مرور اخبار اجتماعی در هفته‌ای که گذشت؛

از بازگشت رشته «سینما» به دفترچه کنکور تا اعلام زمان برگزاری کنکور 1403

تهران (پانا) - افزایش آماز مبتلایان روزانه کرونا در کشور، وقوع زلزله در نزدیکی تهران، صدور کیفرخواست برای محمد صادقی، تایید احکام باقی متهمان پرونده شهادت شهید عجمیان، بازگشت رشته «سینما» به دفترچه کنکور و اعلام زمان برگزاری کنکور سال آینده بخشی از مهم‌ترین رویدادهای اجتماعی بود در هفته‌ای که گذشت.

کد مطلب: ۱۳۹۸۴۰۳
لینک کوتاه کپی شد
از بازگشت رشته «سینما» به دفترچه کنکور تا اعلام زمان برگزاری کنکور 1403

در آخرین هفته از مردادماه امسال اخبار متعددی در حوزه اجتماعی خبرگزاری پانا منتشر شد که در ادامه مروری بر مهم‌ترین رویدادهای این حوزه را می‌خوانید:

آمار کرونا

طبق آمار رسمی وزارت بهداشت از ابتدای شیوع ویروس کرونا در کشور تاکنون تعداد ۷ میلیون و ۶۱۳ هزار و ۶۱۳ نفر به این بیماری مبتلا شدند که از این تعداد ۱۴۶ هزار و ۳۲۴ نفر جان خود را از دست دادند و تاکنون ۷ میلیون و ۳۷۴ هزار و ۸۷۷ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. تاکنون نیز ۵۷ میلیون و ۱۳۵ هزار و ۷۲۴ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است. این در حالی است که طی هفته‌ای که گذشت آمار روزانه ابتلا به کرونا روندی افزایشی داشت.

آمار واکسیناسیون کرونا

همچنین تاکنون ۶۵ میلیون و ۲۳۹ هزار و ۶۸ نفر دُز اول، ۵۸ میلیون و ۶۳۳ هزار و ۶۲۱ نفر دُز دوم و ۳۱ میلیون و ۷۳۳ هزار و ۱۲۵ نفر، دُز سوم و بالاتر واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۵۵ میلیون و ۶۰۵ هزار و ۸۱۴ دُز رسید.

زلزله در نزدیکی پایتخت

در هفته‌ای که سپری شد، زمین لرزه‌ای به بزرگی ۳.۹ ریشتر در عمق ۱۰ کیلومتری زمین، دماوند تهران را لرزاند. این زلزله یک پس‌لرزه 2.5 ریشتری نیز داشت که رومرکز این زمین‌لرزه بر روی گسل مشاء بود. در پی این زلزله تمامی دستگاه‌های امدادی به حالت آماده‌باش درآمدند که طبق گفته مسئولان ستاد مدیریت بحران استانداری این زلزله خساراتی نداشت.

حریق در بازار تهران و طرح جابه‌جایی بازار

حریق اخیر بازار تهران که منجر به سوختن 30 مغازه در بازار بزرگ پایتخت شد، بازهم محور بحث مدیریت شهری در هفته‌ای که گذشت، شد تا جایی که مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی در جلسه شورای شهر تهران حضور یافت و جابه‌جایی این بازار یکی از اصلی‌ترین موارد مطرح شده از سوی اعضای شورا بود. قدرت الله محمدی، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران اعلام کرد که از ۷۱۵ پاساژ موجود در تهران ۱۵ پاساژ وضعیت بحرانی دارند که ۳ پاساژ بازسازی شد اما ۱۲ پاساژ هنوز این وضعیت را دارند. احمد صادقی، عضو شورای شهر تهران یکی از اعضایی بود که درباره جابه‌جایی بازار تهران اظهارنظر کرد و به گفته وی، هزاران ملک مجهول‌المالک و موقوفه نمی‌گذارد بازار نوسازی شود و با وجود این املاک بازار بزرگ تهران ایمن‌سازی نمی‌شود و باید این بازار منتقل شده و مکان فعلی باید به یک مکان گردشگری تبدیل شود اما مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران با تأکید بر اینکه بازار تهران قابل انتقال نیست، تاکید کرد که انبارها باید منتقل شوند نه بازار.

تعیین سقف افزایش نرخ سرویس مدارس

تعیین افزایش نرخ سرویس مدارس یکی از مباحثی است که هر ساله در آستانه بازگشایی مراکز آموزشی مورد توجه قرار می‌گیرد. در هفته‌ای که سپری شد نیز سید جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران تاکید کرد که افزایش نرخ سرویس مدارس براساس نرخ تورم سالیانه است. وی گفت: درجلسه کمیسیون لایحه نرخ سرویس مدارس بررسی می‌شود تا سازمان تاکسیرانی آنالیز قیمتی که به آن رسیده و هم مقایسه آن با نرخ‌های سال گذشته را اعلام کند. نظر انجمن اولیا و مربیان به عنوان نمایندگان والدین را در جلسه حتما خواهیم خواست و باید به گونه‌ای باشد که نظرات هر دو مجموعه لحاظ شود؛ ولی هیچ‌گاه نمی‌تواند بیشتر از نرخ مصوب تورم سال باشد.

صدور کیفرخواست محمد صادقی

محمد صادقی بازیگری که با انتشار فیلمی از خود با اظهارات غیر متعارف و غیر قانونی مخاطبانش را دعوت به خشونت کرده بود پس از 25 روز بازداشت، در هفته‌ای که گذشت با صدور قرار جلب به دادرسی و کیفرخواست رسیدگی به پرونده با قرار وثیقه موقتا آزاد شد. طبق اعلام قوه قضاییه، با توجه به صدور کیفرخواست و ارجاع پرونده به دادگاه پس از طی روال قانونی، به‌زودی حکم نهایی صادر خواهد شد.

تایید احکام باقی متهمان پرونده شهادت شهید عجمیان

رأی متهمان پرونده شهید عجمیان که در ۱۲ آبان سال گذشته به شهادت رسید در هفته‌ای که گذشت در دیوان عالی کشور تایید شد. حسین فاضلی، رئیس کل دادگستری استان البرز با تایید احکام شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی استان البرز گفت: در این پرونده حکم اعدام دو محکوم یعنی «محمدمهدی کرمی» و «محمد حسینی» پس از تایید دیوانعالی کشور در ۱۷ دی ماه سال گذشته اجرا شد. پس از رسیدگی و صدور احکام مجدد، آرای صادره قطعیت یافت و بدین ترتیب «حمید قره حسنلو» به ۱۵سال حبس نفی بلد؛ «رضا آریا»، «حسین محمدی» و «مهدی محمدی» هر کدام به ۱۰ سال حبس نفی بلد محکوم شدند. همچنین متهمان «محمد امین اخلاقی ساوجبلاغی»، «امین مهدی شکراللهی» و «فرزانه قره حسنلو» هر کدام به پنج سال حبس نفی بلد و «علی معظمی گودرزی» به سه سال حبس نفی بلد محکوم شدند. وی اضافه کرد: حکم صادره در خصوص متهم «آرین فرزام نیا» نیز با توجه به ادعای متعاقب بستگان او مبنی بر ابتلای وی به بیماری افسردگی، برای معرفی به پزشکی قانونی از سوی دیوان عالی کشور نقض و پرونده جهت بررسی و صدور حکم مجدد به شعبه اول دادگاه انقلاب استان البرز اعاده شد.

۷۷ سال حبس برای متهمان پرونده گروه رستمی صفا

گروه رستمی صفا با مدیریت محمد رستمی صفا در سال‌های ۱۳۸۲ تا ۱۳۹۲ با تشکیل شرکت‌های متعدد، تسهیلات ارزی و ریالی کلانی را برای تولید و واردات از بانک‌های پارسیان، ملی، سپه، توسعه صادرات و تجارت دریافت و بخش عمده این تسهیلات را به خارج از کشور منتقل کرد. از آنجایی که رستمی صفا تا سال ۱۳۹۳ از استرداد تسهیلات ارزی و ریالی امتناع و بخش عمده‌ای از این تسهیلات را به خارج از کشور منتقل کرده بود، در اسفندماه همان سال علیه محمد رستمی صفا، شرکا و معاونین وی اعلام جرم صورت گرفت و در نهایت در اوایل سال ۱۳۹۴ بازداشت شد. پس از تشکیل پرونده، علی رغم اینکه دادسرای تهران به منظور جلوگیری از هرگونه اخلال در واحد‌های تولیدی متعلق به رستمی صفا و وصول مطالبات بانک، فرصت بسیار زیاد در اختیار وی گذاشته بود، این فرد با دست آویز‌های مختلف از انجام این مهم امتناع کرد تا اینکه پرونده اتهامی محمد رستمی صفا و سایرین با صدور کیفرخواست به شعبه دوم دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اقتصادی ارسال و ارجاع شد. بر اساس کیفرخواست صادره اتهام‌های متهمان پرونده، اخلال کلان در نظام اقتصادی، نظام پولی، و ارزی کشور به نحوه عمده از طریق قاچاق عمده ارز با خروج غیر قانونی منابع ارزی دریافتی از بانک‌های کشور در قالب قرارداد‌های غیرواقعی و با ارائه اسناد مزورانه به منظور اخذ تسهیلات بانکی کلاهبرداری‌های میلیون‌یورویی، میلیون دلاری، میلیارد ینی و چندهزار میلیارد تومانی تشخیص داده شد. در هفته‌ای که گذشت، حکم قطعی پرونده گروه رستمی صفا، یک بدهکار کلان و دانه درشت بانکی کشور که در دو سال گذشته با جدیت مورد رسیدگی قرار گرفت، در شعبه دوم دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اقتصادی تهران صادر شد و مجموعا ۷۷ سال حبس، مجازات برای متهمان پرونده اعلام شد.

اعلام زمان دقیق برگزاری کنکور 1403

سازمان سنجش آموزش کشور در هفته‌ای که گذشت، زمان‌بندی ثبت‌نام و برگزاری آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ را اعلام کرد. بر این اساس، ثبت‌نام نوبت اول کنکور ۱۴۰۳ از ۲۱ آبان آغاز می‌شود و تا ۲۷ این ماه ادامه دارد. این آزمون روزهای ۶ و ۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ برگزار خواهد شد. همچنین ثبت‌نام مرحله دوم کنکور نیز از ۷ فروردین ماه سال آینده آغاز می‌شود و تا ۱۲ فروردین ادامه دارد. این آزمون نیز روزهای ۷ و ۸ تیرماه سال ۱۴۰۳ برگزار می‌شود.

بازگشت رشته «سینما» به دفترچه کنکور

دفترچه راهنمای انتخاب رشته‌های تحصیلی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی روز یکشنبه ۲۹ مرداد در سایت سازمان سنجش آموزش کشور منتشر شد اما پس از انتشار این دفترچه از سوی سازمان سنجش آموزش کشور، داوطلبانی که برای آزمون عملی رشته‌های هنر شرکت کرده بودند، با حذف دو رشته «مجسمه‌سازی» و «سینما» دانشگاه هنر در دفترچه مواجه شدند. حذف این دو رشته موجب اعتراض داوطلبان تحصیل در این رشته و دانشگاه هنر را در پی داشت که در پی این اعتراض سیدسعید سید احمدی زاویه، معاون آموزشی دانشگاه هنر به رسانه‌ها گفت: حذف دو رشته «مجسمه سازی» و «سینما» از دفترچه انتخاب رشته داوطلبان اشتباه بود و این اشتباه سیستمی از سوی سازمان سنجش اتفاق افتاده است که به‌زودی در اصلاحیه دفترچه رفع خواهد شد. علیرضا کریمیان، مشاور رئیس و مدیرکل روابط عمومی سازمان سنجش درباره بازگشت این رشته‌ها به دفترچه کنکور گفت: کد رشته محل «سینما» در اصلاحیه دفترچه راهنمای انتخاب رشته درج شده است و اصلاحات دفترچه کنکور بازهم منتشر می‌شود.

آغاز فرایند انتخاب رشته کنکور

فرایند انتخاب رشته مجازین کنکور سال 1402 در هفته‌ای که گذشت، آغاز شد و این مهلت برای همه گروه‌های آزمایشی تا روز شنبه ۴ شهریور ادامه خواهد داشت. انتخاب رشته برای انتخاب کدرشته محل‌های پذیرش با آزمون و پذیرش صرفاً بر اساس سوابق تحصیلی «بدون آزمون» در یک فرم و حداکثر تا ۱۵۰ رشته محل، انجام می‌شود و به عبارت دیگر فرآیند انتخاب رشته این دو جداگانه نخواهد بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار