مروری بر اخبار اجتماعی در هفته‌ای که گذشت؛

از بررسی تکلیف داوطلبان مشکوک به تقلب تا اعلام فهرست حذفیات کنکور ۱۴۰۳

تهران (پانا) - آخرین وضعیت کرونا در کشور، بررسی تکلیف داوطلبان مشکوک به تقلب در کنکور، اعلام فهرست حذفیات کنکور ۱۴۰۳، تکذیب صدور قرار وثیقه برای تتلو، حواشی رسانه‌ای «محمد امامی» و صدور کارت ملی افراد زیر ۱۵سال بخشی از مهم‌ترین خبرهای حوزه اجتماعی بود در هفته‌ای که گذشت.

کد مطلب: ۱۴۳۵۶۷۶
لینک کوتاه کپی شد
از بررسی تکلیف داوطلبان مشکوک به تقلب تا اعلام فهرست حذفیات کنکور ۱۴۰۳

در اولین هفته از دی ماه سال جاری اخبار متعددی در حوزه اجتماعی خبرگزاری پانا منتشر شد که در ادامه مروری بر مهم‌ترین رویدادهای این حوزه را می‌خوانید:

آخرین وضعیت کرونا در کشور

وزارت بهداشت در هفته‌ای که گذشت، آخرین وضعیت کرونا در کشور را اعلام کرد. بر این اساس در بازه هفته گذشته طی هفته گذشته ۱۳۲ مبتلای جدید به کرونا در کشور شناسایی شدند و ۱۰ بیمار نیز جان خود را به دلیل این بیماری از دست دادند. در مجموه از ابتدای شیوع بیماری کرونا تاکنون تعداد ۷ میلیون و ۶۲۵ هزار و ۲۹۲ نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند و۱۴۶ هزار و ۷۵۱ نفر نفر نیز جان خود را از دست دادند. تاکنون ۷ میلیون و ۳۸۷ هزار و ۵۱۱ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند.

آمار واکسیناسیون کرونا

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، تاکنون ۶۵ میلیون و ۲۴۴ هزار و ۵۷۲ نفر دُز اول، ۵۸ میلیون و ۶۳۵ هزار و ۷۷۲ نفر دُز دوم و ۳۱ میلیون و ۷۳۷ هزار و ۶۲۹ نفر نیز دُز سوم و بالاتر واکسن کرونا را در کشور تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۵۵ میلیون و ۶۱۷ هزار و ۹۷۳ دُز رسید.

بررسی تکلیف داوطلبان مشکوک به تقلّب در کنکور

در هفته‌ای که گذشت جلسه فوق‌العاده شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی و با حضور رئیس قوه مقنّنه و رئیس قوه قضاییه با موضوع رسیدگی به موضوع داوطلبان مشکوک به تقلب در کمکور برگزار شد. حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در حاشیه این جلسه گفت: در جلسه دو موضوع مهم در یک فضای علمی و کارشناسی مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت و دستور اول اختصاص به رسیدگی موضوع داوطلبانی که مشکوک به تقلّب در کنکور بودند که تأکید می‌شود هیچ دانشجویی که تقلب آن محرز شده است در رسیدگی‌های دیوان عدالت اداری به دانشگاه بازگشت نداشته‌اند.

وی با بیان اینکه موضوع محل بحث پیرامون دانشجویانی بوده که مشکوک به تقلب در آزمون کنکور بوده‌اند و در این خصوص مقرر شد که تصمیم‌های اتّخاذ شده در دیوان عدالت اداری در هیات‌های عالی رسیدگی و تجدید نظر وزارتخانه‌های علوم، بهداشت و دانشگاه آزاد اسلامی بررسی شود و با یک توافق بین این هیات‌های عالی تجدید نظر و دیوان عدالت اداری جمع‌بندی نهایی انجام و ابلاغ شود.

اعلام فهرست حذفیات کنکور ۱۴۰۳

فهرست حذفیات منابع آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ هفته‌ای که گذشت از سوی سازمان سنجش آموزش کشور اعلام شد. گفتنی است نوبت اول آزمون سراسری و آزمون اختصاصی پذیرش دانشجو - معلم برای دانشگاه فرهنگیان در روزهای پنجشنبه و جمعه ۶ و ۷ اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳ برگزار می‌شود و داوطلبان توجه داشته باشند که آزمون اختصاصی پذیرش دانشجو - معلم برای دانشگاه فرهنگیان تنها در نوبت اول آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ برگزار خواهد شد.

هوای پاک به آسمان تهران رسید

بالاخره پس از دو هفته آلودگی پی در پی در کلانشهر تهران، با وزش باد در این کلانشهر هوای پاک به آسمان تهران رسید و وضعیت هوای تهران در بیشتر مناطق شهر را در شرایط پاک قرار داد. شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای قابل قبول (زرد)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم (قرمز)، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم (بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ بسیار خطرناک (قهوه‌ای) است.

تکذیب صدور قرار وثیقه برای تتلو

در پی انتشار ادعایی در فضای مجازی که عنوان می‌کرد با برخی اعضای خانواده امیرحسین مقصودلو ملقب به تتلو تماس گرفته شده و عنوان شده است احتمال صدور قرار وثیقه برای او وجود دارد. قوه قضاییه با رد این ادعا اعلام کرد: اخبار منتشر شده در فضای مجازی در رابطه با صدور قرار وثیقه برای تتلو صحت ندارد. نتیجه پیگیری از روند تحقیقات پرونده تتلو نشان می‌دهد تحقیقات در مورد این فرد و پرونده وی در جریان است و ادعای صدور قرار وثیقه احتمالی برای او کذب است.

برگزاری سومین جلسه دادگاه منافقین

در هفته‌ای که گذشت، سومین جلسه بزرگ‌ترین دادگاه منافقین با حضور خانواده قربانیان ترور به صورت علنی برگزار شد. در این جلسه نماینده دادستان به ادامه قرائت کیفرخواست متهمان این پرونده پرداخت. گفتنی است دادگاه رسیدگی به اتهامات ۱۰۴ نفر از اعضای سازمان مجاهدین خلق موسوم به منافقین و همچنین ماهیت این سازمان به عنوان یک شخصیت حقوقی در شعبه یازدهم دادگاه کیفری استان تهران به ریاست قاضی حجت‌الاسلام والمسلمین دهقانی و مستشاران دادگاه در مجتمع قضایی امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.

حواشی رسانه‌ای «محمد امامی»

در روز‌های اخیر در برخی رسانه‌ها عنوان شده است که محمد امامی تبرئه شده و همین مورد حواشی رسانه‌ای را به همراه داشته است، موضوع تبرئه شدن محمد امامی در حالی مطرح شده که قوه قضاییه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که محکوم در حال حاضر در زندان است و در حکم عنوان اتهامی اصلی او که به موجب آن به ۲۰ سال حبس محکوم شده هیچ تغییری رخ نداده است. پرونده اصلی محمد امامی در شعبه ۳ دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اقتصادی به اتهام اخلال در نظام اقتصادی کشور از طریق تحصیل مال نامشروع مورد رسیدگی قرار گرفت که به موجب رسیدگی دادگاه و رای صادره او به ۲۰ سال حبس، رد مال و پرداخت جزای نقدی محکوم شد. امامی در برخی از عناوین اتهامی دیگر از جمله توهین، اهانت و جعل نیز از دادگاه حکم گرفته است و محمد امامی برای عناوین اتهامی توهین، اهانت و جعل درخواست اعاده دادرسی داده بود که برای نمونه برای اتهام جعل حکم برائت گرفته است و پس از اعلام برائت وی از عنوان اتهامی جعل همان حکم برائت در برخی رسانه‌ها منتشر شده است.

صدور کارت ملی افراد زیر ۱۵سال

روز ملی ثبت احوال در هفته‌ای که گذشت برگزار شد. احمد وحیدی، وزیر کشور در جریان برگزاری مراسمی در این روز از صدور کارت ملی هوشمند برای افراد زیر ۱۵ سال خبر داد و گفت: فرآیند صدور کارت ملی برای افراد زیر ۱۵ سال کشور از ماه‌های آینده آغاز خواهد شد. وزیر کشور در پاسخ به سوالی درخصوص صدور کارت ملی برای افراد زیر ۱۵ سال گفت: این موضوع یکی از اقداماتی است که در دستور کار قرار گرفته، چرا که می‌تواند در حوزه اخذ خدمات برای این افراد تسهیل گری را فراهم کند. لذا در ماه‌های آینده این اقدام آغاز خواهد شد. درباره تجمیع کارت‌های ملی و کارت‌های بانکی نیز سازمان ثبت احوال و بانک ملی ایران تفاهم‌نامه‌ای را به امضاء رساندند که فرآیند تجمیع این کارت‌ها نیز در حال دنبال شدن است.

شناسایی منشأ توفان‌های گردوغبار غرب ایران

در هفته‌ای که گذشت در پی انجام پژوهش محققان دانشکده جغرافیای دانشگاه تهران مشخص شد که ساحل دریاچه ثرثار عراق در سال‌های اخیر بزرگ‌ترین منشأ گردوغبار در غرب ایران بوده است. در این مطالعه، مسیر توفان‌های گردوغبار در غرب ایران و کانون این توفان‌ها، با دیدی چندجانبه و با استفاده از داده‌های چندگانه بررسی شده است. این تحقیق، بیش از ۳۰۰ روز دارای توفان گردوغبار منطقه‌ای در دوره زمانی ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۶ را با استفاده از تصاویر ماهواره مادیس (MODIS) و نقشه‎ پارامترهای هواشناسی را مورد سنجش قرار داده و با تأکید بر سرعت و جهت باد، منشأ توفان را ردیابی کرده است. به علاوه با در نظر گرفتن لایه‌های پوشش سطح زمین منطقه، کانون‌های گردوغبار شناسایی شده است.

طرح ملی یسنا کلید خورد

در هفته‌ای که سپری شد، طرح ملّی ارائه سبد غذایی رایگان به مادران دارای فرزند زیر ۲ سال دهک یک درآمدی (یسنا) آغاز شد. اجرای این طرح در راستای اجرای ماده ۲۴ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت با هدف حمایت از مادران شیرده دارای فرزند زیر ۲ سال در دهک یک درآمدی در هشت استان کم‌برخوردار (با اولویت محرومیت و نرخ باروری زیر ۲/۵ درصد) با ارائه سبد غذایی رایگان در بستر کالابرگ الکترونیکی انجام می‌شود‌. ‌در گام اول، این طرح برای مادران شیرده (دارای فرزند زیر ۲ سال) در دهک یک درآمدی در ۸ استان کهگیلویه و بویراحمد، خراسان‌جنوبی، ایلام، خراسان‌شمالی، گلستان، فارس، هرمزگان و لرستان، با ارائه سبد غذایی رایگان مشتمل بر اقلام معین و مورد تأیید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به مبلغ ۴۰۰ هزار تومان (شامل لبنیات، پروتئین، حبوبات و غلات ) تا پایان سال در بستر کالابرگ الکترونیکی با شارژ حساب یارانه سرپرستان خانوار با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و بنیاد کرامت رضوی آستان قدس رضوی، قرارگاه محرومیت‌زدایی امام‌ حسن مجتبی(ع) و بنیاد پانزده خرداد اجرا می‌شود. ‌اعتبار کل طرح حدود ۱۱۰ میلیارد تومان بوده که به‌طور ماهیانه و به مدت ۶ ماه در بستر کالابرگ الکترونیکی به ۲۷ هزار مادر مشمول (۲۲ هزار مادر شیرده) اختصاص خواهد یافت.

استفاده از معادل‌های فارسی در کتاب‌های درسی الزامی شد

مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۷۵ قانون ممنوعیت به‌کارگیری اسامی، عناوین و اصطلاحات بیگانه را تصویب کرد. براساس این قانون، دستگاه‌های قانون‌گذاری، اجرایی و قضایی کشور و سازمان‌ها، شرکت‌ها و مؤسسات دولتی از به‌کار بردن کلمات و واژه‌های بیگانه در نوشته‌ها، گزارش‌ها، سخنرانی‌ها و مصاحبه‌های رسمی منع شده‌اند. در هفته‌ای که گذشت محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: استفاده از معادل‌های فارسی در کتاب‌های تالیفی به‌منظور اجرای قانون ممنوعیت به‌کارگیری اسامی، عناوین و اصطلاحات بیگانه الزامی شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار