عضو هیات عامل صندوق توسعه ملی خبر داد:

وصول ۴.۵ میلیارد دلار از بدهی ارزی صندوق توسعه ملی

تهران (پانا) -عضو هیات عامل صندوق توسعه ملی گفت در دو سال و نیم گذشته ۴.۵ میلیارد دلار از بدهی ارزی وصول شد.

کد مطلب: ۱۴۳۸۶۱۶
لینک کوتاه کپی شد
وصول ۴.۵ میلیارد دلار از بدهی ارزی صندوق توسعه ملی

سیدعلیرضا میرمحمد صادقی اظهار داشت: سیاست کلان صندوق در دوره جدید تغییر کرد" در این دوره وصول مطالبات با شدت و دقت از دولت و بخش خصوصی دنبال شد، همچنین حکمرانی صندوق را تثبیت کردیم و در کنار آن شفاف سازی انجام شد.

وی ادامه داد: از دیگر اقدامات حرکت به سمت سرمایه‌گذاری بود و سرمایه‌گذاری با نوع بنگاه سازی بود نه بنگاه‌داری و آخرین اقدام استفاده از تجربه صندوق‌های ثروت ملی بود.

صادقی درباره بدهکاران بانکی گفت: با توجه به بدهکاران بانکی به این سمت رفتیم که حجم بدهی این بانک‌ها را کم کنیم و در بحث بدهکاران ارزی موفق شدیم ۴۰۰ میلیون دلار از بدهی بخش خصوصی واقعی را اخذ کنیم در دو سال و نیم گذشته ۴.۵ میلیارد دلار از بدهی ارزی نقد شد و ۱.۶ میلیارد از این مبلغ مربوط به یک سال گذشته شد.

وی توضیح داد: در یک سال گذشته ۱۱۰ میلیون دلار از دارایی معوق تملک شد و تفاهماتی با بانک‌های عامل انجام دادیم و در آینده نزدیک ۲ میلیارد دلار دیگر طلب وصول می‌شود و در ازای آن طرح‌ها به بانک‌ها واگذار می‌شود.

عضو هیات عامل صندوق توسعه ملی گفت: صندوق ۵۰۰ میلیون دلار در پروژه جدید ارزی در حوزه نفت و داروسازی سرمایه‌گذاری کرده است.

وی بیان کرد: سپرده‌گذاری ارزی دیگر اقدامی بود که به صورت یک ساله، دو ساله و سه ساله به مبلغ ۴۰۰ میلیون دلار با برخی بانک‌ها قرارداد سپرده‌گذاری ارزی منعقد شده است.

میرمحمد صادقی اظهار داشت: از ۳۶۵ طرح در قالب سپرده‌گذاری و عاملیت صندوق در این مدت ۲۱ طرح به صورت کامل تسویه شده است.

وی با بیان اینکه در حوزه وصول مطالبات ریالی مشکلی نداریم گفت: در دو سال گذشته ۲۶ هزار میلیارد تومان از مطالبات خود را در اختیار بانک‌ها قراردادیم و ۱۴ هزار میلیارد تومان آن مربوط به یک سال گذشته بود.

وی توضیح داد: صندوق توسعه در خصوص تعهدی که بازار سرمایه و صندوق تثبیت داشت ۱۰ همت در اختیار آن قرار داده و ۳ همت از آن مربوط به یک سال گذشته بود.

در ادامه نشست غلامحسین تقی نتایج دیگر عضو هیات عامل صندوق توسعه گفت: رویکرد صندوق این بود که در بازار پول سرمایه‌گذاری کنیم با توجه به شرایط تحریم باید بپذیریم که شرایط خوبی نخواهیم داشت.

وی بیان کرد: منابع صندوق برابر ۱۵۰ هزار میلیارد دلار است و ما موظف هستیم از این منابع محافظت کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار