در گفت‌وگو با پانا بررسی شد

متناسب‌سازی رشته‌های فنی و حرفه‌ای و بازار کار با آینده‌پژوهی

تهران (پانا) - یک کارشناس حوزه آینده‌پژوهی پیشنهاد داد از طریق بررسی نیازهای واقعی بازار کار و آینده‌پژوهی، می‌توان مشخص کرد کدام رشته‌ها در حال حاضر در بازار کار تقاضا دارند و در آینده هم موردنیاز خواهند بود.

کد مطلب: ۱۳۹۳۴۱۰
لینک کوتاه کپی شد
متناسب‌سازی رشته‌های فنی و حرفه‌ای و بازار کار با آینده‌پژوهی

در برنامه هفتم توسعه بخش مهمی وجود دارد که به ارائه بندهایی برای ارتقا نظام آموزشی پرداخته‌شده است. در ماده ۸۸ این برنامه آموزش و پرورش مکلف شده است به‌منظور برخورداری دانش‌آموزان از فرصت‌های تعلیم و تربیت با‌کیفیت و تأمین و بسط عدالت تربیتی با همکاری دستگاه‌های ذی‌ربط تا پایان سال اول برنامه توسعه هفتم اقداماتی را انجام دهد. در بند ث ماده ۸۸ آموزش و پرورش مکلف شده است؛ رشته‌های آموزش‌های فنی حرفه‌ای و مهارتی در دوره متوسطه دوم را مبتنی بر آمایش و آینده‌پژوهی ارتقا دهد.

رشته‌های فنی حرفه‌ای و هنرستانی اگر بر اساس نیاز واقعی بازار کار طراحی شده باشند و به دانش‌آموزان این امکان را بدهد که مهارت‌های علمی و فنی را متناسب با نیاز بازار کار و کاملاً تخصصی بالا ببرند، قطعاً منجر به تحول عظیمی در بازار کار می‌شود.

ابراهیم صیامی، کارشناس اقتصادی و متخصص حوزه آینده‌پژوهی در گفت‌وگو با پانا با اشاره به اینکه هدف اصلی رشته‌های فنی حرفه‌ای آماده‌سازی دانش‌آموزان برای ورد به بازار کار است، اظهار کرد: «این نوع رشته‌ها پتانسیل آن‌ها را درزمینهٔ شغلی تقویت می‌کند. این رشته‌ها در دوره متوسطه دوم اهمیت بسیار زیادی دارند و به دانش‌آموزان فرصت می‌دهند تا از آموخته‌های تئوری راهی به‌سوی عملیاتی شدن مفاهیم پیدا کنند.»

صیامی درباره راهکارهای متناسب‌سازی رشته‌های تحصیلی در مدارس با بازار کار گفت:‌«یکی از روش‌های پیشنهادی شناخت نیازها و آینده‌پژوهی است. از طریق بررسی نیازهای واقعی بازار کار و آینده‌پژوهی، می‌توان مشخص کرد کدام رشته‌ها در حال حاضر در بازار کار تقاضا دارند و در آینده هم موردنیاز خواهند بود.»

این کارشناس اقتصادی عنوان کرد: «برقراری ارتباط با صنعت‌ها و بازار کار در منطقه محل مدرسه این امکان را ایجاد می‌کند که دانش‌آموزان آن منطقه جغرافیایی اطلاعات ارزشمندی درباره رشته‌های موردنیاز و تمایل‌های صنعت در همان منطقه به دست بیاورند.»

صیامی افزود: «با استفاده از اطلاعات به‌دست‌آمده از هم‌جواری مدارس و صنایع و بازار کار، امکان تدوین برنامه‌های درسی برای رشته‌های عملیاتی و متناسب با نیازهای بازار کار فراهم می‌شود. این برنامه‌های درسی باید تمرینات عملی و کاربردی را شامل شوند و به دانش‌آموزان امکان دهند مهارت‌های ضروری را در این رشته‌ها تمرین کنند.»

در ادامه صیامی پیشنهاد داد: «شرایطی فراهم شود تا مدارس با آموزشگاه‌ها و مراکز آموزشی خارج از مدرسه همکاری نزدیکی داشته باشند. این مراکز معمولا بر روی آموزش عملی و تخصصی تمرکز دارند و می‌توانند به دانش‌آموزان کمک کنند تا دانش خود را در رشته‌های عملیاتی بهبود دهند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار