مروری بر اخبار اجتماعی در هفته‌ای که گذشت؛

از اعلام مواد امتحانی آزمون فرهنگیان تا فرصت مجدد برای جاماندگان کنکور 1403

تهران (پانا) - از سرگیری حج عمره مفرده، برگزاری هفته ملی پژوهش، فرصت مجدد برای جاماندگان کنکور 1403، حواشی مربوط به «صادق بوقی»، برگزاری اولین جلسه دادگاه منافقین و صدور کیفرخواست متهمان پرونده قتل داریوش مهرجویی و همسرش بخشی از مهم‌ترین خبرهای حوزه اجتماعی بود در هفته‌ای که گذشت.

کد مطلب: ۱۴۳۲۰۴۴
لینک کوتاه کپی شد
از اعلام مواد امتحانی آزمون فرهنگیان تا فرصت مجدد برای جاماندگان کنکور 1403

در هفته سوم آذرماه سال جاری اخبار متعددی در حوزه اجتماعی خبرگزاری پانا منتشر شد که در ادامه مروری بر مهم‌ترین رویدادهای این حوزه را می‌خوانید:

از سرگیری عمره‌مفرده

در هفته‌ای که گذشت خبر از سرگیری حج عمره در صدر اخبار حوزه اجتماعی قرار گرفت و از آنجا که امکان اعزام مجدد زائرین عمره به سرزمین وحی فراهم شده است، سازمان حج و زیارت اعلام کرد که مرحله گروه بندی جهت ثبت نام از ودیعه گذاران دارای اولویت تشرف در گروه‌های اعزامی حدفاصل 28 آذرماه تا 10 دی ماه از روز چهارشنبه 22 آذرماه آغاز شد.

هفته ملی پژوهش کلید خورد

هفته ملی پژوهش و فناوری سال 1402 در هفته‌ای که گذشت با شعار «پژوهش و فناوری پیشران رشد تولید و مهار تورم» آغاز شد. هفته ملی پژوهش و فناوری با زنگ پژوهش و با حضور پیمان صالحی، معاون پژوهشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و رضامراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش در اردوگاه شهید باهنر تهران آغاز به کار کرد. هفته ملی پژوهش و فناوری سال جاری تا ۲۵ آذر ماه ادامه دارد و بیست ‌و چهارمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن‌بازار نیز در محل مصلای تهران برپا شد. همچنین در نمایشگاه هفته پژوهش و فناوری از ۲۷محصول فناورانه پارک‌های فناورانه و پژوهشگاه‌ها رونمایی شد.

فرصتی برای جاماندگان نوبت اول کنکور 1403

با اتمام فرصت ثبت‌نام متقاضیان کنکور سراسری سال 1403 در نیمه آذرماه، سازمان سنجش در هفته‌ای که گذشت تصمیم گرفت تا فرصت دوباره‌ای به جاماندگان مرحله اول ثبت‌نام این آزمون بدهد. بر این اساس امکان ثبت‌نام با تاخیر برای این‌دسته از داوطلبان از روز دوشنبه 27 آذر ماه تا روز سه‌شنبه 28 آذرماه در درگاه اطلاع‌رسانی این سازمان به نشانی www.sanjesh.org فراهم خواهد شد. آزمون سراسری سال 1403 (نوبت اول) و آزمون اختصاصی پذیرش دانشجو - معلم در دانشگاه فرهنگیان در روزهای پنجشنبه و جمعه 6 و 7 اردیبهش ماه سال آینده برگزار خواهد شد.

اعلام مواد امتحانی آزمون اختصاصی فرهنگیان

همچنین در هفته‌ای که گذشت، سازمان سنجش آموزش کشور مواد و منابع امتحانی آزمون اختصاصی پذیرش دانشجو - معلم در دانشگاه فرهنگیان سال ۱۴۰۳ را اعلام کرد. به دنبال انتشار دفترچه راهنمای ثبت‌نام و شرکت در آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ و آزمون اختصاصی پذیرش دانشجو - معلم در دانشگاه فرهنگیان سال ۱۴۰۳ در تاریخ ۵ آذرماه ۱۴۰۲ و اصلاحات دفترچه در ۹ آذرماه ۱۴۰۲، معاونت برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش مواد و منابع امتحانی آزمون اختصاصی دانشگاه فرهنگیان در آزمون سراسری سال ۱۴۰۳، اصلاحات مربوط به منابع و عناوین آزمون را اعلام کرد. ماده امتحانی «هوش و استعداد معلمی» طبق اعلام قبلی با ضریب ۳ اعمال می‌شود. جنبه‌های شناختی و تحلیلی این استعداد، با هدف سنجش توانایی‌های ذهنی داوطلبان همانند قدرت درک، تحلیل، استدلال و استنتاج آن‌ها، در کنکور مبنای طرح سؤال قرار می‌گیرد. سؤالاتی از جنس درک مفهوم متن، استدلال بر پایه گزاره‌های منطقی، طبقه‌بندی و تحلیل متغیرها، انجام مقایسه‌های کمی و حل مسائل عددی، نمونه‌هایی از سؤالات این عنوان امتحانی هستند. بنابراین با توجه به اینکه هدف از سؤالات مربوط به این عنوان، سنجش توانایی ذهنی و طبیعی است نه سنجش دانش اکتسابی دانش‌آموزان، این عنوان فاقد منبع است. همچنین ماده امتحانی «تعلیم و تربیت اسلامی» طبق اعلام قبلی با ضریب ۲ اعمال می‌شود.

اطلاعیه پلیس درباره حواشی مربوط به «صادق بوقی»

در روزهای اخیر ویدیویی از رقص پیرمردی معروف به «صادق بوقی» در فضای مجازی منتشر شد، پس از این انتشار این ویدیو صفحه اینستاگرام منتسب به این فرد از دسترس خارج شده و همین موضوع نیز سبب انتشار برخی خبرها مبنی بر دستگیری این فرد و نیز پلمب چند مغازه در بازار رشت شد. موضوعی که مرکز اطلاع‌رسانی پلیس آن را تکذیب کرده است. در اطلاعیه‌ای که مرکز اطلاع‌رسانی پلیس در گیلان منتشر کرده، آمده است: « در پی انتشار ‌ ویدیو فردی به هویت معلوم در شهر رشت و اخبار غیرواقعی در خصوص دستگیری ایشان و پلمب برخی مغازه‌ها، با بررسی به‌عمل آمده مشخص شد چنین موضوعی صحت نداشته و صِرفا در چارچوب قانون به افراد هنجارشکنی که به‌صورت مختلط اقدام به رفتارهای خارج از عرف در فضای مجازی کرده بودند تذکر داده شد. همچنین توسط فرمانده انتظامی استان بازشدن برخی صفحات فضای مجازی مرتبط با موضوع از مقام محترم قضایی درخواست شده است.»

برگزاری اولین جلسه دادگاه منافقین

در هفته‌ای که گذشت، نخستین جلسه دادگاه اعضا و سرکرده گروهک تروریستی منافقین در شعبه یازدهم کیفری یک استان تهران برگزار شد. در این جلسه کیفرخواست متهمان از سوی نماینده دادستان قرائت شد و در پایان قاضی ادامه بررسی پرونده متهمان را به جلسه بعدی دادگاه موکول کرد. منافقین یک گروه تروریستی هستند که در دهه ۶۰ با اعلام نبرد مسلحانه با ملت ایران، بیش از ۱۷ هزار ترور انجام دادند. رئیس جمهور، نخست وزیر و ۷۲ تن از مقامات کشور را با بمب‌گذاری به شهادت رساند. چهار تن از فقها و معلمان اخلاق آیات مدنی، دستغیب، صدوقی و اشرفی اصفهانی را به شهادت رساندند و مردم عادی کوچه و بازار را به جرم حزب اللهی بودن ترور کردند.

صدور کیفرخواست متهمان پرونده قتل داریوش مهرجویی و همسرش

به دستور رئیس قوه قضاییه در کمتر از دو ماه پس از وقوع قتل مرحوم مهرجویی و همسر وی، کیفرخواست چهار متهم پرونده در هفته‌ای که گذشت صادر و جهت رسیدگی به دادگاه کیفری یک استان البرز ارجاع شد. در تاریخ ۲۲ مهر ماه سال جاری گزارش کشف جسد مرحوم مهرجویی و همسر وی خانم محمدی‌فر واصل شد که با توجه به نوع جنایت و همچنین نقش و جایگاه مرحوم مهرجویی در سینمای کشور، از همان دقایق ابتدایی وقوع جرم، دادستان و بازپرس ویژه قتل دادسرای فردیس به همراه کارآگاهان جنایی پلیس و گروه بررسی صحنه جرم در محل کشف جسد که ویلای مسکونی مرحوم مهرجویی و خانواده وی بوده حاضر شدند و صحنه جنایت را بررسی و آثار، ادله و علائم جرم را جمع آوری کردند.

صدور کیفرخواست پرونده اخلال عمده در نظام اقتصادی در بندر امام

در پی دریافت گزارش اداره اطلاعات شهرستان ماهشهر و شکایات رسیده از شرکت پشتیبانی امور دام و خدمات بازرگانی دولتی، شرکت حمل و نقل هاگ بار و شرکت آوا تجارت مبنی بر قاچاق سازمان‌یافته مایحتاج عمومی و نهاده‌های دامی و سایر اتهامات از جمله جعل اسناد، استفاده از سندمجعول، نقض قوانین گمرکی، قاچاق سازمان یافته کالا‌های اساسی و نهاده‌های دامی، اختلاس، ارتشاء، اخلال در عرضه و توزیع ارزاق عمومی، نقض قوانین حمل ونقل، پولشویی پرونده قضایی در این دادسرا تشکیل و تحقیقات مقدماتی آغاز شد. در همین خصوص ۱۹ نفر متهم شناسایی و دستگیر شدند که پس از بازجویی و تحقیقات صورت گرفته و بر اساس شواهد، قرائن و ادله موجود در پرونده، کیفرخواست متهمین صادر شد. محمدرضا جعفری اصل دادستان عمومی و انقلاب بندر امام با بیان این توضیحات در هفته‌ای که گذشت از صدور کیفرخواست برای متهمان پرونده اخلال عمده در نظام اقتصادی در امر مایحتاج عمومی با ۱۹ متهم خبر داد.

توضیحات زاکانی درباره گم شدن 17 هزار میلیاردتومان در شهرداری

پس از انتشار اخباری مبنی بر گم شدن 17 هزار میلیارد تومان در شهرداری تهران، علیرضا زاکانی، شهردار تهران در هفته‌ای که گذشت به مناسبت روز دانشجو در دانشگاه الزهرا(س) حضور یافت و در جمع دانشجویان در واکنش به این اخبار اظهار کرد: ۱۷ هزار میلیارد تومان در شهرداری گم نشده است. در بودجه منبعی با برنامه‌ای در نظر گرفته می‌شود که سالانه به عنوان بودجه پیش‌بینی می‌شود. در سال قبل بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان بودجه مصوب شد که ۸۱ هزار میلیارد تومان محقق شد. وی گفت: ما نمی خواهیم با ذهن و قلب مردم بازی کنیم؛ در بودجه منبعی با برنامه ای در نظر گرفته می‌شود که سالانه به عنوان بودجه پیش بینی می شود. در سال قبل بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان بودجه مصوب شد که ۸۱ هزار میلیارد تومان محقق شد و از اعتبار ۷۵ هزار میلیارد تومانی امسال امیدواریم با انضباط مالی دقیق، مولدسازی و مشارکت به حدود ۲۰۰ درصد تحقق بودجه برسیم. این ۱۷ هزار میلیارد تومان، فاصله بین پولی که به پیمانکار داده‌ایم با پولی است که پیمانکار تسویه کرده‌است. تا پایان اردیبهشت ماه سال آینده فرصت وجود دارد که ارقام به ثبت برسد اما برخی می‌خواهند از «فساد، فساد» گفتن این نگاه را بردارند که خودشان چگونه عمل کرده‌اند. بی دقتی و سیاسی‌کاری در این زمینه صورت گرفته است.

اعلام اسامی نیروگاه‌هایی که در سال گذشته مازوت‌سوزی داشته‌اند

در هفته‌ای که گذشت، مهدی پیرهادی، رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران اسامی نیروگاه‌هایی را که در سال ۱۴۰۱ مازوت‌سوزی داشته‌اند، اعلام کرد و گفت که بر اثر شرایط تحریمی مصرف مازوت در کشور رو به افزایش است و از ۱۶ نیروگاه ۱۴ نیروگاه مازوت مصرف می‌کنند. وی ادامه داد: نیروگاه‌های ایرانشهر، منتظر قائم، شهید رجایی، رامین، شهید سلیمانی، منتظری، سهند، تبریز، زرند، بندرعباس، طوس، شهید مفتح و شازند از نیروگاه‌هایی هستند که مازوت سوزی داشته‌اند.

کاهش نرخ مالیات بر ارزش افزوده «دارو و ملزومات پزشکی» در بودجه 1403

در لایحه بودجه 1403 نرخ مالیات بر ارزش افزوده در حوزه دارو، ملزومات پزشکی و شیر خشک به یک درصد کاهش یافت. در هفته‌ای که گذشت علی اصغر باقرزاده، عضو هیات رئیسه کمیسیون بهداشت با اعلام این خبر گفت: تبصره‌ای در لایحه بودجه آمده است که در آن، داروها و ملزومات پزشکی و شیر خشک در کنار سایر کالاهای اساسی، مالیات بر ارزش افزوده آن‌ها یک درصد تعیین شده و میزان آن کاهش یافته است که نسبت به سایر مسائل نگاه بهتری به این بخش شده است. در سال گذشته 70 هزار میلیارد تومان برای طرح دارویار اختصاص داده شد که همین مقدار بودجه هم از نظر ما نه تنها کافی نبود بلکه تمام مقدار این بودجه هم به‌طور کامل تخصیص نیافت. امسال بودجه دو مرحله‌ای شده و اکنون در مرحله تبصره‌ها است. نمی‌توانیم دیدگاه دولت را پیش‌بینی کنیم و امیدوار هستیم که دولت با توجه به تجربه و مشکلات سال گذشته، بتواند امسال مشکلات حوزه دارو را بر طرف کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار