تهیه‌کننده جوان اردکانی:

آموزش حرفه‌ای تئاتر را به مدارس ببرید

اگر در مدارس ما هفته‌ای یک روز کلاس‌ تئاتر برگزار کنند، استعداد نوجوان‌ها شکوفا می‌شود

اردکان (پانا) - یک تهیه‌کننده جوان اردکانی از فراز و نشیب‌های کار خود گفت و از وزیر آموزش و پرورش خواست تا به آموزش تئاتر دانش‌آموزی در مدارس بیشتر توجه شود.

کد مطلب: ۱۴۳۴۹۴۷
لینک کوتاه کپی شد
آموزش حرفه‌ای تئاتر را به مدارس ببرید

علیرضا طحان زاده، کار هنری را از تئاتر مدارس و تعزیه‌خوانی شروع کرده است. به فیلم و تئاتر و بازیگری علاقه داشت. عاشق سینما بود و تنها تفریح او این بود که هفته‌ای یک بار اجازه داشت با هماهنگی خانواده به سینما برود. در ادامه گفتوگو با وی را می خ وانید.

از چه سالی و با چه اثری به عرصه تهیه‌کنندگی و سینما ورود کردید؟

شروع تهیه‌کنندگی من از سال ۹۸ با تئاتر پرواز ۷۳۷ بود که با بازیگران مطرحی چون رابعه اسکویی و سپند امیرسلیمانی برای اولین بار در یزد اجرا شد.

مشوقتان دی این مسیر چه کسی بود؟

مشوق و تنها حامی من در این مسیر مادرم بود که قهرمان زندگی من است. از خانواده و اقوام هیچ کدام نه تنها در عرصه هنر نیستند، بلکه با هنر مشکل داشتند.

چه نقش‌ و عناوینی در سینما و پروژه‌های فیلم‌سازی داشتید؟

در بیشتر کارها تهیه‌کننده بودم.

مهم‌ترین عاملی که باعث شد تهیه‌کنندگی را انتخاب کنید، چیست؟

من در تهیه‌کنندگی یک عشق دیدم؛ اما متاسفانه در جامعه فکر می‌کنند تهیه‌کننده فقط باید پول بدهد، نمی‌دانند که تمام بار روی دوش یک تهیه‌کننده است و همه عوامل از کارگردان تا تولید باید با تهیه‌کننده هماهنگ باشند.

در روند ساخت کدام یک از آثارتان موانع زیادی داشتید و شاهد اتفاقات عجیبی حین ساخت بودید؟

تنها کاری که در آن مانع زیاد داشتم تئاتر "پرواز ۷۳۷" بود که خیلی اذیت شدم؛ ولی خاطره خیلی زیبایی برایم به یادگار گذاشت و همیشه با افتخار گفتم پرواز ۷۳۷.

در انتخاب بازیگران، بیشتر از سلبریتی‌ها استفاده می‌کنید یا از چهره‌اولی‌ها؟ ملاک انتخاب شما چیست؟

در همه کارهایم از سلبریتی‌ها استفاده کردم. در کنار سلبریتی‌ها بازیگران مبتدی آوردم؛ چون مبتدی ها علاوه بر دیده شدن در کنار این افراد و کسب تجربه، برای فعالیت باید انگیزه‌ داشته باشند و ترس و واهمه‌اشان ریخته شود. همچنین تا این لحظه که با شما صحبت می‌کنم در تمام کارهایی که ساخته‌ام، چه در تهران چه در مشهد و چه در یزد، از بچه‌های یزدی استفاده کردم؛ چون با افتخار بچه یزدم. در پروژه‌هایی که داشتم حتی سریال "آسوده باش" که یک کَست فوق‌العاده بزرگ داشت. کارگردان از آن‌جایی که به من اعتماد داشت با هم هماهنگ می‌کردیم. ملاک اولیه من برای انتخاب بازیگر، این است که ببینم سلبریتی، یک سلبریتی واقعی به لحاظ اصول و اخلاق انسانی باشد. در دنیای سینما سلبریتی‌ خیلی هستند؛ اما ملاکم انتخاب انسان‌هایی است که خوش‌قلب و متعهد باشند.

کدام کار بیشتر به دل شما نشسته است؟

فیلم کوتاه "مسافر" و فیلم "هرم". فیلم کوتاه مسافر در یزد به شهید نرجس خان‌علیزاده تقدیم شد. با فیلم هرم نیز توانستم رضایت خیلی از مخاطب‌ها را جلب کنم. این فیلم با کمترین هزینه و به صورت جهادی ساخته شد.‌ صادقانه بگویم از سریال‌ها و فیلم‌ها هیچ کدامشان برایم دلچسب‌تر از مسافر نبود.

چه تلاش‌هایی داشتید که تئاتر و فیلمسازی را به مدارس ببرید؟

خیلی دلم می‌خواهد یک کار با مشارکت دانش‌آموزان مثل فیلم بچه‌های آسمانِ آقای مجید مجیدی بسازم. اگر در مدارس ما هفته‌ای یک روز کلاس‌ تئاتر برگزار کنند، استعداد نوجوان‌ها شکوفا می‌شود. خیلی‌هایشان علاقه‌مند به هنر هستند و از پایه و ریشه می‌توانند اصولی آموزش ببینند. درخواست من از وزیر آموزش و پرورش این است که کارگردان‌های بزرگ و با تحصیلات عالی را به مدارس دعوت کرده و استعدادها را کشف کنند. ما از پایه باید استعدادها را کشف کنیم و آثار دانش‌آموزی بسازیم. نوجوان‌های علاقه‌مند زیادی در مدارس هستند که به دلیل هزینه‌های سرسام‌آور دست از علایقشان می‌کشند. درحالی‌که با ورکشاپ‌ استعدادهایشان شکوفا می‌شود. باید زیرساختی را آماده کنیم تا هنرمندان بزرگ و متعهد را به جامعه تئاتر و سینما تحویل دهیم. بنده می‌خواهم دست معلم‌هایم را ببوسم؛ معلم‌هایی که وقتی تئاتر کار می‌کردم، به من کمک می‌کردند. برخی معلم‌ها هنرمند و هنردوست هستند. قطعا حمایت‌های معلمانم بوده که امروز علیرضا طحان‌زاده توانسته یک تعداد کار بسازد. من در سینما آدم کوچکی هستم، ولی دوستان بزرگ زیادی دارم.

آیا از ساختن کاری پشیمان هستید؟

از هیچ کدام از کارهایی که ساخته‌ام پشیمان نیستم. همه‌ کارهایم را خیلی دوست دارم، چون با دل و جان و توکل به خدا بوده است. خدارا شکر هر کاری که شروع کردم موفق بودم.

خاطره‌ای در راه ورود به سینما داشته‌اید که به حرفه شما کمک زیادی کرده باشد؟

خاطره‌ای که بخواهم از سینما برایتان بگویم این است روزهای سختی را در تهران می‌گذراندم؛ از شب‌خوابی در پارک تا روزهایی که به اردکان برمی‌گشتم تا با کار کردن و خرجم را در بیارم.‌

کار جدیدی برای اکران دارید؟

کار جدید در مرحله اکران، سریال آسوده باش است که تدوین شده و باید ببینیم چه زمانی پخش می‌شود.

دانش آموز خبرنگار: ریحانه بابایی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار