گزارش پانا از برنامه‌ریزی دولت برای بهبود فروش در بخش نفت وگاز:

افزایش نقش تجارت نفت وگاز در رشد اقتصادی با بازطراحی تجارت انرژی

اقدامات دولت در خنثی کردن تحریم‌های نفتی به رونق تجارت کمک کرد

تهران (پانا)- رشد اقتصادی کشور در سه ماهه اول ۱۴۰۲ معادل ۶.۲ درصد است و آنگونه که کارشناسان تاکید دارند رشد تجارت نفت و گاز کشورنقش مهمی در رشد اقتصادی داشته است.آنگونه که یک عضو کمیسیون انرژی مجلس می‌گوید بخشی از این تاثیر ناشی از بازطراحی تجارت انرژی توسط دولت است.

کد مطلب: ۱۴۳۲۶۲۵
لینک کوتاه کپی شد
افزایش نقش تجارت نفت وگاز در رشد اقتصادی با بازطراحی تجارت انرژی

رشد اقتصادی کشور در سه ماهه اول ۱۴۰۲ معادل ۶.۲ درصد و رشد اقتصادی بدون نفت طی این دوره معادل ۵.۲ درصد بوده است. مقایسه ارقام سال جاری با رشد اقتصادی سه ماهه نخست سال ۱۴۰۱ نشان از افزایش بیش از سه برابری رشد اقتصادی کشور دارد.

رشد بخش نفت و گاز ایران پیامد‌های گسترده‌ای برای کشور داشته است و این بخش از نظر اقتصادی، به موتور توسعه کلی اقتصادی ایران تبدیل شده و نقشی حیاتی در دستیابی به سطوح بالای رشد اقتصادی ایفا می‌کند. این رشد به ایجاد شغل، افزایش درآمد و بهبود استاندارد‌های زندگی برای مردم به همراه دارد.

طبق اعلام مرکز آمار، بزرگترین و بیشترین رشد اقتصادی در میان بخش‌های مختلف اقتصاد، در بخش تولید و تجارت نفت و گاز رقم خورده به‌طوری‌ که بیش از ۲۰ درصد رشد اقتصادی به بخش نفت و گاز اختصاص یافته و باعث شده است که رشد اقتصادی کشور در مجموع به هشت درصد برسد، درواقع بخش نفت و گاز ایران به عنوان پیشران اقتصادی کشور با سیاست و دیپلماسی فعال انرژی دولت ، نقش بسیار کلیدی و پررنگی در تحقق این مهم داشته است.

سهم نفت و گاز در رشد اقتصادی کاملاً مشهود است. دولت برنامه جدیدی در زمینه بازطراحی تجارت انرژی در حوزه نفت و گاز در پیش گرفته که مزیت‌های زیادی برای کشور در داخل و خارج از کشور داشته است.

مصطفی نخعی، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با پانا درباره‌ رشد اقتصادی کشور و تاثیر بخش نفت و گاز در این رشد اقتصادی گفت: «رشد اقتصادی کشور در 6 ماهه‌ اول امسال به 7 و نیم درصد رسیده که 3 درصد از آن متعلق به بخش تجارت نفت و گاز بوده است.»
وی در ادامه بیان کرد: «علت این رشد تجارت نفت و گاز مربوط به اقدامات وزارت نفت و دولت سیزدهم بوده که توانسته‌اند اقدام به تجارت پررونق در بخش نفت و گاز کنند.»

عضو کمیسیون انرژی مجلس در ادامه بیان کرد: «این اقدامات دولت سیزدهم و وزارت نفت باعث خنثی‌کردن تحریم‌ها شده است و به این وسیله ما توانسته‌ایم در این 2 حوزه به تجارت خوبی دست پیدا کنیم.»
این نماینده‌ مجلس یازدهم در ادامه افزود: «از سوی دیگر یکی از اقدامات دولت بازارسازی‌های جدید و اتکا به استفاده از پتانسیل کشورهای همسایه بوده است و از ظرفیت این کشورها استفاده شده است.»


این نماینده مجلس یازدهم در ادامه توضیح داد: «یکی دیگر از اقدامات دولت که در این رشد اقتصادی تاثیرگذار بوده توسعه‌ پالایشگاه‌های فراسرزمینی در کشور ونزوئلا و کشورهای آمریکای لاتین بوده است.»
نخعی در ادامه گفت: «با حضور در این پالایشگاههای فراسرزمینی نه تنها اقدام به صادرات تجهیزات و تولیدات داخلی شده بلکه توانسته‌ایم نفت و گاز را به این پالایشگاه‌ها صادر کنیم.»

فروش نفت کشور به حالت عادی برگشته است
عضو کمیسیون انرژی مجلس توضیح داد: «علاوه بر این توانسته‌ایم با اورهال و بازسازی برخی از این پالایشگاه‌ها که در خارج از کشور قرار دارند و سوخت مورد نیاز این پالایشگاه‌های اورهال شده را خودمان تامین کنیم. همه‌ این موارد باعث شده که فروش نفت ما تقریبا به حالت عادی برگشته است.»
عضو کمیسیون انرژی مجلس در ادامه افزود: در حال حاضر برای فروش نفت و گازی که تولید می‌شود نگرانی وجود ندارد. تمامی این مسائل در کنار هم باعث رشد تجارت بخش نفت و گاز شده است و امیدواریم که این تلاش‌ها همچنان ادامه پیدا کند.»
نخعی با بیان اینکه ظرفیت‌های تولیدی کشور در حوزه‌ استخراج نفت و گاز بیشتر از این است، افزود:« از گذشته به دلیل تحریم‌ها بخش زیادی از ظرفیت تولیدی کشور در حوزه استخراج نفت و گاز را از دست داده‌ایم چرا که امکان تولید و توسعه در آن‌ها وجود نداشت.»
این نماینده‌ مجلس یازدهم ادامه داد:« با توجه به شرایطی که به وجود آمده می‌توان ظرفیت‌های تولیدی را بیش از این افزایش داد.»

منابع حاصل از فروش نفت وگاز صرف توسعه‌ زیرساخت‌های کشور شود
این نماینده مجلس یازدهم گفت:« هر چقدر در حوزه‌ تجارت نفت و گاز ارز آوری بیشتری وجود داشته باشد قطعا بر رشد اقتصاد ملی تاثیرگذار خواهد بود و باید این منابع حاصل از فروش نفت و گاز را صرف توسعه‌ زیرساخت‌ها در کشور کرد.»

توجه و تمرکز بر خنثی‌سازی حداکثری تحریم‌ها با بازطراحی تجارت انرژی

براساس این گزارش توجه و تمرکز بر خنثی‌سازی حداکثری تحریم‌ها با بازطراحی تجارت انرژی ایران بوده که علاوه بر توسعه تجارت منطقه‌ای گاز، توانسته است بازارهای متنوعی برای نفت خام ایران ایجاد کند و در شرایط تحریمی کامل، نفت و گاز ایران به خوبی به فروش می‌رسند.

مجموع اقدامات وزارت نفت رشد اقتصادی را رقم زده و به‌نظر می‌رسد تغییر رویکرد و بازطراحی تجارت انرژی موفق عمل کرده و ایران توانسته به نقطه مورد نظر دست یابد اما نباید از اهمیت توسعه روابط بین‌الملل ایران با کشورهای دیگر غافل شد چراکه اگر این روند ادامه نداشته باشد ممکن است صنعت نفت ایران با چالش مواجه شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار