عباسی در گفت‌وگو با پانا:

بیانیه تروئیکای اروپایی تاثیری بر موضع آژانس و روند فعالیت‌های صلح آمیز ندارد

آمار و اطلاعات آژانس بین المللی انرژی اتمی نشان‌دهنده همکاری ایران است

تهران (پانا) - رئیس اسبق سازمان انرژی اتمی کشور با بیان اینکه بیانیه تروئیکای اروپایی تاثیری بر موضع آژانس و روند فعالیت‌های صلح آمیز ندارد، گفت آمار و اطلاعاتی که توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی منتشر شده است بر این اساس است که ایران تاکنون همکاری لازم را داشته است.

کد مطلب: ۱۴۳۶۲۵۳
لینک کوتاه کپی شد
بیانیه تروئیکای اروپایی تاثیری بر موضع آژانس و روند فعالیت‌های صلح آمیز ندارد

فریدون عباسی در گفت‌وگو با پانا در خصوص بیانیه ضدایرانی آمریکا و تروئیکای اروپایی، اظهار کرد: «آمار و اطلاعاتی که توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی منتشر شده است بر این اساس است که ایران تاکنون همکاری لازم را داشته است. رقم و میزان جرمی که از اورانیوم گزارش می‌شود، مورد استناد قرار می‌گیرد، بر اساس همکاری ایران است اما این سه کشور اروپایی به همراه آمریکایی‌ها معمولا از این موضوع ابراز ناراحتی می‌کنند.»

وی ادامه داد: «صدور چنین بیانیه‌هایی بیشتر نوعی فرافکنی است چون تعهدات خودشان را انجام ندادند یعنی موردهایی که در برجام ذکر شده انجام نشده است؛ اما ایران تمام تعهدات خود را انجام داده است.»

رئیس اسبق سازمان انرژی اتمی کشور با بیان اینکه غنی‌سازس 60 درصدی ایران بر مبنای مصوبه مجلس شورای اسلامی است، گفت: «ما برای استفاده سیستم‌های رانش زیردریایی نیاز به اورانیوم بالای 60 درصد غنی شده داریم. همچنین برای ذخیره آینده نیاز داریم، در حدی می‌توانیم غنی‌سازی کنیم که در آینده با مخلوط کردن اورانیوم طبیعی بتوانیم به غنا مورد نیاز خودمان دست یابیم.»

عضو کمیسیون انرژی مجلس اضافه کرد: «بیانیه اخیر تروئیکای اروپایی نیز مانند سایر بیانیه‌های اتحادیه اروپا، بیانیه‌ای سیاسی است که برگرفته از خوی اجباری کشورهایی است که خودشان دارای سلاح هسته‌ای هستند. آنها صلاحیت اظهار نظر در خصوص کشورهای دیگری که استفاده صلح‌آمیز دارند را ندارند.»

نماینده مردم کازرون در مجلس شورای اسلامی درباره تاثیر بیانیه آمریکا و تروئیکای اروپایی بر موضع آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: «این بیانیه تاثیر زیادی بر موضع آژانس ندارد. آژانس بیشتر پیرو احکام شورای حکام سازمان ملل متحد است. معمولا پش‌نویس رأی‌های شورای حکام را این سه کشور می‌نویسند. اینها هماهنگی‌هایی با آمریکایی‌ها دارند، پیش‌نویس را تهیه می‌کنند. اعضای شورای حکام معمولا با نظر کشورهای غربی انتخاب می‌شوند. اما این رای‌ها تاثیری بر روند فعالیت‌های صلح آمیز ما ندارد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار