اخبار اجتماعی در هفته‌ای که گذشت؛

از برگزاری آزمون استخدامی آموزش‌وپرورش تا زمان اعلام نتایج کنکور ۱۴۰۲

تهران (پانا) - موج گرمای بی‌سابقه و تعطیلی دو روزه در کشور، بازنگری طرح نماد، برگزاری آزمون استخدامی آموزش و پرورش، اعلام زمان نتایج اولیه کنکور، لغو برگزاری آزمون آیلتس و آخرین وضعیت پرونده نیلوفر حامدی و الهه محمدی بخشی از مهم‌ترین اخبار اجتماعی بود در هفته‌ای که گذشت.

کد مطلب: ۱۳۹۲۶۱۶
لینک کوتاه کپی شد
از برگزاری آزمون استخدامی آموزش‌وپرورش تا زمان اعلام نتایج کنکور ۱۴۰۲

در دومین هفته از مردادماه امسال اخبار متعددی در حوزه اجتماعی خبرگزاری پانا منتشر شد که در ادامه مروری بر مهم‌ترین رویدادهای این حوزه را می‌خوانید:

آمار کرونا

بر اساس اعلام وزارت بهداشت از ابتدای شیوع کرونا در کشور تاکنون تعداد ۷ میلیون و ۶۱۳ هزار و ۱۸ نفر به این بیماری مبتلا شدند که از این تعداد ۱۴۶ هزار و ۳۱۵ نفر جان خود را از دست دادند و تا کنون ۷ میلیون و ۳۷۲ هزار و ۸۱۱ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند.

آمار واکسیناسیون کرونا

تا کنون ۶۵ میلیون و ۲۳۷ هزار و ۳۰۱ نفر دُز اول، ۵۸ میلیون و ۶۳۲ هزار و ۹۴۷ نفر دُز دوم و ۳۱ میلیون و ۷۳۱ هزار و ۸۵۹ نفر، دُز سوم و بالاتر واکسن کرونا را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۵۵ میلیون و ۶۰۲ هزار و ۱۰۷ دُز رسید.

پشت پرده تعطیلی ۲ روزه کشور

در هفته‌ای که گذشت، کشور با موافقت هیات وزیران به دلیل گرمای بی‌سابقه دو روز تعطیل شد، پدرام پاک‌آئین سخنگوی وزارت بهداشت درباره دلیل تعطیلی ۲ روزه کشور که گفته شده به دلیل گرمای هوا بوده، گفت: در دو الی ۳ هفته گذشته افزایش ۱۰ درصدی مراجعه بیماران قلبی و فشار خون را داشتیم که بی ارتباط با افزایش دمای هوا هم نبود. به همین دلیل چون گرمای هوا خیلی بالا شد وزارت بهداشت پیشنهاد تعطیلی را به دولت داد و دولت هم این تعطیلی را تصویب کرد، این تعطیلی یک اقدام پیشگیرانه است زیرا تاثیر دما بر سلامت مردم می‌تواند مخاطره آمیز باشد.

۸ دلیل برای بازنگری و اصلاح طرح «نماد»

«نماد»، عنوان اختصاری طرحی با نام «نظام مراقبت اجتماعی دانش‌آموزان» است که در سال 1394 در قالب ائتلاف 9 دستگاه و با هدف دستیابی به چارچوب همکاری نظام یافته برای مداخله سریع، به‌موقع و موثر در آسیب‌های اجتماعی دانش‌آموزان، طراحی و آغاز شد. سید حسن موسوی چلک، رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران در هفته‌ای که گذشت بر ضرورت بازنگری و اصلاح طرح نماد (نظام مراقبت اجتماعی دانش‌آموزان) تاکید کرد و گفت این طرح نیاز به بازنگری دارد تا وجه قالب این برنامه در درون آموزش و پرورش انجام شود. وی تاکید کرد: توجیه مدیران از مدیران مدارس گرفته تا معاونان و مدیران ستادی و استانی، آموزش افرادی که قرار است طرح نماد را اجرا کنند، تربیت ناظر برای اجرای این طرح در تمامی استان‌ها و شهرستان‌ها، توجه به ساختار نیروی انسانی، توجه به دستگاه‌های همکار، تامین منابع مالی طرح نماد، توجه به نظام ارجاع، نظارت بر اجرا و مستندسازی و ثبت تجارب از جمله مواردی است که باید در فرایند بازنگری طرح مذکور مورد توجه قرار بگیرد.

اعلام زمان نتایج اولیه کنکور ۱۴۰۲

عبدالرسول پورعباس، رئیس سازمان سنجش زمان نتایج اولیه کنکور ۱۴۰۲ را اعلام کرد و گفت: طبق قولی که پیش از این داده بودیم باید نتیجه اولیه کنکور ۱۴۰۲ را در نیمه اول مردادماه اعلام می‌کردیم تا داوطلبان حدود یک هفته فرصت بررسی دفترچه انتخاب رشته را پیدا می‌کردند و در نیمه دوم مردادماه انتخاب رشته خود را انجام می‌دادند. از همین رو ۱۵ تا ۲۰ مردادماه ۱۴۰۲ نتایج اولیه اعلام می‌شود.

تکذیب ادعاها درباره پذیرفته‌شدگان آزمون سراسری

سازمان سنجش آموزش کشور با ارائه توضیحاتی ضمن تکذیب پذیرش افراد مردود شده در دانشگاه‌ها، تأکید کرد هیچ‌گونه تسهیلات و امتیازی برای پذیرش یا انتقال فرزندان اعضای هیات علمی وجود ندارد. در این توضیحات آمده است: ادعای پذیرش داوطلبی که مردود شده و یا پذیرش فردی با رتبه 175 هزار در رشته پزشکی! بدون ارائه هرگونه سندی کذب محض بوده و این ادعاهای کذب، آشکارا اعتماد عموم مردم و داوطلبان آزمون‌های سراسری به نظام آموزشی کشور را هدف گرفته است.

برگزاری آزمون استخدامی آموزش‌وپرورش

مرحله کتبی آزمون استخدامی دبیری و هنرآموز با حضور بیش از ۳۲۵ هزار نفر برگزار شد که از این تعداد ۲۲ هزار ۱۸۴ نفر جذب خواهند شد.

لغو برگزاری آزمون آیلتس

آزمون آیلتس توسط سه سنتر اصلی به نمایندگی از موسسه IDP (به عنوان صاحب امتیاز آزمون) و با نظارت سازمان سنجش آموزش کشور برگزار می‌شود. در ساعات منتهی به برگزاری آزمون مورخ ۷ مرداد ۱۴۰۲ (۲۹ جولای ۲۰۲۳)، بر اساس گزارش ناظرین این سازمان به دلیل افشای سؤالات و با هدف حفظ سلامت آزمون، پیشگیری از تقلب و تخلف و جلوگیری از تضییع حقوق داوطلبان با اطلاع موسسه IDP آزمون‌ مذکور لغو شد. بدیهی است داوطلبان می‌توانند با مراجعه به مراکز مجری برگزاری آزمون نسبت به دریافت هزینه آزمون یا انتخاب تاریخ جدید اقدام کنند. لازم به یادآوری است راهبرد این سازمان در فرایند نظارت (طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی) صیانت از حقوق داوطلبان و جلوگیری از بروز هرگونه تخلف و تقلب مطابق با قوانین و مقررات جاری کشور و همچنین دستورالعمل‌های حفاظت آزمون است.

برگزاری اردوی راهیان پیشرفت برای 67 هزار دانش‌آموز هنرستانی

حسین رجبی، مدیرکل هماهنگی و ارتباطات فرهنگی کمیته امداد امام خمینی(ره) از برگزاری اردوی راهیان پیشرفت برای 67 هزار دانش‌آموز هنرستانی و کاردانشی تحت پوشش خبر داد و گفت: برنامه اردوی راهیان پیشرفت به‌منظور ایجاد اشتیاق و انگیره برای دانش‌آموزان هنرستانی و کاردانشی اجرا می‌شود تا بتوانند در رشته تحصیلی‌شان رشد کنند.

آخرین وضعیت پرونده نیلوفر حامدی و الهه محمدی

در هفته‌ای که گذشت نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه با حضور اهالی رسانه برگزار شد. ستایشی درباره آخرین روند رسیدگی به پرونده نیلوفر حامدی و الهه محمدی گفت: موضوع اتهامی دو خبرنگار مورد اشاره ارتباطی با تهیه گزارش از مرگ خانم امینی و حرفه خبرنگاری نداشته است. این اشخاص در مقاطعی همکاری‌هایی با دولت متخاصم آمریکا داشته‌اند. به زودی گزارش کاملی از این موضوع ارائه خواهد شد. آخرین دفاع از متهمان اخذ شده و پرونده در حال انشای رای است.

۱۰۴ نفر از اعضای سازمان مجاهدین خلق محاکمه می‌شوند

دادگاه کیفری یک استان تهران با صدور یک آگهی عمومی، اعلام کرد بر‌اساس پرونده تشکیل شده در این دادگاه قرار است ۱۰۴ نفر از اعضای سازمان مجاهدین خلق معروف به منافقین به عنوان متهم محاکمه شوند و لازم است این افراد که از کشور متواری هستند برای دفاع از خود به دادگاه وکیل معرفی کنند. دادگاه کیفری یک استان تهران با انتشار یک آگهی عمومی که در روزنامه‌های کثیر الانتشار منتشر شده، از اعضای متواری سازمان مجاهدین خلق معروف به منافقین خواست وکیل قانونی خود را به این دادگاه معرفی کنند تا در فرآیند رسیدگی به پرونده‌ای که برای آن‌ها تشکیل شده از این افراد دفاع کنند.

«مزایای حقوق‌» کارمندان و کارگران از مالیات معاف شد

طبق رأی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری، «سایر پرداختی‌ها به کارکنان از جمله بن کالا یا بن کارگری، پرداخت مبالغ نقدی در مناسب‌های مختلف، حق لباس و ...» مشمول مالیات نمی‌شود. هیأت عمومی دیوان عدالت اداری قسمت اخیر نامه شماره 10041/232/ص مورخ 15/5/1401 مدیر کل دفتر فنی و مدیریت ریسک مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور، درخصوص مشمول مالیات بر درآمد حقوق قرار دادن «سایر پرداختی‌ها به کارکنان از جمله بن کالا یا بن کارگری، پرداخت مبالغ نقدی در مناسبت‌های مختلف، حق لباس و...» را ابطال کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار