وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در گفت‌وگو با پانا:

اگر آموزش‌ هنرستان‌ها کاربردی باشد هیچ دانش‌آموزی بعد از فارغ‌التحصیلی بیکار نمی‌ماند

در برنامه هفتم توسعه قوانین کارآموزی اصلاح خواهد شد

تهران (پانا) - وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه اگر آموزش‌های هنرستان‌ها و مراکز فنی و حرفه‌ای متناسب با نیاز بازار کار باشد هیچ دانش‌آموز مهارت آموخته‌ای بعد از فارغ‌التحصیلی بیکار نمی‌ماند، عنوان کرد که در برنامه هفتم توسعه قوانین کارآموزی اصلاح خواهد شد تا کارفرمایان برای جذب فارغ‌التحصیلان این مراکز مشکلی نداشته باشند.

کد مطلب: ۱۳۷۸۶۲۲
لینک کوتاه کپی شد
اگر آموزش‌ هنرستان‌ها کاربردی باشد هیچ دانش‌آموزی بعد از فارغ‌التحصیلی بیکار نمی‌ماند

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های دانش‌آموزانی که در رشته‌های هنرستانی و فنی و حرفه‌ای تحصیل می‌کنند، آینده شغلی است. فلسفه تحصیل در هنرستان‌ها هم اتصال مستقیم به بازار است اما موضوع اینجاست که این دانش‌آ‌موزان بعد از گرفتن دیپلم حتی اگر انبوهی از تجربه را هم داشته باشند باز به‌راحتی جذب بازار کار نمی‌شوند زیرا کارفرمایان ترس از قانون کار دارند. ترس از اینکه نیرویی را بدون سابقه کار جذب کنند و قرارداد یک‌ساله‌ای ببندند اما مهارت کاربردی نداشته باشد. جذب این نیروی انسانی تازه‌کار به‌عنوان کارآموز هم کارفرما را مشمول همان قانون کار و مسئله بیمه کارآموز می‌کند.

در برنامه هفتم توسعه قوانین کارآموزی اصلاح خواهد شد

سیدصولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در گفت‌وگو با پانا درباره اصلاح قوانین کار برای پذیرش فارغ‌التحصیلان هنرستانی و فنی و حرفه‌ای و به‌طورکلی کارآموزان گفت: «در برنامه هفتم توسعه و در راستای سیاست‌های کلی ابلاغی اصلاحاتی در پیش داریم. امیدواریم این اصلاحات برنامه هفتم توسعه به نفع آحاد مختلف جامعه و مخصوص کارگران اجرایی شود.»

وی افزود: «برای کارفرمایانی که کارآموزان را جذب کنند در برنامه توسعه هفتم تشویق‌هایی در نظر گرفته شده است و البته موانع قانونی گذشته هم تا حدودی مرتفع شده تا جذب نیروی انسانی تسهیل شود و از سوی دیگر حقوق آن کارگر هم لحاظ شده است.»

فردی که مهارت دارد بیکار نمی‌ماند

وی با اشاره به اینکه هنرستان‌ها و مراکز فنی و حرفه‌ای در امر مهارت‌آموزی کار مهم و باارزشی انجام می‌دهند، گفت: «مهارت حلقه مفقوده بازار کار است و حالا برای این دانش آموزان که تخصص پیداکرده‌اند باید شرایطی فراهم شود که به‌راحتی جذب بازار کار شوند البته که افراد متخصص و ماهر عموماً بیکار نمی‌مانند.»

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه تفاهم‌نامه همکاری میان وزارت کار و آموزش و پرورش و آموزش عالی برای مهارت پرورش در اوقات فراغت نوجوانان طراحی شده است، عنوان کرد: «باید سیاست‌های آمایشی آموزشی را طراحی کنیم و در همین راستا این طرح خلاقانه متناسب با نیاز بازار است. انشاله هر فردی که در این دوره‌های خلاقانه تابستانه که به همت سه نهاد وزارت کار، آموزش و پرورش و آموزش عالی اجرایی می‌شود، شرکت کرد حتماً مابه ازای آن شغل در کشور وجود دارد و مشغول کار می‌شوند.»

اگر آموزش‌های هنرستان‌ها کاربردی باشد هیچ دانش‌آموزی بعد از فارغ‌التحصیلی بیکار نمی‌ماند

وی افزود: «امکان دارد در برخی از رشته‌ها نیروی مازاد از نیاز کشور تربیت شود ازجمله آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای یا هنرستان‌ها و غیره که اگر آموزش‌ها کاربردی و متناسب با نیاز بازار کار جامعه باشد هیچ دانش‌آموزی بعد فارغ‌التحصیلی بیکار نمی‌ماند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار