معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری:

نخبگان با همت و استمداد الهی برای تاثیرگذاری و نقش‌آفرینی در جامعه تلاش می‌کنند

تهران (پانا) - معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری گفت نخبگان با تلاش و همت و مدد الهی برای تاثیرگذاری در جامعه در جبهه حق قرار دارند.

کد مطلب: ۱۳۹۱۷۲۱
لینک کوتاه کپی شد
نخبگان با همت و استمداد الهی برای تاثیرگذاری و نقش‌آفرینی در جامعه تلاش می‌کنند

روح‌اله دهقانی فیروزآبادی در برنامه گفت‌وگوی نخبگان دانش‌آموز و مسئولین ارشد حوزه نخبگان با عنوان «من و کشوری که دوستش دارم» با بیان اینکه نخبگی، تعریف شفافی دارد، اظهار کرد: نخبه، استعداد برتری است که با تلاش، کوشش و همت و مدد الهی برای نیکی‌ها، خوبی‌ها و نقش‌آفرینی و تاثیرگذاری بر جامعه خود در جبهه حق قرار دارد و هر کاری را برای خدا انجام می‌دهد.

وی خطاب به دانش‌آموزان حاضر در این برنامه که منتخب المپیادهای کشور بودند، خاطرنشان کرد: شکی نیست که همگی شما استعدادهای برتر هستید اما اینکه چقدر قرار است تلاش کنید و در جامعه تاثیرگذار باشید، بحث دیگری است. البته منظور این نیست که نخبگان از هیچ کس تاثیر نمی‌پذیرند و حرف‌شنوی ندارند چرا که تاثیرگذاری نخبگان، تاثیرگذاری بر افراد نیست و حواسمان باشد وقتی می‌گوییم تاثیرگذاری، منظور این است که در جامعه‌ای که حضور داریم، چگونه رشد و حرکت و نقش‌آفرینی می‌کنیم و مشکلی از جامعه را حل می‌کنیم و ثروتی برای جامعه ایجاد می‌کنیم.

دهقانی فیروزآبادی تصریح کرد: نخبگی به نسبت جامعه تعریف می‌شود. بنابراین تعریف وجودی یک نخبه به نسبت جامعه است و ممکن است فردی در یک جامعه، نخبه باشد اما در جامعه دیگری نخبه نباشد. نخبگان، صفاتی دارند که نسبت به سایر افراد جامعه پررنگ است. برای مثال؛ صفات نخبگان در هوش، تلاس، مهربانی، دلسوزی، وطن‌دوستی، جامعه‌دوستی، مردم‌دوستی و... است.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری گفت: در قاعده تعریف نخبگی، افرادی نخبه هستند که عشق به وطن و مردم و تاثیرگذاری دارند و از کاری که برای تاثیرگذاری به مردم انجام می‌دهند، لذت می‌برند.

وی با بیان اینکه این نگاه نخبگانی باید باشد که می‌خواهد مشکلی از جامعه را حل کند، افزود: نگاه دیگر، مسئولان هستند که کمک کردن، فراهم کردن شرایط، حمایت، مراقبت و قدرشناسی از وظایف حاکمیت به شمار می‌رود.

تلاش، تمرکز بر مسیر درست و صداقت در تصویر مطلوب زندگی مورد توجه قرار گیرد

ایمان افتخاری، عضو حقیقی شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در این برنامه گفت: زندگی به این شکل است که در وضعیتی هستیم که در تمام جزئیات زندگی، یک برنامه قابل پیش‌بینی وجود دارد اما زندگی، یک قاعده تحول دارد که اگر وقتی به سمت تعادل، تخطی می‌کنید برگردید مسیر زندگی به سمت درست هدایت می‌شود.

وی اظهار کرد: در مسیر زندگی در جاهایی نیاز به گرفتن تصمیمات بزرگ دارید که اگر قاعده تحول را به درستی ادامه دهید به نقطه‌هایی می‌رسید که تصویرها در زندگی عوض می‌شود.

افتخاری با تاکید بر اینکه به 3 نکته در دنبال کردن تصویر مطلوب زندگی باید توجه شود، خاطرنشان کرد: اول این است که تلاش و حرکت کنید و متوقف نشوید، نکته دوم این است که در چهارچوب مسیر درست زندگی تمرکز کنید و نکته سوم که مورد تاکید است، صداقت است. بزرگترین دشمن این است که صادقانه عمل نکنید چرا که انسان، پیچیده‌ترین دروغ‌ها را به خودش می‌گوید.

تلاش برای رفع مشکلات و سختی‌ها از اهداف باشگاه دانش‌پژوهان جوان است

سیدرضا حسینی، رئیس باشگاه دانش‌پژوهان جوان نیز با طرح این سوال که «چه عواملی باعث شد تا حادثه کربلا رخ دهد؟» گفت: برخی خواص و جریان‌های خواص که در آن زمان نخبه و تاثیرگذار در جامعه بودند و گوش مردم نیز به دهان آنان بود، اشتباهاتی کردند که سبب وقوع چنین حادثه‌ای شد.

وی خطاب به دانش‌آموزان حاضر در برنامه با بیان اینکه شما در آغاز توانمندی هستید، تاکید کرد: می‌ترسیم از اینکه ۲۰۰ سال بعد نیز علم ما را نفرین و لعنت کنند به دلیل اینکه امروز اثرگذار نبوده‌ایم. حسینی خاطرنشان کرد: مشکلات و سختی‌ها طبیعی است اما خداوند، توانایی حل کردن آن‌ها را هم به ما داده و شما باید برای رفع مشکلات تلاش کنید و این یکی از اهداف باشگاه دانش‌پژوهان جوان است.

حسینی ابراز کرد: وقتی مشکلی بزرگ شود، کار حل آن نیز سخت می‌شود. خیلی از بچه‌ها دوست دارند که اثرگذار باشند و به کشور کمک کنند اما باید استعداد آن‌ها شناسایی و از آن‌ها حمایت شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار