عضو کمیسیون آموزش مجلس در گفت‌وگو با پانا:

شهرداری‌ها موظف هستند به معلولان و دانش‌آموزان استثنائی خدمات‌رسانی کنند

وزارت کشور، دستورالعمل اجرایی ابلاغ کند تا خانواده‌های این دانش‌آموزان با بحران روبه‌رو نشوند

تهران (پانا) - یک عضو کمیسیون آموزش مجلس گفت شهرداری‌ها موظف هستند در تمام کشور به معلولان و دانش‌آموزان استثنائی به خصوص در موضوع وسیله ایاب و ذهاب خدمات‌رسانی کنند اما به ندرت‌ ‌به این تکلیف قانونی عمل می‌شود بر همین اساس از وزارت کشور انتظار می‌رود که دستورالعمل اجرایی در این خصوص ابلاغ شود تا خانواده‌های این دانش‌آموزان با بحران روبه‌رو نشوند.

کد مطلب: ۱۳۹۰۰۲۴
لینک کوتاه کپی شد
شهرداری‌ها موظف هستند به معلولان و دانش‌آموزان استثنائی خدمات‌رسانی کنند

محمدمهدی فروردین در گفت‌وگو با پانا اظهار کرد: «جامعه استثنائی، جامعه‌ای خاص در کشور است. وقتی صحبت از دانش‌آموزان استثنائی می‌شود، باید ریشه‌یابی صورت بگیرد که آیا ما توانسته‌ایم در جهت پیشگیری اقداماتی انجام دهیم که تعداد این جامعه در کشور کاهش یابد؟ البته به نظر می‌رسد دولت اقدامات خوبی در راستای آگاهی‌بخشی به خانواده‌ها و مشاوره‌های پزشکی و بهداشتی انجام می‌دهد.»

وی افزود: «در مجموع بخشی از فرزندان کشور در این طیف از جامعه قرار گرفته‌اند و به‌عنوان دانش‌آموزان استثنائی باید به آنها توجه داشته باشیم. باید به این جامعه ارزشمند توجه داشته باشیم تا کمبودها، محدودیت‌ها و معلولیت‌ها باعث نشود که از خدمات نظام و دولت به‌خصوص در حوزه آموزش محروم شوند.»

نماینده مردم فیروزآباد در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: «لازمه این توجه، ایجاد زیرساخت است. ایجاد زیرساخت براساس نیازهای حرکتی و جسمانی باید فراهم شود به عبارت دیگر، مدارس استثنائی باید براساس نیازهای حرکتی و جسمانی دانش‌آموزان استثنائی ساخته شود و فضاهای آموزشی مورد نیاز این عزیزان نیز با استانداردها و شاخصه‌های مورد نیاز آن‌ها هم ساخته شود بنابراین به نظر می‌رسد که جهاد مدرسه‌سازی در این حوزه ضروری است و نیاز به اصلاح ساختار در جهت رفع مشکلات کنونی مدارس استثنائی حائز اهمیت است.»

فروردین بیان کرد: «نیروی انسانی مدارس استثنائی نیز باید خود را به لحاظ دانش و شرایط علمی با چنین دانش‌آموزانی سازگار کنند. هر معلم عادی نمی‌تواند بر این جامعه تاثیرگذار باشد. روحیه معلمان مدارس استثنائی با روحیه معلمان دانش‌آموزان عادی متفاوت است.»

این عضو کمیسیون آموزش مجلس تاکید کرد: «بازدیدهای میدانی نشان‌دهنده آن است متاسفانه برخی از دستگاه‌ها به تکالیف قانونی خود برای ارائه خدمات به معلولان و دانش‌آموزان استثنائی عمل نمی‌کنند؛ به عنوان مثال شهرداری‌ها موظف هستند در تمام کشور به این قشر خدمات‌رسانی کنند به خصوص در موضوع وسیله ایاب و ذهاب اما به ندرت شاهد هستیم که به این تکلیف قانونی عمل شود. از وزارت کشور انتظار داریم که دستورالعمل اجرایی را به صورت تکلیفی بر عهده شهرداری‌ها قرار دهند که وسیله ایاب و ذهاب برای این عزیزان در نظر گرفته شود تا خانواده‌های این دانش‌آموزان با بحران روبه‌رو نشوند. البته دستورالعملی از سوی معاون اول رئیس‌جمهور ابلاغ شد اما عملاً تمکین نمی‌‌شود. برای اجرایی‌شدن این ابلاغیه نیاز به نظارت بیشتری است که ان‌شالله بتوانیم در اسرع وقت زیرساخت‌های مورد نیاز این جامعه قابل احترام را فراهم کنیم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار