خارج کردن خودروها و موتورسیکلت‌های فرسوده را به منابع و تسهیلات دولتی حذف و سعی کردیم این کار از محل تولید گواهی اسقاط انجام شود. اگر خودروسازان داخلی بتوانند تاکسی‌های مورد نیاز را نوسازی کنند، فکر می‌کنم حداکثر تا دو سال آینده تمام تاکسی‌ها نوسازی شود؛ البته زودتر از این هم می‌شود اما توان تحویل خودرو باید در اختیار خودروسازان داخلی کشور فراهم باشد.»

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به احیاء سن فرسودگی خودروها خاطرنشان کرد: «ماده 8 قانون هوای پاک که از سوی دیوان عدالت اداری لغو شده بود، احیاء شده است اما از آنجا که عقب ماندگی زیادی در این بخش وجود دارد، اکنون با حجم بالایی از خودروها و موتورسیکلت‌های فرسوده در کشور مواجه هستیم و طبیعی است شاید نتوانیم همه آن را اجرا کنیم اما کار شروع شده و اگر بتوانیم سالانه 300 تا 400 هزار خودروی فرسوده را از رده خارج کنیم اتفاقات خوبی می‌افتد و از شرایط فعلی بهتر است.»

امسال تاکنون 35 هزار خودروی فرسوده از رده خارج شده است

گل‌علیزاده یادآور شد: «ما در بهترین شرایط و بهترین حالت توانستیم در طول یکسال با تبصره 13 قانون هوای پاک، 330 هزار خودروی فرسوده را از رده خارج کنیم. امسال تاکنون 35 هزار خودروی فرسوده از رده خارج شده است اما سال گذشته 20 هزار و 800 خودروی فرسوده از رده خارج شد. البته هنوز وارد استفاده از آیین‌نامه ساماندهی خروج خودروهای فرسوده نشده‌ایم.»

این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: «منابعی که در صندوق محیط زیست جمع می‌شود هم باید برای موتورسیکلت و حمل و نقل عمومی در نظر گرفته شود زیرا قانون ساماندهی اولویت را به حمل و نقل عمومی داده است و اثربخشی آن هم در همین بخش است چرا که بیشترین آلودگی هوا در کلانشهرهای کشور است و از این ظرفیت‌ها باید برای این بخش استفاده کرد.»

*قانون ساماندهی صنعت خودرو حدوداً ۴.۵ سال پیش مورد بحث مجلس قبلی قرار گرفت و بعد از سه سال این قانون در خرداد ماه سال ۱۴۰۱ به تصویب رسید. ۳ ماه به وزارت صنعت و دولت فرصت داده شد که آئین نامه از رده خارج کردن خودروهای فرسوده را تصویب و ابلاغ کند اما به جای اینکه آئین نامه تصویب شود ماده ۱۰ این قانون اصلاح شد و لذا نام آن به قانون اصلاح ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو تغییر کرد. همچنین آیین‌نامه ماده ۸ قانون هوای پاک نیز با موضوع سن فرسودگی وسایل نقلیه فرسوده و تعیین ملاک اسقاط است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار