دبیرسابق کمیسیون اقتصاد کلان اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو با پانا:

فرهنگ توسعه به مباحث آموزش اضافه شود

تهران(پانا)- دبیرسابق کمیسیون اقتصاد کلان اتاق بازرگانی ایران گفت فرهنگ توسعه باید در زندگی همه افراد جاری شود. بحث‌هایی مثل کودک و توسعه که باید به آموزش اضافه و مفاهیم توسعه از آنجا در ذهن افراد قالبندی شود.

کد مطلب: ۱۴۲۹۰۲۴
لینک کوتاه کپی شد
فرهنگ توسعه به مباحث آموزش اضافه شود

حمیدرضا قاسمی، دبیر سابق کمیسیون اقتصاد کلان اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو با پانا مهم‌ترین موانع پیش روی توسعه اقتصادی را عدم التزام به حقوق مالکیت دانست و گفت: «مهم‌ترین عامل بر سر راه توسعه اقتصادی ایران عدم التزام به حقوق مالکیت است. ما باید حقوق مالکیت افراد را به رسمیت بشناسیم و به طرق مختلف آن را نقض نکنیم.»

وی ادامه داد: «یکی از این طرق می‌تواند حقوق مالکیت فیزیکی باشد که با مصادره از بین می‌رود و یا عطف به ما سبق‌کردن قوانین که باعث می‌شود سرمایه‌ها در کشور حالت سیال گرفته و از ثبات و مولدسازی فاصله گیرند.»

وی گفت: باید فعالیت‌های مولد بر امور نامولد غلبه کرده و هزینه مفت‌خوارگی در کشور بالا رود. امور مولد را بر امور نامولد ترجیح داده و دستاوردهایی که امور نامولد دارد با قوانین و نظارت کاهش یابد.

رانت‌های موجود در اقتصاد شفاف‌تر شود

دبیر سابق کمیسیون اقتصاد کلان اتاق بازرگانی ایران گفت: «در همه اقتصادها رانت‌هایی وجود دارد. هر چه قدر بتوانیم رانت‌های موجود در اقتصاد را شفاف‌تر کنیم که برای عموم مردم قابل دسترسی باشد، رانت‌ها از حالت مخرب خارج شده و به رانت‌هایی با ایجاد نوآوری سمت و سوق پیدا می‌کنند. یعنی نوع‌آوری عامل ایجاد رانت است که آن نوآوری خلاقیت دیگری از بین می‌رود که اصطلاحا به آن تخریب خلاق گفته می‌شود.»

برنامه بلندمدت خود را در مواجه با اقتصاد دنیا مشخص کنیم

قاسمی گفت: «برنامه بلندمدت خود را در مواجهه با اقصاد دنیا مشخص کنیم و بررسی کرده که چه ترتیباتی باقدرت‌های بزرگ دنیا داریم و این موضوع که چه برنامه‌هایی برای دوره‌های مختلف داریم را به عموم مردم عرضه کنیم تا مردم امکان برنامه‌ریزی بلند مدت را داشته باشند.»

دبیر سابق کمیسیون اقتصاد کلان اتاق بازرگانی ایران درباره اهمیت فرهنگ توسعه، گفت: «موضوع بنیادی‌تر که نیاز به زمان بیشتری دارد، فرهنگ توسعه است. فرهنگ توسعه باید در زندگی همه افراد جاری شود. بحث‌هایی مثل کودک و توسعه که باید به آموزش ورود کند و مفاهیم توسعه از آنجا در ذهن افراد قالبندی شود تا هنگام تصمیم گیری حالت مطالبه‌گری پیدا کند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار