نومعلم آموزش و پرورش مشهد:

اگر محور تدریس گفت‌وگو باشد قوای عقلی و تحلیلی دانش‌آموز تقویت می‌شود

مشهد (پانا) - نومعلم آموزش و پرورش ناحیه ۵ مشهد گفت اگر گفت و گو، محور تدریس باشد دانش‌آموز به پروسه تدریس علاقمند شده و قوای عقلی و تحلیلی وی تقویت می‌شود.

کد مطلب: ۱۴۳۵۱۶۹
لینک کوتاه کپی شد
اگر محور تدریس گفت‌وگو باشد قوای عقلی و تحلیلی دانش‌آموز تقویت می‌شود

سعیده ایمانی نومعلم آموزش و پرورش ناحیه ۵ مشهد گفت: «هدف از وضع دروس علوم انسانی مانند علوم اجتماعی، دین، زندگی و... این بوده که این فرصت را به دانش آموز بدهد تا با مسائل فکری با یک رویکرد تحلیلی روبرو شود، یعنی سر کلاس‌ها باید حتماً فضا، فضای گفتگوی آزاد باشد. به شکلی که دانش آموزان در زمینه قوای عقلی و تحلیلی تقویت شوند و به اصطلاح ،ماهیگیری را به آنها یاد بدهیم و دانش آموز بداند در هر زمینه فکری چگونه باید مقدمات منطقی را بچیند و به یک نتیجه دور از احساس و بر اساس منطق برسد.»

وی گفت: «وقتی گفتگو محور تدریس می‌شود صد در صد باید فضای آزادی را برای یک دانش آموز لحاظ کنیم نه اینکه اصطلاح گفتگو را به کار ببریم و اگر دانش آموز نظر خود را گفت او را تخطئه کنیم. آداب این گفت و گوحتما باید از طرف معلم لحاظ شود و نتیجه چنین رفتاری این است که قوای عقلی و تحلیلی دانش آموز تقویت می‌شود و حتی در عرصه‌های دیگر نسبت به مسائل فکری جامعه، بحران، شبهات و چالش‌های فکری قوی‌تر می‌شود.»

وی عنوان کرد: «برای درک بهتر دانش آموزان از درس و فراگیری آسان روش‌هایی که می‌توان به کار برد این است که باید دانش‌آموزان را در پروسه آموزش وارد و یا به عبارتی سهیم کرد. هر کدام از درس‌ها و موضوعات آن متفاوت است و اقتضائات خاص خود را دارد؛ مثلاً دروسی مانند ریاضی، فیزیک و شیمی نیاز به یادگیری دارند و یا دروسی مثل آزمایشگاه متفاوت هستند.»

وی در ادامه توضیحاتش گفت: «بعضی از دروس تحلیلی هستند مانند علوم اجتماعی، دین و زندگی و ... که وجه مشترک این‌ها در این است که دانش‌آموزان وسط پروسه تدریس باشند یعنی خودشان در این آموزش دخیل باشند که در بحث تکنیک‌های آموزشی به آن یادگیری فعال یا مشارکتی می‌گویند یعنی وقتی دانش آموز احساس کند که در این مسیر نقش ایفا می‌کند برایش بسیار مهم است به خصوص در درس‌هایی که تحلیلی‌تر است این قضیه اهمیت بیشتری پیدا می کند.گفت وگوباید با محور تدریس باشد نه صرفاً مطلبی را بگوییم و دانش آموز بخواندو فقط به دنبال نمره گرفتن باشد.»

ایمانی خاطرنشان کرد:« شغل معلمی از این بابت که با پیچیدگی‌های روح انسان‌ها و به خصوص کودک و نوجوان که اقتضائات خاص‌تری هم دارد و سخت‌تر هم است روبروست، در گروه کارهای سخت و حساس محسوب می‌شود که از لحاظ روحی و احساسی یک معلم را درگیر می‌کند و معمولاً کسانی سراغ این شغل می‌روند که به آن عشق می ورزند.»

وی در پاسخ به پانا که چگونه یک معلم می‌تواند در شکل‌گیری رفتار دانش‌آموزان تاثیرگذار باشد، گفت: «وقتی به دانش آموزان اعتماد می‌شود و آنان به خودباوری می‌رسند این آغازی برای شکوفایی و درخشندگی آنان است و بدانیم واقعیت است اگر ما به رشدی که مستحق آن هستیم نمی‌رسیم دلیلش این نیست که توانایی آن را نداریم بلکه به این دلیل است که انگیزه حرکت و خودباوری را نداشتیم وگرنه استعدادها و توانایی‌های انسان‌ها بی‌نهایت است.»

وی تصریح کرد:« نکته‌ای که بسیار حائز اهمیت است این است که خروجی یک معلم باید به گونه‌ای باشد که به اعتماد به نفس دانش آموز آسیبی وارد نشود و بتواند آن را تقویت کند و این بزرگترین کمکی است که می‌توان به یک دانش آموز کرد و این در فضایی ایجاد می‌شود که به دانش آموز اعتماد شود و از جهات مختلف و دور از کلیشه‌ها و شعارهایی که مطرح می‌شود این اعتماد را به دانش آموز بدهد و اگر این اتفاق صورت پذیرد دانش آموزان به خودباوری می‌رسند و این برای آنها به منزله شروع حرکت موتور آنها برای هرگونه رشد علمی، شخصیتی، اخلاقی و مقاوم شدن آنها در برابر تخریب های فرهنگی است و وقتی شخصیت این دانش آموز درست شکل بگیرد و خودش را باور کند شکوفایی او درهمه ابعاد شروع می شود.»

وی در پایان گفت: «من به عنوان نومعلمی که در خانواده ای فرهنگی بزرگ شدم و با فضای آموزشی کاملاً آشنا هستم عهد کردم که اگر وارد این حرفه شوم تمام وجود خودم را وقف دانش آموزان کنم و با توجه به شرایط فرهنگی کنونی که گسست‌هایی هم بین این نسل و آرمان‌های انقلاب وجود دارد، بتوانم زیبایی‌های دین اسلام، خودشناسی و خداشناسی را به آنان یاد دهم و امیدارم که نیروهای جدید و توانمند در آموزش و پرورش با کمک تجربیاتی که از همکاران قدیمی تر می گیرند بتوانند در نظام آموزش تاثیرگذار باشند.»

دانش آموز خبرنگار:سنا مومن

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار