واعظ آشتیانی در گفت‌وگو با پانا:

رقابت گروه‌های سیاسی نباید منجر به توهین و افترا شود

عملکرد مسئولان سه قوه می‌تواند حضور حداکثری را برای آحاد مردم فراهم کند

تهران (پانا) - یک عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی ضمن تاکید بر حفظ اخلاق سیاسی، نوع گفتمان و استفاده از ادبیات مناسب توسط نامزدها، گفت بین گروه‌های سیاسی باید رقابت باشد اما نباید همراه با تهمت، توهین و افترا باشد.

کد مطلب: ۱۴۰۲۶۵۰
لینک کوتاه کپی شد
رقابت گروه‌های سیاسی نباید منجر به توهین و افترا شود

آناهیتا یاوری - امیررضا واعظ آشتیانی در گفت‌وگو با پانا اظهار کرد: «همانطور که می‌دانیم گفتمان اصلی مقام معظم رهبری درباره انتخابات همواره مشارکت حداکثری است و برای محقق کردن مشارکت حداکثری، باید سازوکارهای لازم توسط مسئولان امر فراهم شود. نکته‌ای که می توانیم به آن توجه داشته باشیم، عملکرد قوای سه‌گانه در ارتباط با مسائل کشور است. عملکرد مسئولان در سه قوه می‌تواند حضور حداکثری را برای آحاد مردم فراهم کند.»

وی با بیان اینکه حضور حداکثری با موضوع عملکرد مسئولان رابطه مستقیم دارد، افزود: «از اینکه بحث عملکرد مسئولان را مطرح می‌کنیم، مردم به این نتیجه می‌رسند که انتخابشان، انتخاب درستی بوده است. مسئولان در حوزه‌های مختلف باید اعتماد مردم را جلب کنند. چرا که مردم با حاضر شدن پای صندوق‌های رأی به وظیفه شرعی و ملی خود عمل کرده‌اند و انتظار دارند که مسئولان نیز به گونه‌ای عمل کنند که شرایط مناسب در حوزه‌های مختلف برای مردم مهیا شده باشد.»

این فعال سیاسی ضمن تاکید بر چهار شاخص مشارکت، امنیت، سلامت و رقابت، گفت: «اینکه مقام معظم رهبری چهار شاخص را مطرح می‌کنند از این جهت است که انتخابات باید طبق مقررات و قانون بدون هیچ‌گونه اغماض برگزار شود. آنچه که مسلم است، امنیت و سلامت انتخابات با وزارت کشور است و وزارت کشور موظف است انتخابات را از این دو زاویه مورد کنترل و نظارت قرار دهد.»

واعظ آشتیانی بیان کرد: «بحث رقابت یعنی اینکه حفظ اخلاق سیاسی و نوع گفتمان و استفاده از ادبیات مناسب، از موضوعات حائز اهمیت است چرا که بین گروه‌های سیاسی باید رقابت باشد اما این رقابت نباید منجر به تهمت و توهین و افترا باشد. بنابراین یک رقابت سالم باید صورت گیرد. احزاب، گروه‌ها و جریان‌ها برنامه‌های خود را تشریح کنند. هر کدام از این برنامه‌ها مورد اقبال مردم واقع شود، مردم به آن رأی خواهند داد و در نهایت مردم هستند که تکلیف می‌کنند.»

وی ادامه داد: «ما در انتخابات‌های گذشته بداخلاقی‌هایی را دیده‌ایم و این بداخلاقی‌ها برای کشور و جریان‌های سیاسی خوب نیست. ما باید به سمت و سویی برویم که نوع گفتمان یک بسترسازی فرهنگی برای آحاد مردم باشد. رقابت سیاسی می‌تواند بسترساز یک گفتمان فرهنگی منطقی و منصفانه باشد.»

کشورهایی که ادعای آزادی دارند، مشارکت در انتخاباتشان زیر 50 درصد است

این عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی گفت: «یکی از وظایف وزارت کشور، استعلام‌های چهارگانه است که شورای نگهبان از این استعلامات استفاده می‌کند. لذا افرادی که پیشینه منفی دارند، نمی‌توانند کاندیدای مجلس شوند و طبیعتاً این موضوع با مقررات منافات دارد. در هر صورت آنچه که حائز اهمیت است، شورای نگهبان در چارچوب قانون و وظایف خود به انتخابات، ورود پیدا خواهد کرد.»

واعظ آشتیانی در پایان خاطرنشان کرد: «کشورهایی که ادعای آزادی می‌کنند، مشارکت در انتخاباتشان زیر 50 درصد است و مجالس شان عمدتاً تشریفاتی است. چرا که گردانندگان پشت پرده آن کشورها براساس فرمول‌های خاص خود، امور یک کشور را برعهده دارند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار