پانا از روند نزولی استفاده از سوخت مازوت در فصل سرما امسال گزارش می‌دهد؛

حذف کامل مازوت در سبد سوختی نیروگاه ها برنامه دولت سیزدهم

وزارت نیرو اعلام کرد که امسال در تهران مازوت‌سوزی نخواهیم داشت

تهران ( پانا )- بر اساس گزارش‌ها امسال نیز با وجود افزیش تولید گاز در نیروگاه‌ها ناترزای گاز وجود دارد. برنامه وزارتخانه‌های نفت و نیرو افزایش تولید گاز و توزیع بیشتر گاز به نیروگاه‌ها است به همین دلیل مازوت سوزی امسال کاهش می یابد.

کد مطلب: ۱۴۲۶۰۴۹
لینک کوتاه کپی شد
حذف کامل مازوت در سبد سوختی نیروگاه ها برنامه دولت سیزدهم

آرمیتا رزاقیان_ با شروع فصل سرما و افزایش مصرف گاز در سیستم‌های گرمایشی، امکان مصرف مازوت در صنایع افزایش یافته و وقوع این اتفاق دور از انتظار نیست. از نیمه دوم آبان ماه امسال با برودت هوای سرد در شمال کشور میانگین مصرف گاز در بخش خانگی_تجاری افزایش چشمگیری داشته و پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که روند مصرف گاز خانگی صعودی باشد. با این همه مسئولین از رعایت الگوی مصرف توسط اکثر مشترکین خبر می‌دهند.

در همین رابطه مسلم رحمانی؛ مدیر هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران اعلام کرد:« بیش از 70 درصد مشترکین الگوی مصرف را رعایت می‌کنند. تعداد مشترکان بسیار پرمصرف که بیش از 3 برابر الگوی مصرف، گاز مصرف می‌کنند، تنها کمتر از 1.3درصد مشترکان را شامل می شود.»

مازوت سوزی امسال نیز ادامه دارد

مصطفی نخعی؛ سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس در گفت‌وگو با پانا اظهار کرد:« ما امسال نیز ناترازی گاز را داریم. مفهوم ناترازی گاز این است که باید در یک سری از مقاطع زمانی در نیروگاه از سوخت مایع استفاده شود. فکر نمی‌کنم امسال نیز همچون سال‌های گذشته تولید نفت، گاز یا گازوئیل به اندازه‌ای باشد که بتوانیم همه نیروگاه ها را با گازوئیل به عنوان سوخت دوم تامین و تغذیه بکنید. با تمام این توضیحات طبیعی است که به احتمال زیاد مازوت سوزی را امسال نیز داشته باشیم.»

نخعی آلودگی هوا در هفته گذشته را بی‌ارتباط به سوخت مازوت دانست و افزود:« بعید است آلودگی هفته گذشته که در سطح برخی کلان شهرها از جمله تهران، اصفهان و... بود به مازوت سوزی ارتباطی داشته باشد.»

چگونه مازوت سوزی امسال در تهران متوقف می‌شود؟

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس در پاسخ به اظهار وزارت نفت در زمینه حذف مازوت سوزی در تهران از امکان کنترل مقطعی و کوتاه مدت در استان‌ها و مناطق خبر داد و با بیان‌این‌که این راهکارها دائمی نیست توضیح داد:«ما در اطراف تهران یک نیروگاه مازوت سوز داریم. می‌توان برنامه‌ریزی‌های مقطعی برای اماکن خاص به این شکل انجام شود و در بازه زمانی کوتاه مدت مفید واقع شود.»

تنها 14 نیروگاه احتمال مازوت سوزی دارند

نخعی علت مازوت سوزی در برخی از نیروگاه‌ها را توضیح داد و افزود:« واقعیت موضوع این است که ما در بعضی از نیروگاه‌ها در مناطق مختلف کشور به عنوان سوخت دوم از مازوت استفاده می‌کنیم. چاره‌ای برای نگه داشتن این نیروگاه‌ها نداریم نمی‌توان آن‌ها را حذف کرد و باید این نیروگاه‌ها در مدار باشد. اگر بخواهیم که این نیروگاه‌ها در مدار باقی باشد طبیعی است که از مازوت استفاده کنیم.»

آمارگیری‌های وزارت نفت نشان داده در فصل گرما روزانه ۲۷۷ میلیون مترمکعب گاز به نیروگاه‌ها تحویل شده است که ۸۸ روز بیشتر از برنامه تعهدشده گازرسانی به نیروگاه‌ها صورت گرفته است. با توجه به این موضوع ظرفیت ذخیره‌سازی راهبردی نفت‌گاز و سوخت مایع در فصل گرما برای آمادگی شروع مصرف در فصل سرما و آغاز روند صعودی افزایش یافته است. سعید عقلی؛ سرپرست مدیریت دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران در همین زمینه گفت:« گاز تحویل داده شده به نیروگاه ها در فصل گرما نسبت به همین دوره در سال ۱۴۰۱، ۱۳ درصد افزایش داشته است.»

کاهش سهم مازوت در سبد سوختی نیروگاه‌ها

وزارت نیرو در گزارشی از پایین بودن شاخص آلودگی در اطراف نیروگاه‌های حرارتی خبر داد و همچنین سهم مازوت در سبد سوختی نیروگاه‌ها در سال 1402 را 4.3 درصد اعلام کرد که نسبت به سال 1401 با میزان 9.4 درصد کاهش چشمگیری داشته است. همچنین در این گزارش اعلام شد امسال در تهران مازوت‌سوزی نخواهیم داشت.

آیا امسال مازوت سوزی به پایان می‌رسد؟

وی از عدم امکان حذف بحث مازوت‌سوزی در کشور با برنامه‌های کوتاه مدت بیان کرد:« نمی‌توانیم بحث مازوت را با یک برنامه‌ریزی در عرض یک‌ یا دو سال برطرف و حذف کنیم. این موضوع را باید در یک در بازه زمانی معقولی رفع کنیم. باید هم تولید تولید گاز کشور افزایش پیدا کند بتوانیم همه نیروگاه‌ها را با گاز در ایام پیک مصرف گاز و مدیریت کریم. همچنین باید به نحوی برنامه‌ریزی شود که شدت مصرف انرژی در کشور کاهش پیدا کند.»

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس نیاز به برنامه‌ای مدیریتی برای حذف مازوت‌سوزی به مرور زمان در کشور اشاره کرد و گفت:« باید مجموعه‌ای از اقدامات در کشور ما اتفاق بیفتد که انتظار داشته باشیم مازوت‌سوزی به مرور طی چند سال کاهش پیدا کرده و به صفر برسد. حداقل ما در امسال و چند سال آینده این وضعیت استفاده از سوخت مازوت را به عنوان سوخت دوم در نیروگاه‌ها خواهیم داشت. ممکن است این میزان در این چند سال کم‌تر شود اما حتماً به صفر نخواهد رسید.»

مازوت‌سوزی علت آلودگی هوا امسال نبود

طبق اعلام شرکت کنترل کیفیت هوا، به طور کلی، شمار روزهای پاک تهران از ابتدای امسال تا کنون به 9 روز رسیده است. همچنین براساس همین آمار، هوای تهران از ابتدای سال 1402 تا امروز بیست و سوم مهرماه، 175 روز هوای قابل قبول، 57 روز هوای ناسالم برای گروه های حساس و6 روز هوای ناسالم را به ثبت رسانده است. سوخت مازوت که استفاده آن معمولا در فصل سرما اتفاق می‌افتد یکی از سنگین‌ترین سوخت‌های تجاری به حساب می‌آید. یکی از علل آلودگی هوا در سال‌های گذشته مازوت سوزی در صنایع و نیروگاه‌ها اعلام شده است. با این همه امسال آلودگی هوا ظاهرا ارتباطی با مازوت‌سوزی نداشته است.

شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی نیز با اعلام اینکه تنها 16 نیروگاه بخاری از 134 نیروگاه حرارتی قابلیت استفاده از مازوت به عنوان سوخت دوم را دارند اعلام کرد:« از این تعداد16 نیرگاه تنها 14 نیروگاه معمولا در فصل زمستان در صورت عدم تخصیص گاز از سوخت مازوت استفاده می‌کنند. نیروگاه‌های سیکل‌ترکیبی دماوند و پرند به هیچ وجه قابلیت مازوت‌سوزی ندارند. نیروگاه‌های بخاری بعثت و اسلام‌آباد اصفهان نیز به دلیل ملاحظات زیست‌محیطی پلمب شده به صورت تک سوخت بهره‌برداری می‌شوند. »

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار