در گفت‌وگو با پانا عنوان شد؛

«پرچم در اهتزاز»؛ اولین روایت از درون هیات عزاداری از نگاه یک زن

تهران (پانا) - سمیه جمالی نویسنده کتاب «پرچم در اهتزاز» معتقد است این کتاب روایتی از زبان یک زن در هیات عزاداری است که کاملا مستند است.

کد مطلب: ۱۳۹۰۷۵۵
لینک کوتاه کپی شد
«پرچم در اهتزاز»؛ اولین روایت از درون هیات عزاداری از نگاه یک زن

کتاب «پرچم در اهتزاز»؛ روایت محرم کرونایی از مسجد ارک است که ماه محرم سال گذشته (1401) به همت موسسه هنری رسانه‌ای سلوک و توسط انتشارات سوره مهر منتشر شد. این کتاب با مقدمه‌ای از سمیه جمالی و 13 روایت از شب اول محرم تا شب دهم، روز عاشورا و شام غریبان در 147 صفحه در دسترس علاقمندان است.

سمیه جمالی منتقد ادبی، فعال رسانه، کارشناس کتاب رادیو و تلویزیون و نویسنده کتاب «پرچم در اهتزاز» از دوران نوجوانی داستان می‌نوشته است و داستان‌ها و مقالاتش در مجلاتی مثل سروش نوجوان، رشد، خانه و بعضی مجلات دیگر منتشر می‌شد. بعدها بیشتر فعالیتش بر هنرهای نمایشی متمرکز شد و کمی از فضای جدی ادبیات فاصله گرفت‌ تا زمانی که با یک گروه داستان‌نویس آشنا شد و بی‌وقفه زندگی‌اش را بر‌اساس نوشتن و خواندن برنامه‌ریزی کرد. این نویسنده جوان، داستان و شعر را زیر نظر اساتیدی همچون مجید قیصری، محمدرضا گودرزی، گروس عبدالمکیان، احسان عبدی‌پور، زهیر توکلی و یوسفعلی میرشکاک ادامه داد. همچنین به گفته این نویسنده، در بحث فیلمنامه‌نویسی، هادی مقدم‌دوست نقش مؤثری در نگاه وی به دنیای نوشتن داشته است.

سمیه جمالی در گفت‌وگو با پانا درباره اینکه آیا پیش از کتاب «پرچم در اهتزاز» روایت‌های دیگری از هیات‌ها می‌نوشته یا خیر، بیان کرد: «تا قبل از کتاب «پرچم در اهتزاز» هرگز روایت هیاتی ننوشته بودم و بعد از انتشار کتاب «پرچم در اهتزاز» بود که سردبیر مجله «خیمه» سراغم آمد، مجله‌ای که منحصرا به هیات و تکایای حسینی می‌پردازد. همچنین گزارش‌ها و مصاحبه‌هایی که شبیه روایت و ناداستان می‌نویسم در این مجله و خبرگزاری‌های مختلف کار شده است.»

وی همچنین درباره روایت‌های کتاب «پرچم در اهتزاز» گفت: «هر ساحت مسجد ارک برای خود داستان‌ها دارد که باید ثبت شود. من فقط به روایت ده روز ابتدای ماه محرم سال 1399 در گوشه‌ای از هیات عزاداران پرداختم. در این کتاب، از افرادی روایت کردم که علیرغم محدودیت‌های شدید کرونایی، پرچم سیدالشهداء را برافراشته نگه داشتند؛ حتی با احتمال مرگ خود و فرزندانشان. در این روایت‌ها سعی کردم امانت‌دار دیده‌ها و شنیده‌ها باشم و چیزی از تخیل به آن‌ها اضافه نکردم.»

این نویسنده جوان بیان کرد: «روایت‌هایم را به صورت روزانه و پس از اتمام هر مجلس می‌نوشتم، ویرایش می‌کردم و تحویل می‌دادم. با وجود روزهای پرمشغله‌ای که داشتم سعی کردم حال و هوای هیات عزاداری همان‌گونه که بود، منتقل کنم؛ حزنی همراه با دلواپسی و جریان زنده و بکر زندگی. این کتاب حاصل دید مادری با فرزندانش و خاله‌ای است که با خواهرزاده‌های کوچکش و خواهر و خانواده‌اش در مراسم عزاداری ارک شرکت می‌کردند.»

جمالی در پایان تاکید کرد: «مهمترین ویژگی کتاب «پرچم در اهتزاز» روایت زنانه و برخورداری از نگاه زنانه است. روایتی از زبان یک زن در هیات عزاداری که به واسطه حضور در بخش زنانه هیات به دست آمده و کاملا مستند است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار