معاون آموزشی دبیرستان موفقیان دو ناحیه یک بهارستان در گفت‌و‌گو با پانا: 

پژوهش یکی از اساسی‌ترین نیازها برای پیشرفت و توسعه کشور است

بهارستان یک (پانا) - معاون آموزشی دبیرستان موفقیان دو ناحیه یک بهارستان، پژوهش را یکی از اساسی‌ترین نیازها برای پیشرفت و توسعه همه جانبه یک کشور دانست.

کد مطلب: ۱۴۱۵۵۲۲
لینک کوتاه کپی شد
پژوهش یکی از اساسی‌ترین نیازها برای پیشرفت و توسعه کشور است

بیتا لوائیان، معاون آموزشی دبیرستان موفقیان دو ناحیه یک بهارستان گفت: «بدون انجام پژوهش، امور آموزشی نیز از پویایی و نشاط لازم برخوردار نخواهد بود، از این رو یکی از عوامل اساسی پیشرفت در کشورهای توسعه یافته، توجه خاص به امر پژوهش است، پیشرفت و توسعه، ارتباط مستقیمی با تحقیقات علمی دارد و رشد و توسعه کشورهای پیشرفته در نتیجه سرمایه‌گذاری در بخش پژوهش است. حجم وسیع پژوهش‌های علمی در کشورهای توسعه یافته صنعتی گویای این واقعیت است. پژوهش در رشته‌های مختلف علمی به شیوه‌های گوناگون انجام می‌شود و نمی‌توان یک روش مشخص که در همه شاخه‌های علوم کاربرد داشته باشد معرفی کرد. با این حال، اصولی کلی بر فرایند پژوهش در رشته‌های مختلف حاکم است که بیش‌از آنکه با هم متفاوت باشند به هم شبیه هستند.»

پژوهش فرایند رسیدن به راه حل‌های قابل اطمینان از طریق گردآوری، تحلیل و تفسیر داده‌ها به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده و نظام‌مند است.

لوائیان ضمن اشاره به فواید پژوهش بیان کرد: «پژوهش، فرایندی منطقی و معقول است که هدف آن کشف روابط بین پدیدارها است. به دلیل نظم و ترتیب حاکم بر پدیدارها و رویدادها، امکان تنظیم قوانین، اصول و نظریه‌ها در رشته‌های گوناگون فراهم شده‌است و این قوانین و اصول و نظریه‌ها، به نوبه خود گویای نظم و همسانی موجود در پدیده‌ها است. پژوهش دانش نو می‌آفریند، امکان کشف کاربرد تازه دانش کهن را فراهم می‌سازد و به آموزش بهتر می‌انجامد؛ زیرا دانش نو و برنامه‌های آموزشی، مکمل یکدیگر هستند، همچنین پژوهش می‌تواند منبع درآمد نیز باشد.»

وی ادامه داد: «پژوهش موجب حل مسئله‌ و تضادهای جامعه می‌شود، به بشر این توانایی را می‌دهد که بهتر با دنیای پیرامون خود رابطه برقرار کند و به اهدافش دست یابد. موفقیت و توسعه پژوهش در هر جامعه نیازمند گسترش رویکرد پژوهشی در آن جامعه است. منظور از رویکرد پژوهشی نگاهی مبتنی بر پژوهش نسبت به موضوع‌های مختلف است. در این نوع نگاه قبل از اتخاذ هر تصمیم مهم به یافته‌های پژوهش‌های قبلی که به موضوع تصمیم‌گیری ارتباط دارد توجه می‌شود. به بیان دیگر، در رویکرد پژوهش مدار از یافته‌های پژوهش‌های قبلی برای بهبود وضع موجود استفاده موثری به عمل می آید. کسانی که در فعالیت‌های خود رویکردی پژوهشی دارند قبل از هرگونه تصمیم‌گیری به مطالعه وضعیت موجود پرداخته و با تجزیه و تحلیل مشاهدات خود به بهترین راه حل‌ها می‌اندیشند.»

لوائیان اذغان کرد: «نوع و سطح فعالیت‌های پژوهشی یکی از شاخص‌های اصلی توسعه و پیشرفت محسوب می‌شود. موفقیت در تمام فعالیت های مربوط به توسعه صنایع، کشاورزی، خدمات و غیره به نحوی به گسترش فعالیت های پژوهشی بستگی دارد. در واقع پژوهش یکی از محورهای مهمی است که ضامن پیشرفت و توسعه پایدار در هر کشور به شمار می‌آید. اگر پژوهشی صورت نگیرد دانش بشری افزایش نخواهد یافت و دچار سکون و رکود خواهد شد. بدون انجام پژوهش امور آموزشی نیز از پویایی و نشاط لازم نیز برخوردار نخواهد بود.»

بیتا لوائیان در پایان ضمن اشاره به اهمیت پژوهش شرح داد: «تحولات زندگی بشر در قرن بیستم نشان از گسترش روز افزون اهمیت علم و تحقیق داشت، به ویژه در نیمه دوم این قرن، کشورهای صنعتی و در حال توسعه با آگاهی از نقش پژوهش در خلق فن‌آوری و شتاب‌دهی برای توسعه، عمده توجه خود را مصروف تقویت و ارتقابخشی تحقیق کرده‌اند. از این‌رو می‌توان گفت بین پیشرفت بخش تحقیق و شتاب توسعه فراگیر و پایدار در هر کشور ارتباط مستقیم برقرار است، نقش پژوهش در توسعه همه‌جانبه پایدار چنان برجسته و انکارناپذیر است که می‌توان آن را بدون تردید نیروی محرک توسعه در همه حوزه‌ها مانند: فرهنگ، اقتصاد، سیاست و جامعه دانست.»

خبرنگار دانش‌آموز: صبا فخام

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار