مروری بر اخبار اجتماعی در هفته‌ای که سپری شد؛

از تداوم آلودگی هوا در کلانشهرها تا تکذیب شیوع بیماری پنومونی در ایران

تهران (پانا) - کاهش آمار مبتلایان و فوتی‌های کرونا در کشور، تداوم آلودگی هوا در کلانشهرها، گره‌گشایی از پرونده کثیرالشاکی ریگان خودرو، رد مال شاکیان پرونده کریپتولند و تکذیب شیوع ‌بیماری پنومونی در ایران بخشی از مهم‌ترین اخبار حوزه اجتماعی بود در هفته‌ای که گذشت.

کد مطلب: ۱۴۲۸۳۲۷
لینک کوتاه کپی شد
از تداوم آلودگی هوا در کلانشهرها تا تکذیب شیوع بیماری پنومونی در ایران

در هفته اول آذرماه سال جاری اخبار متعددی در حوزه اجتماعی خبرگزاری پانا منتشر شد که در ادامه مروری بر مهم‌ترین رویدادهای این حوزه را می‌خوانید:

آمار کرونا

در هفته‌ای که سپری شد، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به روند کاهشی آمار مبتلایان و فوتی‌های کرونا اعلام کرد‌، در یک هفته اخیر ۲۹۵ مبتلا به این ویرس شناسایی شدند و ۱۷ نفر نیز جان خود را از دست دادند. اکنون مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۷ میلیون و ۶۲۴ هزار و ۴۰۷ نفر رسید و براساس اعلام وزارت بهداشت، طی هفت روز گذشته ۱۷ نفر از بیماران کووید۱۹ در کشور جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری، به ۱۴۶ هزار و ۷۰۵ نفر رسید.

آمار واکسیناسیون کرونا

تاکنون ۶۵ میلیون و ۲۴۴ هزار و ۲۸۵ نفر دُز اول، ۵۸ میلیون و ۶۳۵ هزار و ۴۹۰ نفر دُز دوم و ۳۱ میلیون و ۷۳۷ هزار و ۱۷۵ نفر، دُز سوم و بالاتر واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۵۵ میلیون و ۶۱۶ هزار و ۹۵۰ دُز رسید.

گره‌گشایی از پرونده کثیرالشاکی ریگان خودرو

در هفته‌ای که گذشت دادنامه پرونده شرکت ریگان خودرو مستنداً به بند الف از ماده 469 قانون آیین دادرسی کیفری، در دیوان عالی کشور ابرام شد.دشعبه دیوان عالی کشور اعلام کرد: با توجه به گزارش مفصل و تحقیقات لازمه از سوی بازپرس و صدور کیفرخواست با در نظرگرفتن گزارش کارشناسان محترم مبنی بر اینکه متهمان پرونده فرجام خواهان با وصف عجز از ایفای تعهدات قبلی که فروش نموده و قادر بر ایفای آن نبودند مجدداً اقدام به پیش فروش نموده اند و هم چنین تعداد پیش فروش بیش از مجوز صادره بوده است، رای صادره مطابق قانون و مقررات صادر شده است.

دیوان عالی کشور مستنداً به بند الف از ماده 469 قانون آیین دادرسی کیفری ضمن رد فرجام خواهی فرجام خواهان، رأی صادره را ابرام نمود و در مورد یکی از متهمان با توجه به لایحه و مدارک ارائه شده مستنداً به بند 2 قسمت ب از ماده 469 قانون آیین دادرسی کیفری ضمن نقض دادنامه، پرونده را جهت رسیدگی مجدد به دادگاه رسیدگی کننده اعاده کرد.

رد مال شاکیان پرونده کریپتولند

علی القاصی رئیس کل دادگستری استان در نشست شورای عالی قوه قضائیه در تاریخ ۲۲ آبان ماه ۱۴۰۲ از صدور و ابلاغ رأی پرونده صرافی کریپتولند با بیش از ۵۱ هزار نفر شاکی خصوصی خبر داد. پس از انتشار این خبر انتشار یک تصویر از سینا استوی برخی گمانه‌زنی‌ها را مطرح کرد. در هفته‌ای که گذشت به دنبال انتشار این تصویر عنوان می‌شود متهم برای ردمال شکات پرونده و در پی همکاری مؤثر در رد مال بیش از ۲۴ هزار نفر از شکات با قرار وثیقه بیرون می‌آید و ممنوع المعامله و ممنوع الخروج بوده است. در حال حاضر از ۷ متهم پرونده فقط یک نفر متواری است و ۶ متهم دیگر پرونده در داخل کشور هستند. در حال حاضر ردمال‌های صورت گرفته در پرونده از محل وثایق ضبط شده و مال‌های توقیفی محکومان در حال انجام است.

تشکیل پرونده برای روزنامه اعتماد به دلیل انتشار یک سند «خیلی محرمانه»

در هفته‌ای که گذشت، دادستانی تهران به دلیل «انتشار غیر قانونی یک سند خیلی محرمانه» برای روزنامه اعتماد پرونده قضایی تشکیل داد. روزنامه اعتماد در یکی از مطالب منتشر شده روز (۵ آذر ۱۴۰۲) به صورت غیر قانونی محتوای یک سند خیلی محرمانه‌ را منتشر کرد. پس از انتشار این مطلب و طبق قانون مطبوعات علیه این ‌روزنامه اعلام جرم و پرونده قضایی تشکیل شد.

ورود صندوق ملی محیط زیست به طرح گردشگری آشوراده

لایروبی کانال آشوراده و طرح طبیعت گردی جزیره آشوراده در دستور کار اداره کل محیط زیست استان گلستان قرار دارد و رئیس جمهوری در سفر خود در اسفند ماه سال ۱۴۰۰ دستوراتی درخصوص احیای خلیج گرگان و طرح طبیعت‌گردی آشوراده داد. با توجه به حساسیت این موضوع،
علی سلاجقه، معاون رئیس‌جمهوری در هفته‌ای که گذشت، با اشاره به نگرانی‌هایی که در بحث طرح گردشگری آشوراده وجود داشت، گفت: برای کاهش نگرانی‌ها و به این جهت که خیال مردم راحت شود، صندوق ملی محیط زیست به این طرح ورود کرد تا مردم بدانند که محیط زیست پیگیر اجرای مسئله با رعایت تمام الزامات است.

ورود هیات چینی به تهران

در هفته‌ای که گذشت به گفته علیرضا زاکانی، شهردار تهران از ورود هیأت چینی برای نهایی کردن مذاکرات مربوط به خرید اتوبوس‌های جدید با سوخت پاک خبر داد و گفت: در حال حاضر در مرحله انتخاب شرکت‌های تولیدکننده و انتخاب نوع اتوبوس‌ها هستیم. در سفر به چین از پنج شرکت تولیدکننده بازدید داشتیم. سه شرکت تولیدکننده اتوبوس، یک شرکت تولیدکننده وَن و دیگری تولیدکننده سواری بود.

حمایت از ۲۷ هزار مادر باردار در قالب طرح ملّی «یسنا»

طرح ملی یسنا در هفته‌ای که گذشت کلید خورد. صولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از تحت حمایت قرار گرفتن بیش از ۲۷ هزار مادر باردار یا دارای کودک شیرخوار زیر ۲ سال در دهک یک درآمدی در قالب این طرح ملّی خبر داد. این طرح ملّی با همکاری بنیاد کرامت رضوی آستان قدس رضوی، بنیاد ۱۵ خرداد ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) و قرارگاه محرومیت‌زدایی امام حسن مجتبی(ع) و در گام اول با اعتبار ۱۱۰ میلیارد تومانی در هشت استان کمتر برخوردار با ارائه سبد رایگان غذایی مورد تأیید وزارت بهداشت به مبلغ ۴۰۰ هزار تومان از آبان‌ماه سال‌جاری تا پایان سال ۱۴۰۲ در بستر کالا الکترونیکی اجرایی می‌شود.

تکذیب شیوع ‌بیماری پنومونی در ایران

در پی شیوع بیماری پنومونی در برخی کشورها از جمله چین، نگرانی‌ها از شیوع این بیماری در ایران نیز افزایش یافت. در هفته‌ای که گذشت بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت ‌گفت‌: سازمان جهانی بهداشت شیوع ویروس جدید را تایید نکرده و به ایران نیز نیامده است.

ثبت‌نام کنکور سراسری ۱۴۰۳

در هفته‌ای که گذشت، مهلت ثبت‌نام نوبت اول آزمون سراسری ۱۴۰۳ و همزمان با ثبت‌نام متقاضیان شرکت در آزمون رشته‌های پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجائی سال ۱۴۰۳ آغاز شد. بر اساس برنامه زمانی اعلام شده از سوی سازمان سنجش آموزش کشور، مهلت ثبت نام در نوبت اول آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ و آزمون رشته‌های تحصیلی پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجائی در سال ۱۴۰۳ تا روز ۱۱ آذر ماه ادامه خواهد داشت. نوبت اول آزمون سراسری و آزمون متقاضیان رشته‌های تحصیلی پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجائی در روزهای پنجشنبه و جمعه ۶ و ۷ اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳ برگزار خواهد شد.

تداوم آلودگی هوا در کلانشهرهای کشور

در هفته‌ای که گذشت به دلیل پایداری جوی، آلودگی هوا در کلانشهرهای کشور از جمله تهران ادامه داشت. به‌طوری که در کلانشهر تهران ۴ روز مداوم کیفیت هوا در شرایط ناسالم قرار داشت تا اینکه به مدد باد و باران کیفیت هوا در شرایط سالم قرار گرفت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار