پس از ۸ سال

سد اعتباری مطالعات آبرسانی در خراسان جنوبی شکست

بیرجند (پانا) - مدیریت بخشی از بحران آب در شهرهای مختلف استان نیاز به مطالعاتی ویژه دارد تا با اتکا به این دانسته‌ها برای تأمین آب پایدار در این مناطق اقدام شود. مطالعاتی که هشت سال بر زمین مانده بود و حالا با تأمین اعتبار از سر گرفته می‌شود.

کد مطلب: ۱۴۰۴۵۰۵
لینک کوتاه کپی شد
سد اعتباری مطالعات آبرسانی در خراسان جنوبی  شکست

امسال پنج شهر و ۱۷ مجتمع آبرسانی روستایی خراسان جنوبی دچار تنش آبی شد، البته ورودی به موقع برای رفع چالش باعث شد تابستان داغ 1402 را از سر بگذرانیم.

تابستانی که از سر گذشت
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی درباره اقدامات جلوگیری از تنش آبی در شهرها و روستاهای استان گفت: در ابتدای فصل تابستان شهرهای طبس، بیرجند، نهبندان، قاین و آرین شهر و ۱۷ مجتمع آبرسانی روستایی استان در وضعیت تنش آبی قرار داشتند. اقداماتی که برای گذر از این شرایط انجام شد متنوع بود اما برای رسیدن به شرایط پایدار، نیازهای دیگری وجود دارد.

حفر ۲۰ حلقه چاه و افزایش توان ظرفیت تولید آب به ۲۷۰ لیتر بر ثانیه از جمله اقدامات انجام شده بود که هر چند دراین مدت پاسخگوی نیاز است اما نمی تواند مشکل را در میان مدت و درازمدت حل کند.

همچنین با اقدامات جهادی و جهشی دولت در آبرسانی پایدار به روستاهای خراسان جنوبی طی سال‌های اخیر مشکلات تأمین آب روستاهای استان تا حدی کاهش یافته است.

از جمله با امضای تفاهمنامه همکاری مشترک استانداری خراسان جنوبی و قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) درخصوص محرومیت زدایی و پیشرفت منطقه که در روزهای پایانی تیر امسال به امضا رسید در قالب ۲ قرارداد مختلف تا پایان سال ۱۴۰۳، آبرسانی به ۵۰۲ روستای استان انجام خواهد شد.

طبق قرارداد اول آبرسانی به ۱۴۵ روستای استان در حال انجام است که در حال حاضر حدود ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در قرارداد دوم، آبرسانی به ۳۵۷روستا با مشارکت قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) انجام خواهد شد که با این اقدام آبرسانی به تمامی روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان خراسان جنوبی در افق ۱۴۰۳ به اتمام خواهد رسید.

این اقدامات بخشی از فعالیت هایی است که برای تأمین اب نقاط مختلف استان انجام شده است.

خراسان جنوبی 8 سال است که برای تأمین اعتبار مطالعات آبرسانی به برخی شهرها انتظار می کشد حالا مسیر جریان این اعتبارات باز شده است .

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان گفت: تأمین مالی انجام مطالعات تأمین آب شرب میان مدت شهرها و روستاهای این استان پس از هشت سال انجام شده است.

عباس سارانی به تأثیرگذاری برنامه های دولت در این زمینه اشاره کرد و ادامه داد: تأمین زیرساخت‌ها در انجام مطالعات تأمین آب شرب میان مدت شهرها و روستاهای خراسان جنوبی مناطق محروم و مرزی استان موجب شد پس از هشت سال شاهد تأمین منابع مالی انجام مطالعات آب شرب میان مدت شهرها و روستاهای استان در چارچوب قانون بودجه ۱۴۰۳ کشور باشیم.

وی افزود: برخی شهرها و روستاهای خراسان جنوبی بعد از ۲ دهه خشکسالی متوالی و برداشت بیش از حد از منابع آب زیر زمینی، با کمبود منابع آبی و افت شدید سطح آب مواجه شده اند بنابراین با توجه به افزایش جمعیت در شهرستان‌هایی چون قاین و زیرکوه، انجام مطالعات آب شرب میان مدت با هدف تأمین آب مورد نیاز شهرها و روستاهای این شهرستانها برای تثبیت جمعیت در دستور کار قرار گرفته است.

مصوبه مهم مرزی

او ادامه داد: توجه دولت سیزدهم به تأمین زیرساخت‌ها در مناطق محروم و مرزی استان موجب شد تا تسریع در صدور مجوز برای تخصیص اعتبار برای اجرایی شدن پروژه در سفر اول رئیس جمهور به استان تصویب شود.

سارانی هدف از انجام این مطالعات را تأمین آب میان مدت شهرهای قاین، حاجی آباد، اسفدن، زهان و قهستان و ۱۴۶ روستای محدوده مطالعاتی شاهرخت در منطقه تجنود و آهنگران عنوان کرد.

وی با اشاره به انجام مطالعات آب شرب میان مدت شهرهای درمیان، طبس و فردوس گفت: این مطالعات با هدف شناخت منابع آب سطحی و زیرزمینی منطقه، بررسی مصارف و نیازها و ارائه پیشنهادهایی برای نحوه تأمین آب، خطوط جمع آوری و انتقال آب، استفاده بهینه از منابع موجود، جلوگیری از پدیده فرونشست زمین و مهاجرت انجام می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی گفت: با پیگیری‌های انجام شده در دولت سیزدهم تاکنون مطالعات آب شرب درمیان انجام شده و طرح در مرحله بررسی و تصویب است.

وی افزود: همچنین ۸۵ درصد مطالعات جامع آبرسانی به فردوس و ۸۵ درصد مطالعات آبرسانی به شهر طبس نیز انجام شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار