منظور در پاسخ به پانا:

۹۸۰ پروژه نیمه تمام با تخصیص ۲۵۰ هزار میلیارد تومان به بهره‌برداری می‌رسد

اطمینان داریم که ۹۵ درصد بودجه ۱۴۰۳ اجرایی می‌شود/ آستانه معافیت مالیاتی حدود ۴۰ درصد افزایش می‌یابد/ رئیس جمهوری هفته آینده برای ارائه بودجه ۱۴۰۳ به مجلس می‌رود

تهران (پانا) - رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه حدود ۹۸۰ پروژه قابلیت افتتاح دارد که در تمامی استان‌ها توزیع یکنواخت دارد و حدود ۲۵۰ هزار میلیارد تومان نیاز داریم تا این طرح‌ها را تکمیل کنیم، گفت طبق موافقت مقام معظم رهبری دولت از سهم ۴۲ درصدی که از صادرات نفت به صندوق توسعه واریز کرد، ۲۰ درصد واحد آن را به تکمیل این طرح‌‌ها اختصاص خواهد داد تا این پروژه‌ها زودتر به بهره‌برداری برسد.

کد مطلب: ۱۴۲۷۵۲۹
لینک کوتاه کپی شد
۹۸۰ پروژه نیمه تمام با تخصیص ۲۵۰ هزار میلیارد تومان به بهره‌برداری می‌رسد

داوود منظور در نشست خبری مشترک با علی بهادری جهرمی؛ سخنگوی دولت ضمن تسلیت ایام دهه فاطمیه، بیان کرد: امسال لایحه بودجه ۱۴۰۳ در دو قسمت ارائه می‌‌شود. بخش اول ناظر به احکام و تبصره‌هاست به علاوه ارقام کلان مربوط به بودجه به ویژه منابع بودجه عمومی و ترازهای مهم و بخش دوم درباره بودجه دستگاه‌ها و جزئیات است. زمان‌بندی قدری به جلو آمده است. ما باید در آبان ماه بخش اول را ارائه می‌کردیم. خرسند هستیم که دولت در زمان مقرر بخش اول را برای مجلس ارسال کرد اما با توجه به اینکه مجلس درگیر رسیدگی به برنامه هفتم توسعه بودند، فرصت حضور آقای رئیس‌جمهور فراهم نشد. ان‌شالله در اولین روز کاری مجلس در هفته آینده آقای رئیس جمهور در مجلس حاضر خواهند شد.

وی ادامه داد: بسیاری از احکامی که در سال‌های گذشته در لایحه بودجه ذکر می‌شد، در برنامه هفته توسعه تصریح شده است و نیازی نیست این احکام در لایحه بودجه آورده شود.

منظور گفت: خوشبختانه در کمیسیون برنامه هفتم، کار رسیدگی به برنامه تمام شده و کمیسیون گزارش خود را برای صحن ارسال کرده است و ما خرسند هستیم که در اولویت رسیدگی به صحن قرار دارد یعنی احتمالا این احکام در صحن بررسی می‌شود. بخش اصلی احکام پیشنهادی که دولت درخواست کرده بود در کمیسیون تصویب شده بود یعنی با قانون الحاق و برنامه هفتم توسعه نیاز ما به احکام در لایحه بودجه بسیار کاهش یافته و حجم لایحه بودجه ۱۴۰۳ بسیار کم خواهد بود.

وی با بیان اینکه اطمینان داریم که ۹۵ درصد بودجه ۱۴۰۳ اجرایی می‌شود، افزود: جلسات بسیاری با همکاران گذاشته شد تا روی اعداد به همفکری برسیم و اعداد ذکر شده در بودجه محقق شود.

وی از شناسایی و رشد ۸۶ درصدی تعداد مودیان مالیاتی خبر داد و ادامه داد: تعداد مودیان مالیاتی در بخش مشاغل در سال ۱۴۰۰ برابر ۲.۹ میلیون مودی بودکه سال گذشته به ۴.۵ میلیون مودی رسید و امسال که اظهارنامه‌های دریافت شد به ۵.۴ میلیون مودی افزایش یافت. این موضوع خوشحال کننده‌ای است که همه مالیات بدهند، البته مشاغلی داریم که کم درآمد هستند و از آنها مالیات نمی‌گیریم به طوری که امسال از ۵.۵ مشاغلی که اظهارنامه دادند، مالیات ۲ میلیون مشاغل صفر شد.

منظور با تاکید بر اینکه اخذ مالیات بر اساس درآمد و عین عدالت است، گفت: خبر خوش اینکه در مورد مشاغل خوش حساب آستانه معافیت مالیاتی را امسال ۴۰ درصد افزایش دادیم و نظر دولت و رییس جمهور این است که ۴۰ درصد معافیت را نسبت به پایه سال گذشته افزایش دهیم.

وی در مورد سقف معافیت مالیاتی حقوق بگیران و کارمندان، بیان کرد: در لایحه بودجه سقف معافیت مالیاتی را ۱۰ میلیون تومان در ماه تعیین کردیم که نسبت به سال گذشته رشد داشت. سال قبل ۵.۵ میلیون تومان بود و سال آینده در نظر داریم ۲۰ درصد افزایش دهیم و تا سقف ۱۲ میلیون تومان در ماه را از مالیات معاف کنیم.

شاهد افتتاح طرح‌های زیادی تا پایان سال خواهیم بود

رئیس سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به سوال خبرنگار پانا مبنی بر اینکه برخی از نمایندگان مجلس خبر از درخواست دولت برای گرفتن اذن از مقام معظم رهبری و برداشت از صندوق توسعه ملی دادند. گفته شده دولت در نظر دارد که ۱۵۰ هزار میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی را صرف زیرساخت کشور و پروژه‌های عمرانی کند. آیا این اظهارات را تایید می‌فرمایید؟ گفت: طرح‌های تملکی که بخش بزرگی از آنها به پیشرفت فیزیکی بالای ۵۰ درصد رسیده، تکمیل شود. در سفرهای استانی آقای رئیس جمهور بخشی از این طرح‌های سنواتی افتتاح می‌شود. ما احصا کردیم که بسیاری از این طرح‌‌ها قابلیت دارند تا پایان امسال با نیمسال آینده به تکمیل و بهره‌برداری برسد. حدود ۹۸۰ پروژه قابلیت افتتاح دارد که در تمامی استان‌ها توزیع یکنواخت دارد و حدود ۲۵۰ هزار میلیارد تومان نیاز داریم تا این طرح‌ها را تکمیل کنیم. بر این اساس دولت از محضر مقام معظم رهبری درخواست کرد که اگر ایشان اجازه بفرمایند، ما از سهم ۴۲ درصدی که از صادرات نفت به صندوق توسعه واریز کردیم، ۲۰ درصد واحد آن را به تکمیل این طرح‌‌ها اختصاص دهیم. در سال گذشته و دولت قبل نیز این اتفاق افتاد. مقام معظم رهبری نیز با این درخواست دولت موافقت فرمودند. بانک مرکزی این منابع را استفاده خواهد کرد و منابع ریالی نیز به دولت تخصیص پیدا می‌کند.

وی افزود: پیش بینی ما این است که تا هشت ماهه اول حدود ۳ میلیارد دلار منابعی است که از این محل در دسترس دولت قرار می‌گیرد. ان‌شالله دولت پاسخگوی اعتماد مقام معظم رهبری باشد. ما تحولی را در پایان دادن به طرح‌ها خواهیم داشت. جدول زمانی بهره‌برداری از پروژه‌ها را در دستور داریم. به تدریج در جریان سفرهای استانی شاهد افتتاح طرح‌های زیادی تا پایان سال خواهیم بود.

بنای دولت ثبات اقتصادی، کاهش تورم و رشد اقتصادی است

منظور اظهار کرد: انتشار گزارش حساب‌های ملی توسط مرکز آمار ایران یکی از اخبار خوب است. رشد قابل توجهی در اقتصاد ملی در شش ماهه اول تجربه کردیم. رشد اقتصادی ما با نفت ۷.۱ درصد و بدون نفت حدود ۴ است. میانگین رشد شش ماهه اول ما ۷.۵ درصد است. در سال جاری امیدواریم در شش ماهه دوم نیز همین اهنگ رشد را حفظ کنیم. رشد گروه صنایع و معادن در سه ماهه دوم ۸.۷ درصد است. ظرفیت‌های خالی نفت و گاز به رشد عملیاتی تبدیل کردیم. امور اجتماعی و آموزش و بهداشت نیز ۱۲.۱ درصد رشد داشته است. بنای دولت ثبات اقتصادی و کاهش تورم و رشد اقتصادی است. بودجه نیز با این نگاه تنظیم شده است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه کسری بودجه ام المسائل است، گفت: اصلاح ساختار بودجه یعنی برطرف کردن کسری بودجه واقعی و این با هماهنگ کردن دخل و خرج کشور محقق می‌شود، اعداد ما کارشناسانه و دقیق است و حاضر هستیم با کارشناسان مناظره کنیم و کسری بودجه پنهان در بودجه نداریم. کسری بودجه آشکار در واگذاری دارایی‌های مالی پیش‌بینی می‌شود، در واگذاری دارایی‌های مالی ما سال آینده ۲۵۴.۶ همت اوراق مالی پیش‌بینی کرده‌ایم این رقم به طور کامل برای بازپرداخت اوراق سال‌های قبل است و خالص ایجاد بدهی ما صفر است کما اینکه امسال نه‌تنها صفر است؛ بلکه منفی است و سال آینده بنا داریم اگر درآمدها بهتر شد اوراق سال‌های قبل را بپردازیم؛ اما در بدترین حالت ۲۵۴ همت را برای بازپرداخت بدهی‌های سال‌های قبل استفاده می‌کنیم.

وی ادامه داد: یکی از ویژگی‌های ممتاز لایحه بودجه 1403این است که از کسری بودجه اجتناب کنیم و قرار نیست سال آینده هزینه‌ای کنیم و منابع آن را نداشته باشیم. دولت لایحه‌ای را به مجلس داده است تحت عنوان مالیات بر مجموع درآمد در این لایحه مبنای درآمد که محاسبه می‌شود تنها درآمد حقوق و دستمزد نیست؛ بلکه درآمدها و هزینه‌های خانوار لحاظ می‌شود و خانواری که اجاره می‌دهد با خانواری که اجاره نمی‌دهد یکسان نیست و امیدواریم این لایحه در مجلس رسیدگی شود و گام مهمی برای عدالت مالیاتی است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار