یادداشت/ رضا زنگوئی

سلام بر سلامت بانان سفید پوش

ارزش آدم ها را اگر به کار و نتایجِ کارشان بسنجیم، پزشکان قطعا در شمار کسانی خواهند بود که شایسته احترام تمام خواهند بود. صدر نیز جایی است که باید بنشینند و به قدر دیدن برخیزند.

کد مطلب: ۱۳۹۸۰۱۸
لینک کوتاه کپی شد

شأنی چنین میطلبد که روزِ نوکداشت نام و مقام شان هم اهمیتی فراوان داشته باشد. نه فقط در میان ما که سایر ملل جهان هم با ثبت یک روز در تقویم به نام روز پزشک، تلاش حیاتبخشِ این سفیدپوشانِ سپید رو را گرامی میدارند.

در ایران روز اول شهریورماه، همزمان با زادروز بوعلی سینا، به پاس خدمات وی به علوم پزشکی، تألیفات و فعالیت وی در این رشته و برای بزرگداشت پزشکان، روز پزشک نامگذاری شدهاست. این هم فرصتی است تا با احترام تمام به کسانی خداقوت بگوئیم که با نجات جان هر فرد، صواب زندگی بخشی به همه انسان ها را در پرونده دارند.

دلیل انتخاب این روز به این نام این است که ابوعلی سینا، پزشک و فیلسوف معروف متولد شهر بخارا است و مدفن او در همدان، یکی از شهرهای تاریخی ایران است. او از مشهورترین و تأثیرگذارترینِ فیلسوفان و دانشمندان ایران و دارای شهرت جهانی است. آثار او در زمینه فلسفه ارسطویی و پزشکی اهمیت بسیار دارد.

وی ۴۵۰ کتاب در زمینه های گوناگون نوشته است که یکی از معروفترین کتابهایش کتاب شفا، دانشنامه علمی و فلسفی جامع و کتاب قانون یکی از کتابهای معروف ابن سینا در زمینه علم پزشکی میباشد. بزرگی که در چشم جهانیان نیز نشسته است، باعث شده است تا زادروز او را روز پزشک بدانیم.

پزشکانی که وجود پر کرامت هر کدام شان به توسعه سلامت می انجامد. آنان مظهر شأن "شافیِ" خداوند بزرگند. نماد سلامِ سلامت آفرین رحمان و رحیم. احترام شان به اندازه زندگی، لازم است. لازمه زندگی سلامت هم نظام درمانی پویا و پزشکانِ کاربلد و حیات بخش است. برای توسعه این نظام درمانی باید بستر برای کار پزشکان چنان فراهم باشد که رفتگان هم باز گردند نه این که هر روز خبر از کوچ پزشکان ایرانی به اقصای عالم بشنویم. کوچ پزشکان یعنی به چالش افتادن درمان. یعنی مهاجرت سلامتی. این اصلا خوب نیست.

خوب این است که پزشکان بمانند و ما قطب سلامتی منطقه باشیم. توانش و نیرویش را داریم. با نگهداشت آنان آن آرزو هم محقق می شود. اما اگر نتوانیم از این سرمایه مؤثر، مولد و حیات بخش استفاده کنیم، فرداهای سخت با بیماری های سخت تر پنجه بر جان مان خواهد کشید. مباد چنین روزی پیش روی ایران باشد. ایران با فرزندان پزشک خود میتواند سلامتی را به دیگران هم هدیه کند. همه مسئولان باید همت کنند این شرایط بماند و حتی بهتر از دیروز شود. حق پزشکان قدر دیدن و حق مردم در کنار داشتن آنان است. همین!
کارشناس رسانه / امروز خراسان جنوبی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار