طحان نظیف:

مصوبه مجلس درباره افزایش سن بازنشستگی در صحن شورای نگهبان مطرح و بررسی نشده است

شورای نگهبان توصیه پذیر نیست و به دنبال اجرای وظایف قانونی است

تهران (پانا) - سخنگوی شورای نگهبان گفت مصوبه مجلس درباره افزایش سن بازنشستگی هنوز در صحن شورای نگهبان مطرح و بررسی نشده است بنابراین نمی‌توان اظهار نظر اعضای شورا را پیش‌بینی کرد.

کد مطلب: ۱۴۲۶۷۰۸
لینک کوتاه کپی شد
مصوبه مجلس درباره افزایش سن بازنشستگی در صحن شورای نگهبان مطرح و بررسی نشده است

 هادی طحان نظیف در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن گرامیداشت هفته بسیج، اظهار کرد: ۵ طرح و لایحه و ۴ اساسنامه از نشست خبری قبلی تا امروز در جلسات شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفته و در خصوص آنها اعلام نظر شده است.

وی افزود: لایحه حمایت از خانواده از طریق ترویج فرهنگ عفاف و حجاب از سوی شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفت که با ایراداتی که پیشتر از سوی بنده عنوان شده بود،‌ مواجه شد. لایحه عفاف و حجاب را در مرحله دوم دریافت نکرده‌ایم.

این عضو حقوقدان شورای نگهبان در خصوص مصوبه مجلس درباره افزایش سن بازنشستگی، گفت: این موضوع در برنامه هفتم به تصویب رسیده است و هنوز در شورای نگهبان مورد بررسی قرار نگرفته است. تاکنون ۱۵ جلسه غیررسمی برای بررسی بخشی از برنامه هفتم برگزار شده است، باتوجه به اینکه این موضوع هنوز در صحن شورا مطرح نشده است، نمی‌توان پیش‌بینی کرد.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی از جریان‌های خاص اظهاراتی علیه شورای نگهبان به خصوص برای انتخابات مجلس خبرگان رهبری مطرح کردند؛ نظر شما در این خصوص چیست؟ بیان کرد: شورای نگهبان توصیه پذیر نیست و به دنبال اجرای وظایف قانونی خود است تا اعضا مسئولیتی را که برعهده دارند براساس قانون انجام دهند.

طحان نظیف در خصوص آزمون کتبی کاندیداهای انتخابات مجلس خبرگان رهبری نیز گفت: هفته گذشته آزمون کتبی خبرگان رهبری برگزار شد و از ۳۲۸ نفر که به آزمون کتبی دعوت شده بودند، اکثریت حضور داشتند و فکر می‌کنم ۶۹ نفر هم غایب بودند. افرادی که حضور پیدا کردند از شیعه و سنی بودند. در ۲ هفته آینده اشخاصی که در ادوار گذشته آزمون کتبی قبول شده‌اند، به مصاحبه شفاهی دعوت خواهیم کرد و کسانی که در هفته گذشته در آزمون کتبی حضور داشتند طبیعتاً در فرایند تصحیح اوراق قرار دارند و ان‌شاءالله تا یک ماه آینده به مصاحبه شفاهی دعوت خواهند شد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی‌بر اینکه برخی‌ معتقدند که تغییرات ایجاد شده در قانون انتخابات با عجله بوده، نظر شما در این خصوص چیست؟ گفت: اصلاح قانون انتخابات دفعتاً نبوده و این موضوع سال‌های گذشته مطرح بوده و در سال‌های گذشته بحث‌های کارشناسی در مجلس، مرکز پژوهش‌ها و کمیسیون تخصصی مطرح بوده و این پیش‌بینی را داشتند. این قانون در راستای اجرایی‌سازی سیاست‌های کلی انتخابات و آن‌هم پس‌ از ۷ سال به تصویب رسید و طبیعتاً مثل هر قانون دیگری در کشور لازم‌الاجراست و باید به آن عمل شود و مبنای عمل قرار بگیرد. این اصلاحیه مزیت‌هایی را داشت که می‌توانم بگویم در راستای حقوق مردم گام‌هایی را برداشته است. این اصلاح صورت گرفته هرچند گام به جلو بود اما کافی نیست.

طحان نظیف همچنین در پاسخ به پرسشی درباره مصوبه مجلس درباره کاهش مدت سربازی نیز اظهار کرد: هنوز برنامه هفتم را به صورت رسمی دریافت نکردیم و ان شاءالله پس از دریافت برنامه موضوع را بررسی خواهیم کرد. و باید سوابق موضوع را مورد بررسی قرار خواهیم دهیم.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی درباره احتمال رد صلاحیت حسن روحانی برای انتخابات مجلس خبرگان رهبری، اظهار کرد: هنوز وارد بررسی صلاحیت نامزدهای مجلس خبرگان رهبری نشده‌ایم.

وی در خصوص بررسی صلاحیت‌ها در هیات‌‌های اجرایی و شکایت داوطلبان گفت: قانون برای بررسی صلاحیت کاندیداهای انتخابات مجلس شورای اسلامی ۳ مرحله را پیش‌بینی کرده‌است که ۱ مرحله از آن هیأت‌های اجرایی هستند که ترکیب آن در قانون است و ۵ تن از معتمدین مردمی و ۳ نفر از اشخاص حقوقی هستند و باید اظهارنظر کنند و مرحله بعدی هیات های نظارت استان هستند.

وی ادامه داد: افرادی که در هیات‌های اجرایی رد صلاحیت و یا عدم احراز صلاحیت شده باشند، می‌توانند به هیات‌‌های نظارت اعلام شکایت کنند. مرحله بعدی بررسی صلاحیت‌ها در خود شورای نگهبان است که ۳۰ روز برای اظهارنظر فرصت دارد. قانون برای اتقان بیشتر و آسودگی بیشتر برای داوطلبان و مردم این ۳ مرحله را برای بررسی صلاحیت در نظر گرفته است تا اگر داوطلبان نکته‌ای دارند شنیده شود. در این دوره ۵۲۸۸ نفر از داوطلبان از طریق سامانه داوطلب اعتراض خودشان به نظر هیئت‌های اجرایی را برای هیأت‌های نظارت استانی ارسال کرده‌اند و حدود ۱۶۰۰ نفر هم شکایت نکرده‌اند.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا خارج از کشور بودن خانواده نامزدهای انتخابات مولفه‌ای برای رد صلاحیت هست یا خیر؟ بیان کرد: این موضوع نمی‌‌تواند موجب رد صلاحیت شود و قانون نسبت به این موضوع ورود نکرده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار