با اجرای طرح هر مدرسه یک نهالستان؛

دانش‌آموزان و معلمان استان سمنان، همیار طبیعت می‌شوند

ایران قوی در گرو مدرسه قوی است

سمنان (پانا) - مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان با بیان اینکه ایران قوی در گرو مدرسه قوی است، خبر داد دانش‌آموزان و معلمان استان سمنان، همیار طبیعت می‌شوند.

کد مطلب: ۱۴۳۶۹۰۷
لینک کوتاه کپی شد
دانش‌آموزان و معلمان استان سمنان، همیار طبیعت می‌شوند

سیدجمال وزیری، در کارگروه استانی اجرای طرح شهید سید عنایت‌اله مرادی در راستای پویش ایران سرسبز، ایران قوی با محوریت هر مدرسه یک نهالستان، با حضور جعفر مرادی‌حقیقی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان، در آموزش و پرورش استان، با گرامی‌داشت یاد و خاطره شهدای دفاع مقدس و مدافعان حرم و ۹ دی و تسلیت سا‌ل‌روز شهادت شهید سلیمانی تاکید کرد: این‌که بشر برای حفظ طبیعت خودش باید از طبیعت پیرامونش محافظت کند، یک اصل و ضرورت است و بی‌شک برای داشتن ایران قوی، باید مدرسه قوی داشت.

قابلیت اجرای طرح کاشت درخت در اردوگا‌ها و هنرستان‌ها

وی با عنوان این مطلب که هفته مشاغل، فرصت مناسبی است تا حرفه‌های مختلف به‌ویژه شغل‌های مرتبط با منابع طبیعی را به دانش‌آموزان معرفی کنیم، از جامعه فرهنگیان خواست تا در کاشت و داشت محصول، فعالیت داشته و دانش‌آموزان را با اهدای کارت همیار طبیعت تشویق کنند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان با اشاره به اینکه طرح گل‌آرایی کلاس درس در تمامی مدارس در حال اجراست تا فضای آموزشی برای مخاطبان، مرفه و جذاب باشد، خاطرنشان کرد: این طرح در اردوگاه‌ها و هنرستان‌های استان در صورت داشتن فضای مناسب، قابلیت اجرا را دارد‌ و پشت بام‌های مدارس نیز فضای مناسبی برای نصب پنل‌های خورشیدی برای تولید برق و ذخیره انرژی است.

درختکاری؛ تنها راه مقابله با کاهش گازهای گلخانه‌ای و ترسیب کربن

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان نیز در این کارگروه، ضمن گرامی‌داشت یاد و خاطره شهدای ایران به‌ویژه شهید حادثه ترور شهید سردار سرتیپ سیدرضی موسوی فرزند برومند استان، از همکاری و همراهی آموزش و پرورش استان در اجرای طرح شهید مرادی، قدردانی و اظهار کرد: اجرای طرح هر مدرسه یک نهالستان در راستای ترویج فرهنگ درخت و درختکاری می‌تواند اتفاق‌های خوبی را در استان رقم زند.

جعفر مرادی‌حقیقی در ادامه با اشاره به ضرورت تاکیدات جدید پیرامون طرح کاشت یک میلیارد درخت در مجامع بین‌المللی افزود: با توجه به شرایط جوّی دنیا، تولید کربن و افزایش گازهای گل‌خانه‌ای و تغییرات اقلیمی پیش‌آمده تنها راه مقابله با کاهش گازهای گل‌خانه‌ای و ترسیب کربن، درختکاری است و در همین راستا برای تمامی کشورها از جمله ایران، تکالیفی مقرر و مصوب شد که طی یک دوره چهارساله، یک میلیارد درخت کاشته و به کاهش گازهای گلخانه‌ای و ترسیب کربن کمک شود.

وی تاکید کرد: طرح کاشت درخت از رویکردهای مهمی است که به‌منظور احیای جنگل‌ها، تلطیف هوا، کاهش اثر گازهای گلخانه‌ای، تولید اکسیژن، حفاظت از منابع آب و خاک، نفوذپذیری آب، جذب دی‌اکسید کربن و گرد و غبار دنبال می‌شود و هدف اصلی از اجرای طرح این است که هر سال با کاشتن ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیون نهال، تا چهار سال آینده یک میلیارد درخت در ایران کاشته شود.

کاشت سه اصله درخت توسط هر ایرانی

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری سمنان به استناد فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر این‌که درختکاری از اهمیت خاصی برخوردار است و برای تحقق این طرح لازم است که هر ایرانی سه اصله درخت را در طی این دوره چهار ساله کشت کند، اظهار کرد: اجرای طرح کاشت نهال از پاییز سال جاری در استان آغاز شده و تا پایان اسفند ادامه دارد.

وی با بیان اینکه انتظار داریم که فرآیند تولید نهال و تبدیل آن به درخت با کمک آموزش و پرورش در مقاطع مختلف تحصیلی، آموزش داده شود، تاکید کرد: امید داریم با حفظ، تولید و مرمت پوشش گیاهی در سطح استان بتوانیم این فرهنگ را که هم اقدام مادی و هم اقدام معنوی است، اجرایی کرده و بهره‌برداری خوبی از این طرح داشته باشیم.

انتقال مفاهیم آموزشی به زبان هنر

محمدرضا حسینی معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش استان نیز در ابتدای جلسه، به ارائه گزارش کوتاهی از اقدامات اجرایی و عملی ویژه معلمان، دانش‌آموزان، خانواده و ... به برنامه‌های تشویقی و جانبی در راستای پویش ایران سرسبز، ایران قوی از جمله تجلیل سفیران سلامت، آیین نواختن زنگ سبز در مدارس، اجرای سرود و نمایش با موضوع حفاظت از محیط زیست و انتقال مفاهیم آموزشی به زبان هنر، اشاره کرد.

وی اظهار کرد: شهید مرادی در زمان انقلاب از کارکنان اداره جنگلبانی بود که با شروع جنگ علیه رژیم بعثی عراق به‌عنوان رزمنده به جبهه‌های نبرد حق علیه باطل اعزام شد و اولین و تنها شهید حوزه محیط زیست کشور در هشت‌سال دفاع مقدس است و می‌طلبد برای حفظ آرمان‌های شهدا، وظیفه عملی خود را به نحو احسن انجام دهیم.

گفتنی است؛ در بخشی از این جلسه، اعضای شورای معاونین و روسای ادارات به بیان نظرها و دیدگاه‌های خود پرداختند و در پایان جلسه با امضای مدیران کل، تفاهم‌نامه همکاری فی‌مابین آموزش و پرورش و منابع طبیعی و آبخیزداری استان منعقد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار