آیت الله رئیسی در صحن علنی مجلس:

پیشرفت کشور یک انتخاب نیست بلکه یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است

بخش خصوصی با حمایت و نظارت دولت تقویت شود/ تلاش کردیم احکام دائمی در بودجه سنواتی ذکر نشود

تهران (پانا) - رئیس جمهوری گفت پیشرفت کشور یک انتخاب نیست بلکه یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است که همگان باید برای آن تلاش کنند. 

کد مطلب: ۱۴۲۹۵۸۰
لینک کوتاه کپی شد
پیشرفت کشور یک انتخاب نیست بلکه یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است

آیت الله سید ابراهیم رئیسی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی در دفاع از لایحه بودجه ۱۴۰۳، اظهار کرد: در بودجه ۱۴۰۳ تلاش شده هم درآمدها و هم هزینه‌ها واقعی دیده شود.» ادامه داد: تلاش دولت معطوف به اجرای قانون بودجه ۱۴۰۲ بوده است. بودجه ۱۴۰۳ مبتنی بر برنامه هفتم توسعه است و تلاش شده واقعیت مسائل دیده شود.

رئیس دولت ادامه داد: شهادت 6 هزار و 500کودک و به خاک و خون کشیده شدن زنان و مردان فلسطینی مایه تاسف همه ما و امت اسلامی و جامعه بشری شده اما آنچه بیشتر از این نسل‌کشی مایه تاسف است، این است آن‌هایی که مدعی حقوق انسان هستند یعنی آمریکا و غربی‌ها حامی این نسل‌کشی هستند. ملت‌ها امروز به خاطر نسل‌کشی فلسطینیان به پا خواسته‌اند و عدالت را فریاد می‌زنند. باور داریم شهادت کودکان و زنان فلسطینی به حکومت رژیم صهیونیستی پایان خواهد داد.

وی با گرامیداشت یاد شهید گرانقدر مدرس اظهار داشت: شهید مدرس نماینده واقعی، زبان و بیان مردم بود و نماینده‌ای در تراز انقلاب شکوهمند اسلامی و الگویی برای همه نمایندگان و مسئولان و دست‌اندرکاران نظام جمهوری اسلامی ایران است.

رئیس جمهوری با بیان اینکه تلاش ما در دولت این بود که اجرای قانون بودجه 1402 کاملا قابل سنجش و گزارش باشد، تصریح کرد: درباره لایحه بودجه 1403 نیز تلاش شده واقعیات دیده شود؛ هم در بخش هزینه‌ها و هم درآمدها و هم برنامه‌ها تلاش کردیم بودجه‌ای واقعی ارائه شود.

رئیسی با تشکر از زحمات نمایندگان مجلس برای تصویب برنامه هفتم توسعه و با ابراز امیدواری نسبت به اینکه این برنامه با تلاش دولت و نمایندگان برخلاف برنامه‌های پیشین که معمولا در حدود 30 تا 35 درصد اجرایی می‌شد، به صورت کامل اجرا شود، خاطرنشان کرد: لایحه بودجه سال 1403 مبتنی بر برنامه هفتم توسعه تنظیم شده است و در آن تلاش شده بسیاری از ناترازی‌ها که امروز موجب رنج همگان است با یک حرکت جهادی و نه معمولی رفع شود.

وی با اشاره به تلاش‌های دولت برای مهار تورم و با بیان اینکه کسری بودجه، رشد نقدینگی و ناترازی بانک‌ها عمده علل ایجاد تورم هستند، گفت: دولت پس از رفع کسری بودجه 480 هزار میلیارد تومانی باقیمانده از قبل در شش ماهه دوم سال 1400 از طریق ایجاد درآمد و نه استقراض و چاپ پول، تلاش کرد در سال‌های بعد ریشه‌های ایجاد تورم از جمله ناترازی بین منابع و مصارف را مهار کند و در این مسیر توانستیم توأمان رشد اقتصادی را که تقریبا برای یک دهه تعطیل و به طور متوسط زیر 1 درصد بود، در سال‌های 1400 و 1401 به 4 درصد برسانیم.

آیت الله رئیسی افزود: دولت همچنین تلاش کرد با ایجاد انضباط مالی مساله بی‌نظمی در برداشت بانک‌ها را برطرف کند و قانون جدید بانک مرکزی نیز اخیرا تصویب و برای اجرا ابلاغ شد. از ابتدای امسال همچنین ساماندهی وضعیت بانک‌ها آغاز شده و بدون ایجاد نگرانی برای سپرده‌گزاران و سهامداران در حال اجراست تا انضباط مالی نیز به عنوان یکی از علل مهار تورم که امر رهبر معظم انقلاب اسلامی و خواست مردم، دولت و نمایندگان است، محقق شود.

وی بیان کرد: امروز کشور به کارگاه‌های فعال در همه استان‌ها تبدیل شده است. ما گفتیم برق صنایع باید از برق خانگی جدا شود. ابتدای دولت رفع تنش آبی روستاها در دستور کار قرار گرفت و تاکنون 3 هزار و 500 روستا رفع تنش شده است.

رئیس جمهوری تاکید کرد: پیشرفت کشور یک انتخاب نیست بلکه یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است که همگان باید برای آن تلاش کنند. فعال کردن نقش مردم در اقتصاد ضروری است. بنای ما این است که تصدی دولت کاسته شود و نظارت دولت افزایش یابد و بخش خصوصی با حمایت و نظارت دولت تقویت شود.

آیت الله رئیسی به بیان برخی ویژگی‌های بودجه 1403 از جمله تنظیم واقع‌بینانه و انطباق آن با برنامه هفتم توسعه، توجه ویژه به رفع ناترازی‌ها در حوزه بانکی و انرژی و همچنین اصلاح ساختار بودجه اشاره کرد و گفت: در لایحه بودجه 1403 مبتنی بر تاکیدات رهبری و اسناد بالادستی رشد اقتصادی 8 درصدی هدف‌گذاری شده که با توجه به آمار سه ماهه اول که رشد 7 درصدی را در بخش‌های مختلف نفت، صنعت و کشاورزی نشان می‌دهد، تحقق این هدف‌گذاری دور از انتظار نخواهد بود؛ البته استمرار و تداوم آن نیز به کنترل و نظارت مداوم نیاز دارد.

رئیس جمهور تصریح کرد: توجه به عدالت در پرداخت‌ها در سطح استانی و ملی، توجه به نقش مردم در اقتصاد و فعال کردن اقتصاد خصوصی و تعاونی از جمله دیگر موارد مد نظر در بودجه سال آینده است. کاستن از تصدی‌گری دولت و افزایش نظارت نیز در دستور کار دولت قرار دارد و به دنبال عملیاتی کردن آن هستیم.

دکتر رئیسی درباره میزان مالیات در بودجه 1403، گفت: در روزهای اخیر برخی تصور کردند مالیات حقوق‌بگیران افزایش خواهد یافت؛ نه این‌طور نیست و در بودجه سال آینده به اخذ مالیات از آنانی که فرار مالیاتی دارند، توجه شده است. هیچ پایه مالیاتی جدیدی در بودجه 1403 وجود ندارد، بلکه آنچه در این بودجه مورد توجه قرار گرفته، جلوگیری از فرار مالیاتی و احقاق حقوق حقه دولت و مردم است.

رئیس جمهور با اشاره به مسئله متناسب‌سازی حقوق شاغلان و بازنشستگان، ادامه داد: متناسب‌سازی حقوق شاغلان و بازنشستگان همواره در دستور کار دولت بوده و در بودجه 1403 نیز مورد تاکید قرار گرفته است.

دکتر رئیسی کاهش وابستگی دولت به نفت را نیز از جمله موضوعات مورد توجه دولت دانست و گفت: همواره تلاش کردیم این وابستگی را کاهش دهیم. همچنین کسری تراز عملیاتی هم حتما در بودجه مورد توجه قرار گرفته و اصلاحاتی در این‌باره انجام شده است. در بودجه 1403 تلاش کردیم احکام دائمی در بودجه آورده نشود و تلاش شد تا آنچه که شأن بودجه‌ای دارد در بودجه سال آینده گنجانده شود.

رئیس جمهوری ضمن تشکر از تلاش‌های نمایندگان در بررسی و تصویب برنامه هفتم، تاکید کرد: ان‌شاءالله با تلاش شما نمایندگان محترم بودجه 1403 نیز با دقت و سرعت تصویب شود.

وی با اشاره به جایگاه نظارتی نمایندگان مجلس شورای اسلامی، عنوان کرد: حتما پیگیری‌های نمایندگان در اجرای دقیق و صریح قانون تاثیر دارد، اما پیگیری‌ها نباید شجاعت مدیران را بگیرد، چرا که شرط موفقیت یک مدیر آن است که با شجاعت و جسارت قانون را اجرایی و موانع را برطرف کند. اگر نظارت و اجرا به موقع و در راستای یکدیگر انجام شود، در ارتقای رفاه اجتماعی، افزایش سرمایه اجتماعی و رضایتمندی مردم عزیز تاثیرگذار است.

رئیسی خاطرنشان کرد: نباید اجازه دهیم امور متوقف و متزلزل شود لذا باید با جدیت و قاطعیت کارها را دنبال کرد تا گام‌های برداشته نشده و یا عقب ماندگی‌هایی که در کشور وجود دارد، جبران شود.

وی با بیان اینکه امام راحل و شهید بزرگوار حاج قاسم سلیمانی مقوله «ما می‌توانیم» را به ما آموختند، تصریح کرد: حتما ظرفیت‌های کشور، نیروی انسانی کارآمد و امثال آن می‌تواند بسیاری از این گره‌ها را باز کند.

رئیس جمهوری با اشاره به دیدار خود با رئیس جمهور کوبا، اظهار داشت: در این دیدار رئیس جمهور کوبا گفت که من در شگفتم چگونه کشوری با این‌همه تهدید و تحریم این میزان پیشرفت داشته است؟

وی با بیان اینکه به وزیر امور خارجه تاکید کرده‌ام در سفر روسای جمهور، نخست وزیران و میهمانان جمهوری اسلامی ایران، برنامه دیدار از پارک‌های علم و فناوری حتما گنجانده شود تا مشخص شود که کشور در این شرایط چه جایگاهی دارد، افزود: علی‌رغم تنگناهایی که دشمن برای کشور ایجاد کرده شاهد پیشرفت‌های زیادی در عرصه‌های مختلف هستیم.

وی با اشاره به جلسه روز گذشته رهبر انقلاب اسلامی با رئیس جمهور کوبا، گفت: بنده از محبت رهبر معظم انقلاب اسلامی بابت حمایت‌ها و هدایت‌هایشان از دولت و نهادها تشکر می‌کنم؛ ایشان روز گذشته فرمودند این دولت، دولت کار و فعالیت است و امیدوارم این قراردادها و اسناد بین دو کشور اجرایی شود. این برای دولت افتخار است که صفت کار و فعالیت را به ما دادند.

رئیسی تصریح کرد: تلاش دولت این است که دغدغه‌های مردم برطرف شده و مشکلات حل شود؛ انشاالله با همکاری دولت و مجلس کارها به گونه‌ای پیش رود که هم خداوند و هم مردم راضی باشند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار