مدیرکل آموزش و پرورش شهرستان‌های تهران در نشست با مدیران مدارس بهارستان دو:

تدابیر و درایت مدیران مدارس، غریق نجاتی در امواج معضلات آموزش و پرورش است

بهارستان دو (پانا) - مدیرکل آموزش و پرورش شهرستان‌های تهران درایت، مصلحت‌اندیشی و اسقامت مدیران مدارس در فراز و نشیب‌های آموزشی را غریق نجاتی برای رهایی از مشکلات موجود در حوزه آموزش و پرورش دانست.

کد مطلب: ۱۴۳۵۷۸۱
لینک کوتاه کپی شد
تدابیر و درایت مدیران مدارس، غریق نجاتی در امواج معضلات آموزش و پرورش است

نشست تعاملی مدیرکل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران با مدیران مدارس دولتی در تمامی مقاطع جهت بهبود عملکرد و ارتقای سطح فعالیت‌های آموزشی و پرورشی در سالن سجادیه ناحیه دو بهارستان برگزار شد.

مسعود بهرامی، مدیرکل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران در جمع مدیران بهارستانی هدف اصلی این نشست را تشکر از زحمات روزافزون و بی‌دریغ آنها خواند و گفت: البته که تقدیر و تشکر جزو جدانشدنی هر نشست و گردهمایی است اما امروز هدف اصلی نشست تعاملی ما تکریم از مقام والای شما صف اولی‌های مدارس است که دغدغه‌های نوجوانان و دانش‌آموزان را درک کرده و صبورانه در مقابل مشکلات ایستادگی می‌کنید؛ و اما هدف فرعی ما امروز رسیدگی به برخی فعالیت‌های حائزاهمیت است که کلیدخوردن آنها در مدارس یک باید است‌.

وی کمبود نیروی انسانی در اوایل آغاز سال تحصیلی را از اتفاقات پیش‌بینی‌ناشدنی عرصه آموزش در سرتاسر کشور برشمرد و اذعان کرد: زمانی که زنگ آغاز سال تحصیلی به صدا درآمد هیچ‌کس گمان نمی‌کرد که ما با وجود ۱۷/۰۰۰ کلاس درس ابتدایی تنها دارای ۱۱/۰۰۰ آموزگار مقطع ابتدایی در سطح استان داشته باشیم و این فاجعه‌ای حل‌ناشدنی بود و قطعا مدارسی که توانستند از این بحران با موفقیت و بدون ضربه تحصیلی به دانش‌آموزان عبور کنند مدیران بالنده‌ای داشتند.

بهرامی این‌گونه درخصوص عوامل موثر در فراهم‌سازی زمینه کمبود نیروی انسانی ادامه داد: ناترازی نیروی انسانی و وجود کلاس‌های خالی بسیار در مدارس سراسر کشور نشان از ضعف جذب معلم در سال‌های گذشته داشت و حتی ادعای وجود مازاد معلم لق‌لقه دهان‌های برخی افراد بود در صورتی که افزایش جمعیت امری طبیعی است و دانشگاه‌های فرهنگیان یکی از مراکز مهم عالی کشور است که موظف به جذب و پذیرش معماران آینده کشور است در سال‌های گذشته جذب آن بسیار کاهش یافت اما با تدبیر و همت مردان وزارت آموزش و پرورش و همکاری مدیران مدارس این بحران نیز حل شد.

مدیرکل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران قدم‌های کوچک را عاملی برای پیشرفت‌های چشم‌گیر دانست و خطاب به مدیران مدارس دولتی اظهار کرد: تندیس لیاقت و درایت را باید به مدیرانی اعطا کرد که توانایی اکتساب پیشرفت‌هایی چشم‌گیر و مفید را با قدوم و فعالیت‌های کوچک اما متداوم فراهم می‌سازند؛ مطمئن باشید که خروجی فعالیت‌های زنجیره‌ای پرورشی و آموزشی مجموعه‌ی کارهای تربیتی تکامل‌یافته خواهد بود. همانطور که در سوره مبارکه قتل اشاره شده است اگر انسان‌ها یک‌ نفر را حیات ببخشند انگار که کل جهان را حیات بخشیدند و چه حیاتی بهتر از تعلیم و تربیت که اگر یک دانش‌آموز را به‌درستی تعلیم دهیم این دانس در چرخه تمام‌ناشدنی ادامه پیدا خواهد کرد و علم و پرورش و فرهنگ‌ همواره در حال ترویج خواهد بود.

این مقام مسئول به عامل مهمی برای ارتقای سطح عملکرد آموزش و پرورش اشاره کرد: برای ترقی عملکرد در قدم اول باید از اصلاح مدارس شروع کرد که سه رکن حائزاهمیت برای اصلاح امور مد نظر ما هستند؛ رکن اول بهبودسازی تجهیزات ساختمانی، تجهیزات و امکانات مناسب در جهت طی کردن فرآیند تحصیلی اثربخش هستند، رکن دوم محتوای درسی شامل اطلاعات کتب، طرح درس و ... است که مربوط به موضوعات آموزش است و رکن آخر معلم است؛ اگر این سه رکن با زیرساخت مستحکم و بی‌نقص ساخته شود شاهد مدرسه‌ای تمام‌ساحتی خواهیم بود.

وی در ادامه سخنانش تصریح کرد: از همه ارکان ذکر شده میزان علم و آگاهی معلمان در صدر توجهات قرار دارد؛ ما ۴۴/۰۰۰معلم در سراسر شهرستان‌های استان تهران داریم اما برای آگاهی‌بخشی آنها نیاز به ارتباط بهینه با این پرچم‌داران علم و پرورش‌دهندگان پیشرفت داریم که توسط مرکز ثقل تربیت در مدارس، یعنی مدیران فراهم می‌شود.

بهرامی در خصوص نقش‌آفرینی مدیران مدرسه در شخصیت و درخشش فردی دانش‌آموزان بیان کرد :افتخارآفرین، موفق، کارآفرین و کارآمدبودن هر دانش‌آموز به سطح کیفیت مدیر و کارآمدی آن بستگی دارد؛ اینکه مدیران مدارس چقدر به عضویت هر دانش‌آموز در تشکل‌های دانش‌آموزی اهمیت می‌دهند؟ هفته‌ای چندمرتبه نمازجماعت دانش‌آموزی برگزار می‌کنند؟ و از همه مهم‌تر پیشرفت درسی دانش‌آموزان چقدر مدنظر آنها قرار دارد؟

در پایان ششمین نشست تعاملی مدیرکل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران با مدیران مدارس دولتی بهارستان دو جهت کیفیت‌بخشی به عملکرد مدیران مدیرکل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران، مدیر آموزش و پرورش ناحیه دو بهارستان به همراه جمعی از مسئولین استانی از مدیران برتر پروژه مهر و طرح‌های مدیریت متمایز تقدیر و تشکر کردند.

دانش‌آموز خبرنگار: حنانه کربلائی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار