عضو کمیسیون عمران مجلس در گفت‌وگو با پانا :

آموزش و پرورش برای استانداردسازی مدارس به بودجه بیشتری نیاز دارد

تهران(پانا)- عضو کمیسیون عمران مجلس اظهار کرد باید اکنون که نزدیک به مشخص‌شدن بودجه سال1403 است، به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که یک بودجه مناسب با برنامه مشخص به مجلس ارائه شود. بودجه آموزش و پرورش در سال جدید برای رعایت نکات استانداردسازی در مدارس افزایش یابد.

کد مطلب: ۱۴۱۸۴۸۷
لینک کوتاه کپی شد
آموزش و پرورش برای استانداردسازی مدارس به بودجه بیشتری نیاز دارد

آراء شاوردیان، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با پانا اظهار کرد: «افرادی در جامعه وجود دارند که برای شهر و استان خود بر حسب وظیفه شهروندی، توانایی و وظیفه دینی و شرعی و نه از روی اجبار، مدرسه‌سازی می‌کنند. باید طبق فرهنگ گذشته از این خیرین دعوت شود و احترامی ویژه برای آن‌ها قائل شویم.»

وی ادامه داد: «اگر بخواهیم برای این افراد مسئولیت اجتماعی قرار دهیم و آن‌ها را اجبار به مدرسه‌سازی کنیم، افراد کمتری به سراغ مدرسه‌سازی می‌روند و اگر هم بروند از روی تکلیف اجباری خواهد بود. ما باید فرهنگ گذشته در زمینه فعالیت‌هایی همچون مدرسه‌سازی را احیا کرده و شرایط را شفاف‌سازی کنیم.»

شاوردیان افزود: «اگر بخواهیم برنامه تکلیفی برای ساخت مدارس قرار دهیم، باید در قوانین مالیاتی نیز تجدیدنظر کنیم. اگر نهادی می‌خواهد کار خیری را انجام دهد، طبق ماده 172 قانون مالیا‌ت‌های مستقیم، چند درصد از مالیات سالانه آن کارخانه یا شرکت کسر می‌شود که این موضوع در حقیقت به نفع جامعه خواهد بود و فعالیتی که باید توسط دولت صورت می‌گرفت، توسط خیرین صورت پذیرفت.»

ضرورت تقویت امکانات رفاهی و فضای آموزشی لازم در مدارس

شاوردیان در خصوص وجود استانداردهای لازم در مدارس گفت: «باید امکانات رفاهی و فضای آموزشی لازم در مدارس تقویت شود. کلاس‌ها در یک فضای مناسب و مجهز به سیستم تهویه هوا با نور و روشنایی مناسب ساخته شود.»

وی ادامه داد: «همچنین رعایت استاندارد در ساخت میز و نیمکت‌ها که دانش‌آموزان ساعات طولانی از آن‌ها استفاده می‌کنند، رعایت شود تا اسکلت بدنی دانش‌آموزان در سنین رشد آسیب نبیند. باید به جنس تخته وایت برد و ابعاد آن هم توجه شود تا فضای کافی برای دانش‌آموزان و آموزگاران فراهم باشد.»

مدارس از سالن‌های ورزشی متعلق به آموزش و پرورش برای دانش‌آموزان استفاده کنند

عضو کمیسیون عمران گفت: «دانش‌آموزان باید از سالن‌های ورزشی متعلق به آموزش و پرورش استفاده کنند. مدارس می‌توانند از زمین‌های فوتبال، تنیس و بسکتبال که رایگان برای آن‌ها وجود دارد، استفاده کنند. استفاده از سالن‌های ورزشی وسیع باعث می‌شود دانش‌آموزان جنب و جوش بیشتری داشته باشند و با روحیه بهتر به شادابی و تندرسی برسند.»

وی ادامه داد: «اکثر مدارس غیر انتفاعی و بعضی از مدارس دولتی حیاط کافی برای فعالیت‌های ورزشی دانش‌آموزان را ندارند و دانش‌آموزان نمی‌توانند در فضای کوچک حیاط به فعالیت بپردازند. بهتر است از فضاهای سبز ورزشی که آموزش و پرورش به صورت رایگان در اختیار مدارس قرار داده است، استفاده کنند.»

معلمان دانش‌آموزان را خارج از چارچوب کلاس‌ها با کسبه محل آشنا کنند

شاوردیان اظهار کرد: «معلمان دانش‌آموزان را خارج از چارچوب کلاس به داخل محل‌‌ها ببرند تا دانش‌آموزان باکسبه محل آشنا شوند و این فضا و شرایط فقط محدود به کتاب‌های درسی نباشد.»

وی ادامه داد: «آموزش‌هایی در حوزه پرورشی و فعالیت‌های اجتماعی که تجهیزات به روز داشته باشد، به دانش‌آموزان بدهیم. به طور مثال برای دختران کارگاه‌های بافندگی و برای پسران کارگاه نجاری برگزار کنیم.»

عضو کمیسیون عمران گفت: «با برگزاری این کارگاه‌ها به خصوص در دوران متوسطه اول که دانش‌آموزان می‌خواهند به انتخاب رشته بپردازند، به آن‌ها کمک می‌کند تا رشته مورد نظر خود را راحت‌تر انتخاب کنند.»

سایت‌های کامپیوتری با مانیتور‌های به روز برای دانش‌آموزان قرار دهیم

شاوردیان گفت: «اگر در جایی لازم به استفاده از فضای مجازی بود، سایت‌های کامپیوتری با مانیتور‌های به روز برای دانش‌آموزان قرار دهیم. می‌توانیم از فضای مجازی در راستای تقویت و انتخاب رشته موثر این آینده‌سازان کمک بگیریم و روابط اجتماعی آن‌ها را تقویت کنیم.»

وی مشکل اصلی در استاندارد‌‌سازی مدارس را کمبود منابع مالی دانست و گفت: «بودجه آموزش در حوزه‌های فرهنگی و آموزشی باید از همه بالاتر باشد. صداسیما، وزارت علوم و تحقیقات همه باید برنامه‌ای در راستا این استاندارد‌ها داشته باشند ولی آموزش و پرورش به عنوان متولی اصلی آموزش، نقش اصلی را در این زمینه دارد.»

عضو کمیسیون عمران ادامه داد: «باید اکنون که نزدیک به مشخص شدن بودجه سال1403 هستیم، به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که یک بودجه مناسب با برنامه مشخص به مجلس ارائه شود و بودجه آموزش و پرورش برای سال جدید افزایش یابد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار