محقق و پژوهشگر رسانه تاکید کرد:

ضرورت ارتباط مردم با رسانه در راستای توسعه فرهنگ و افزایش آگاهی جامعه

اسلامشهر (پانا) - محقق و پژوهشگر رسانه گفت رسانه می‌تواند به عنوان یک فضای عمومی برای بحث و تبادل نظر در مورد مسائل مختلف استفاده شود، از این رو ارتباط مردم با رسانه برای توسعه فرهنگ و افزایش آگاهی جامعه بسیار حائز اهمیت است.

کد مطلب: ۱۳۹۰۱۵۲
لینک کوتاه کپی شد
ضرورت ارتباط مردم با رسانه در راستای توسعه فرهنگ و افزایش آگاهی جامعه

امروزه در جهان برخوردار از سواد رسانه در فضای مجازی، یک نوع درک متکی بر مهارت است که براساس آن می‌توان انواع رسانه‌ها و تولیدات آنها را شناخت و از یکدیگر تفکیک و شناسایی کرد. سواد رسانه‌ای می‌تواند به مخاطبان رسانه‌ها بیاموزد که از حالت انفعالی و مصرفی خارج شده و به شرایط فعالانه‌ وارد شوند که در نهایت به نفع خود آنان باشد.

شاهرخ ابراهیمی، فارغ‌التحصیل رشته فناوری اطلاعات، محقق و پژوهشگر رسانه در رابطه با تعریف و اهمیت رسانه در گفت‌گو با پانا اظهار کرد:«رسانه به مجموعه وسایل ارتباطی مانند تلویزیون، رادیو، روزنامه، مجله، اینترنت و... گفته می‌شود که اطلاعات، خبر، تحلیل،نظر و سایر محتواهایی را منتقل کنند.رسانه در جامعه نقش بسیار مهمی دارد،این نقش شامل اطلاع‌رسانی، آموزش، تفریح و تحلیل و نقد اخبار و رویدادهاست. رسانه به عنوان یکی از مهمترین فضاهای عمومی، به جامعه کمک می‌کند تا با اتفاقات داخلی و خارجی آشنا شود و بتواند نظرات خود را در مورد آنها بیان کنند.»

وی در ادامه بیان کرد:« ارتباط مردم با رسانه بسیار حائز اهمیت است. با توجه به اینکه رسانه به صورت گسترده در جامعه وجود دارد، این ارتباط می‌تواند بسیار مؤثر باشد. افراد می‌توانند از طریق رسانه به اطلاعات دسترسی پیدا کنند و در مورد مسائل مختلف نظرات خود را بیان کنند، همچنین رسانه می‌تواند به عنوان یک فضای عمومی برای بحث و تبادل نظر در مورد مسائل مختلف استفاده شود، از این رو ارتباط مردم با رسانه برای توسعه فرهنگ و افزایش آگاهی جامعه بسیار حائز اهمیت است.»

ابراهیمی افزود: «فضای مجازی نیز به عنوان یکی از رسانه‌های مهم در جامعه شناخته می‌شود. این فضا به عنوان یک فضای عمومی، امکان دسترسی به اطلاعات و تبادل نظر در مورد مسائل مختلف را برای افراد فراهم می‌کند، همچنین، فضای مجازی به عنوان یک فضای تجاری نیز بسیار مهم است و بسیاری از کسب و کارها در این فضا فعالیت می‌کنند.»

وی تصریح کرد: «به دلیل اینکه فضای مجازی بسیار گسترده است و هر کسی می‌تواند در آن فعالیت کند، مدیریت آن بسیار دشوار است، بسیاری از سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی تلاش می‌کنند با قوانین و مقررات خود، به مدیریت این فضا کمک کنند، همچنین، بسیاری از کشورها نیز قوانین و مقررات خود را برای مدیریت فضای مجازی اعمال می‌کنند، اما با توجه به اینکه فضای مجازی بسیار پویا است و تغییرات سریعی را تجربه می‌کند، مدیریت آن همواره چالش‌هایی را برای سازمان‌ها و دولت‌ها به دنبال دارد.»

محقق و پژوهشگر رسانه تأکید کرد:«شناسایی رسانه توسط مردم بسیار مهم است، زیرا این امر می‌تواند به افزایش آگاهی و دانش مردم درباره نحوه استفاده از رسانه‌ها و فضای مجازی کمک کند و برای نهادینه کردن این موضوع در مردم، می‌توان به روش‌های زیر اشاره کرد، برگزاری کلاس‌ها و دوره‌های آموزشی برای آگاهی بخشیدن به مردم درباره رسانه‌ها و فضای مجازی، ارائه اطلاعات به روش‌های مختلف از طریق رسانه‌های مختلف مانند تلویزیون، رادیو، اینترنت و...،ترویج فرهنگ انتقاد سازنده و تشویق به فعالیت مفید در فضای مجازی.»

شاهرخ‌ابراهیمی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: «برای مدیریت بهتر فضای مجازی و رسانه‌های مختلف، اولین قدم آموزش سواد رسانه‌ای برای جوانان است، می‌توان این آموزش را در مدارس و با برگزاری دوره‌های آموزشی برنامه‌ریزی کرد. همچنین، والدین نیز می‌توانند با توجه به سن و نیازهای فرزندان خود، به آنها در استفاده بهتر از فضای مجازی و رسانه‌ها کمک کنند و به جوانان توصیه کرد، به راحتی در رسانه و فضای مجازی به محتواها اعتماد نکنندو در استفاده از رسانه‌ها و فضای مجازی احتیاط بیشتری کنندهمچنین،با دقت به اطلاعاتی که در فضای مجازی می‌بینند و مطالعه می‌کنند، توجه کنند و از منابع قابل اعتماد استفاده کنند در نهایت، برای مدیریت بهتر فضای مجازی، همکاری و هماهنگی بین والدین، مدارس و جوانان بسیار مهم است.»

خبرتگاردانش‌آموز: حدیثه بهزادی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار