آیت الله آملی لاریجانی: حوزه‌های علمیه پاسخگوی نیاز جوانان باشند

جهان اسلام از نسل‌کشی در غزه جلوگیری کند

قم (پانا) - رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت حوزه‌های علمیه پاسخگوی نیاز جوانان باشند، هر چند این پاسخگویی نیازمند ابزارها و کارهای ویژه باشد.

کد مطلب: ۱۴۱۹۰۹۳
لینک کوتاه کپی شد
آیت الله آملی لاریجانی: حوزه‌های علمیه پاسخگوی نیاز جوانان باشند

آیت‌الله صادق آملی لاریجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، امروز در مراسم رونمایی از نسخه سوم «نرم افزار کتابخانه و درختواره جامع اصول فقه» در مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور، دستاوردهای این مرکز تحقیقات را بسیار فاخر خواند و اظهار کرد: ما امروز نرم‌افزارهای مختلفی را در جهان اسلام می‌بینیم که تولید می‌شود اما هیچکدام از آن‌ها امکانات و ویژگی‌های نرم‌افزارهای مرکز نور را ندارد و این نشان می‌دهد که کار عظیمی در این مجموعه انجام شده که قابل تقدیر است.

وی اضافه کرد: حوزه‌های علمیه با نیازها و انتظارات بسیاری در ساحت‌های مختلف مواجه هستند و نسل جوان ما پرسش‌های زیادی دارند و این پرسش‌ها به صورتی نیست که یک رساله در اختیار آنان قرار دهیم و به پاسخ برسند بلکه پرسش‌ها در حوزه‌های مختلف و تخصصی است.

حوزه‌های علمیه پاسخگوی نیاز جوانان باشند

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اینکه حوزه‌های علمیه باید به سئوالات جوانان پاسخگو باشند، گفت: در دنیای ارتباطات نوین، این پاسخگویی نیازمند کارهای ویژه و ابزار ویژه است و مجموعه‌های مختلف باید برای تامین این ابزار و بسترها در کنار حوزه قرار گیرند.

وی عنوان کرد: با وجود ابزار جست‌وجو میان کتب، پژوهش به عرصه‌های جدیدیرسیده است اما باید به این موضوع توجه کنیم که با وجود این امکانات وسیع، علم ما همچنان نیاز به بحث دارد و نباید در پژوهش‌ها به جست‌وجو اکتفا کرد.

آملی لاریجانی گفت: امروز هزاران کتاب فقهی در اختیار پژوهشگران است و با یک جست‌وجوی ساده می‌توان به بیشترین جزییات دسترسی پیدا کرد، این امکاناتی است که باید قدردان آن باشیم و در این راستا از همه کسانی که از ابتدای تأسیس و توسعه مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور کار کردند تقدیر کنیم.

وی تصریح کرد: ما امروز حجم عظیمی از کتاب‌ها، آثار و امکانات جست‌وجویی را در اختیار داریم که می‌توانیم از آن‌ها استفاده کنیم و نباید از این فرصت در حوزه فقه اصول و پرداختن به مسائل مغفول مانده، غافل شویم.

رئیس مجمع تشخیص مصحلت نظام با اشاره به ویژگی‌های نسخه سوم نرم‌افزار اصول فقه عنوان کرد: اینکه در یک نرم‌افزار مباحث را شاخه‌بندی کنیم در صرفه‌جویی وقت پژوهشگران بسیار تاثیرگذار است.

وی با تاکید بر اینکه خیلی از اشکالات به علم اصول ربطی ندارد بلکه به شیوه عملکرد خود ما ربط دارد، گفت: چرا باید همه علم اصول را همه بخوانند؟ مثل این است که همه یک جامعه علم پزشکی بخوانند، باید تقسیم‌کاری در حوزه شود تا افرادی که می‌خواهند برای اجتهاد نهایی کار کنند یا کار روایی انجام دهند هر کدام بخشی از اصول را بخوانند.

آملی لاریجانی عنوان کرد: امروز ما مدعی تولید علوم انسانی اسلامی هستیم و برای رسیدن به این هدف نیازمند اصول هستیم؛ ممکن است که ما برای علوم اجتماعی و انسانی اگر بخواهیم از معارف کتاب و سنت استفاده کنیم اما باید مقدمات و منطق دیگری را به اصول اضافه کنیم و در این راستا نباید از توسعه علم اصول هراس داشته باشیم، باید برنامه‌ریزی و تقسیم کار انجام شود تا اگر کسی که به دنبال کار تبلیغی است مکاسب شیخ انصاری را نخواند بعد هم وارد درس خارج و 15 سال درس خواندن نشود.

وی ادامه داد: در مورد خود فقه هم می‌توانیم تقسیم کار کنیم تا برخی از بزرگان در حوزه قضا، معاملات و مباحث دیگر به صورت تخصصی ورود کنند؛ در شرایط امروز نظام جمهوری اسلامی نیازمند استنباطی است که قابلیت اجرا داشته باشد در بحث قضا و معاملات و عبادات اشکال کار سر توسعه علوم نیست و نرم‌افزارها هم به توسعه علوم کمک می‌کند و این هم قاعده‌ای برای پاسخ به نیازهای امروز است.

علم اصول قابل عرضه به خارج از کشور است

استاد سطوح عالی حوزه گفت: اصل، علم اصول مقدمه فقه و استنباط احکام کلی فقهی است اما واقع این است که علما ما در طول زمان با همه مشکلات و کاستی‌هایی که در مقام عمل داشتند کارهای فاخری تولید کردند و من امروز با قاطعیت می‌گویم که علم اصول به بیرون از حوزه و خارج از کشور قابل عرضه است و ما نباید از این خان نعمت گسترده غفلت کنیم.

وی اضافه کرد: حیف است که علمای بزرگ کارهای بزرگ در حوزه علم اصول انجام داده باشند و ما به علت گستردگی فعلی، این علم را رها کنیم؛ برخی از فلیسوف‌ها سال‌های سال وقت خود را در تفسیر جملات شرطی و الزامات شرطی گذاشته‌اند اما شیخ انصاری‌ها در کنار صدها مسئله اصولی و فقهی به یک مسئله شرطی پرداخته‌اند اما با این وجود تولیدات ویژه داشته‌اند که نباید از آن‌ها غفلت کنیم.

آملی لاریجانی گفت: روحانیونی که با نرم‌افزارها کار می‌کنند بیشترشان وضعیت مالی خوبی هم ندارند و ما باید استفاده از این نرم‌افزارها را در حد توان تسهیل کنیم تا افراد به صورت رایگان یا با قیمت بسیار پایین از این مجموعه‌ها استفاده کنند و این کار هم موجب عاقبت بخیری می‌شود.

تحقیقات علوم اسلامی به حوزه‌های نوین ورود کند

وی خاطرنشان کرد: تا امروز مرکز نور کارهای فاخری ارائه کرده که درست است و دعاهای همه پژوهشگران را به دنبال دارد اما بنده از هیأت امنا و ریاست مرکز تقاضا کردم که به حوزه‌های جدید از جمله هوش مصنوعی نیز ورود شود، هر چند ممکن است خطا و مشکل هم وجود داشته باشد اما باید تجربه کرد، در مغرب زمین معتقد هستند که فهم و ادراک در کامپیوتر هم وجود دارد درحالی‌که ما این موضوع را قبول نداریم اما این اختلاف مانعی ندارد که ما مقدمات فکر را در همه عرصه‌ها فراهم کنیم.

آملی لاریجانی با اشاره به نگاه جامع رهبر معظم انقلاب اسلامی به حوزه‌های مختلف علمی عنوان کرد: فضایی که در مرکز تحقیقات علوم اسلامی نور ایجاد شده در اساس، وام‌دار حمایت‌ها و تدبیر ایشان است.

وی در بخش پایانی سخنان خود گفت: امروز جوامع اسلامی حال خوشی ندارند، جنایاتی که رژیم صهیونیستی در غزه و فلسطین مرتکب می‌شود در طول تاریخ کم‌نظیر است؛ درست است که جنگ جهانی را هم در تاریخ داریم اما اینکه یک رژیم در یک نقطه کوچک این چنین جنایاتی رقم بزند را تاکنون تجربه نکرده‌ایم.

قلوب مسلمانان جریحه‌دار فجایع غزه است

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام عنوان کرد: قلوب مسلمانان جریحه‌دار است و همه نگران برادران و خواهران خود در غزه هستند و امروز انسان‌های بی‌گناه بسیاری در غزه جان خود را از دست می‌دهند.

وی ادامه داد: آمریکایی‌ها که حامی 100 درصد جنایات و شریک جرم هستند و از آن طرف دنیا هزاران کیلومتر را پیموده و آمده‌اند تا حملات رژیم صهیونیستی را رهبری کنند تروریست واقعی هستند اما حماس را متهم به تروریست بودن می‌کنند در حالی‌که فلسطینی‌ها از زندگی و زمین خود دفاع می‌کنند.

آملی لاریجانی اضافه کرد: آمریکایی‌ها با وجود حمایت از کشتار جمعی در غزه، مدعی برقراری صلح در فلسطین هستند و این نشان از نهایت بی‌شرمی آن‌هاست؛ حقوق بشر برای این‌ها لقلقه لسانی است چراکه اقدامات صهیونیست‌ها در غزه جنایات جنگی است، حمله به بیمارستان‌ها، مساجد، مراکز فرهنگی و غیرنظامی‌ها از جنایات جنگی است اما دولت‌های غربی مدعی حقوق بشر چشم‌های خود را نسبت به این جنایات بسته‌اند.

وی با بیان اینکه باید نسبت به وضعیت امروز تأسف خورد، گفت: با فجایع دردناک در غزه، امروز در کل دنیا جریانی راه افتاده است و هیچ انسانی نمی‌تواند مقابل این جنایات سکوت کند اما در این میان کشورهای اسلامی باید از فاجعه‌های عظیم‌تر جلوگیری کنند چراکه امروز در غزه شاهد یک نسل‌کشی هستیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار