مشاور ارشد کانون شورای عالی کار در گفت‌وگو با پانا :

قسمتی از بودجه کشوری به آموزش‌های کاربردی اختصاص یابد

تهران(پانا)- مشاور ارشد کانون شورای عالی کار گفت دولت می‌تواند بستری فراهم کند تا قسمتی از بودجه کشوری به آموزش‌های کابردی اختصاص یابد. می‌تواند از طریق سازمان‌هایی هم‌چون سازمان فنی‌وحرفه‌ای، هنرستان‌ها و دانشگاه‌ها کمک کند که کارفرما‌ها نیروی انسانی تربیت کنند و بلافصله بعد از تمام شدن دوره‌، در آن کارگاه‌ها جذب شوند.

کد مطلب: ۱۴۰۴۹۹۹
لینک کوتاه کپی شد
قسمتی از بودجه کشوری به آموزش‌های کاربردی اختصاص یابد

ولی‌الله صالحی، مشاور ارشد کانون شورای عالی کار در گفت‌وگو با پانا گفت: «از نظر آیین نامه‌ای و مقررات، آموزش‌های کاربردی، کارآموزی، کارورزی یا مراکز فنی‌وحرفه‌ای و حتی دانشگاه‌ جامع علمی‌وکاربردی به این منظور ایجاد شدند که وقتی افراد از دانشگاه خارج می‌شوند در رشته خودشان حرفه‌آموزی کنند و کار را به صورت عملی یاد بگیرند.»

وی ادامه داد: «متولی این‌گونه آموزش‌ها، کارفرما‌ها هستند. کارفرماها هنگامی که نیرو را جذب می‌کنند اگر بتوانند به این نیروها آموزش عملی بدهند، نیروی‌کار بهتر می‌تواند وارد عرصه کار شود و بهره‌وری بالاتری را ایجاد کند. همچنین هزینه‌ای که در این راستا کرده‌اند درواقع نوعی سرمایه‌گذاری نیز محسوب می‌شود.»

صالحی افزود: «بسیاری از کارگاه‌های بزرگ، مراکز آموزشی تخصصی برای خودشان داشتند ونیروی‌کار برای مدتی دراین مراکز آموزش می‌دیدند تا بتوانند کار را آغاز کنند که البته این موضوع تا حدودی به سطح تحصیلات کلاسیک فرد بستگی دارد. مثلا افراد با مدرک لیسانس به عنوان کارشناس و افراد دارای مدرک فوق دیپلم به صورت تکنسین می‌توانند وارد عرصه کار شوند.»

مشاور ارشد شورای کار گفت: «در قانون کار آیین‌نامه‌ای داریم که نیرو‌هایی با محدوده سنی پانزده تا هفده سال می‌توانند کارآموزی کنند زیرا ذهن افراد در این محدوده سنی، کار عملیاتی و کاربردی را بهتر درک می‌کند و در ذهن آن‌ها حک می‌شود و از بین نخواهد رفت.»

در سایر رشته‌ها به صورت موازی و همزمان آموزش و کارعملیاتی صورت پذیرد

وی گفت: «کسانی که در رشته پزشکی تدریس می‌کنند همزمان با آموزش در دانشگاه و به صورت موازی، به کارعملی نیز می‌پردازند. این کار نوعی سرمایه‌گذاری است و نیروی‌کار را برای کارکردن درآینده آماده می‌کند.»

صالحی افزود: «آموزش و کار به صورت همزمان نیرو را بهره‌ور می‌کند و آنچه در نیروی انسانی به صورت بالقوه وجود دارد بالفعل می‌شود. علاوه براین هزینه‌هایی که دراین زمینه شده است جبران می‌شود و برکات خوبی نیزبه همراه دارد.»

صالحی گفت: «در یک مقطعی از زمان کارفرما‌ها نیرو‌های خود را از دانشگاه‌ها انتخاب می‌کردند و نهایتا ضمن اینکه نیرو‌ها تحصیلاتشان را ادامه ‌می‌دادند به کار هم می‌پرداختند. البته هزینه‌ها را کارفرما‌ها پرداخت می‌کردند و در پایان تحصیل در همان جا جذب می‌شدند.»

وی افزود: «اکنون این کار از سوی کارفرما‌ها عملی نمی‌شود زیرا هزینه‌هایی دارد که کمتر، کارفرما‌ها این هزینه‌ها را متحمل می‌شوند ولی اگر در این زمینه هزینه لازم صورت گیرد بهره‌وری بالا می‌رود.»

صالحی عنوان کرد: «دولت می‌تواند بستری فراهم کند تا قسمتی از بودجه کشوری به آموزش‌های کابردی اختصاص یابد. دولت می‌تواند از طریق سازمان‌های گفته شده هم‌چون سازمان فنی‌وحرفه‌ای، هنرستان‌ها و دانشگاه‌ها کمک کنند که کارفرما‌ها نیروی انسانی تربیت کنند و بلافصله بعد از تمام شدن دوره، در آن کارگاه‌ها جذب شوند.»

ضرورت تغییر متون درسی به سمت حرفه‌آموزی

وی گفت: «در دوران متوسطه باید زیرساخت‌ها و بستر آماده شود که لازمه این امر این است که در متوسطه و دانشگاه‌ها متون درسی تغییر کند و مراکزی که داریم توسعه پیدا کند و بتوانند با حرفه‌آموزی نیرو را برای محیط کاری آماده کنند.»

وی افزود: «ساختا‌‌رها درهمه مقاطع بهتراست بازنگری شود و متون درسی تغییر یابد به گونه‌ای که هر فردی در رشته‌ای که تحصیل می‌کند بعد از فارغ‌التحصیل‌شدن در هر مقطعی، جذب کار شود.»

صالحی گفت: «مدرک‌گرایی را کنار بگذاریم و به سمت حرفه‌آموزی برویم. درواقع با توجه‌کردن به حرفه‌آموزی ما شاهد این خواهیم بود که ظرفیت‌های بالقوه نیروی انسانی که بهترین سرمایه است به ظرفیت بالفعل تبدیل می‌شود و می‌توان از آن استفاده کرد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار