معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری اعلام کرد؛

آغاز اجرای نظام جدید ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان از فردا

تهران (پانا) - معاون علمی و فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان با اشاره به شناسایی ۹ هزار شرکت دانش‌بنیان در کشور گفت آیین‌نامه ارزیابی و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان ارتقا یافته است و از فردا اجرای نظام جدید ارزیابی شرکت‌ها آغاز می‌شود.

کد مطلب: ۱۳۸۹۶۹۲
لینک کوتاه کپی شد
آغاز اجرای نظام جدید ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان از فردا

روح‌الله دهقانی در ابتدای نشست خبری معرفی نظام جدید ارزیابی و حمایت از شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان اظهار کرد: موضوع جلسه درباره بحث ارتقای آیین‌نامه ارزیابی و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان است و به جرات می‌توانم بگویم، مهم‌ترین نشست خبری که می‌توانیم در این دوره داشته باشیم و مهم‌ترین اتفاق زیربنایی که رخ می‌دهد همین موضوع جلسه امروز است.

وی با اشاره به قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان مصوب سال ۸۹ اظهار کرد: این قانون آیین‌نامه‌ای داشت که طبق آن دانش‌بنیان‌ها بسته به سطح تکنولوژی که کار می‌کردند تقسیم شده بودند. ۱۲ سال از این قانون می‌گذرد که ۱۰ سال از آن خوب اجرا شده بود. اگر آن زمان ۵۰ شرکت شناسایی شده بودند اکنون قریب به ۸ تا ۹ هزار شرکت شناسایی شده‌اند که خیلی متفاوت از آن دوران است. از طرفی تصویب قانون جهش تولید در سال ۱۴۰۰ فرصتی ایجاد کرد که با مشارکت ۱۰۰ شرکت دانش‌بنیانِ تراز و مشورت از دستگاه‌های مرتبط آیین‌نامه ارزیابی و حمایت از شرکت‌ها ارتقا یابد و تغییر نسل کامل ایجاد شود.

دهقانی ادامه داد: سعی شده با نظرسنجی از شرکت‌ها و رسانه‌ها نقاط قوت و ضعف شناسایی شود تا با تقویت آنها جهش داشته باشیم.

معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری تصریح کرد: روح حاکم بر آیین‌نامه جدید این است که فناوری لزوما بر مبنای پیچیدگی آن مورد قضاوت قرار نگیرد. در تعریف جدید فهرست محصولات، خدمات و فرایندهای محصولات دانش‌بنیان در فهرست محصولات و خدمات دانش‌بنیان قرار می‌گیرد که هر سال اعلام می‌شود و مورد مبنای قضاوت قرار می‌گیرد.

وی افزود: در واقع تقسیم‌بندی بر مبنای فناوری وجود ندارد و ورودی‌ها ‌و خروجی‌های فرایند را می‌بینیم. اینکه چقدر تاثیر ملی دارد و در برنامه تعالی و رشد ملی اثربخش است و چقدر فرصت اشتعال ایجاد کرده و چقدر سرمایه ملی ایجاد می‌کند و تا چه سطحی مسایل کشور را حل می‌کند که اینها هم جزو فرایندهای ارزیابی هستند.

دهقانی درباره زمان اجرای نظام جدید ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: نظام ارزیابی، مسیرهای قانونی خود را طی کرده است و یک‌ماه پیش تصویب شده است و اجرای آن از فردا آغاز می‌شود و در این فرایند شرکت‌های گذشته هم ارزیابی می‌شود. همچنین تا ۳ ماه آینده نیز سامانه جدید ارزیابی رونمایی می‌شود.

وی درخصوص ارزیابی شرکت‌ها در این نظام جدید، گفت: برای اجرای نظام ارزیابی شرکت‌ها کارگزارانی بودند که یا تجربه کافی نداشتند یا در شهرهای دیگر امکان دسترسی به آنها نبود؛ از این رو برای ارزیابی این شرکت‌ها از مجموعه بزرگ پارک‌های علم و فناوری که تجربه فناوری دارند، مانند پارک فناوری پردیس و شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان کمک گرفته می‌شود. در آیین‌نامه جدید بر مبنای پیچیدگی فناوری قضاوت نمی‌کنیم. درست است که این پیچیدگی فناوری یکی از پارامترهاست اما همه پارامترهای ارزیابی شرکت‌ها نیست و با تعریف فهرست محصولات، خدمات و فرآیندها در نظر گرفته می‌شود.

به گفته دهقانی، دو ارزش دیگر در این راستا وجود دارد که آن هم ورودی‌ها و خروجی‌های فرآیند ارزیابی است. اینکه آن شرکت چقدر تاثیر ملی دارد و در رشد ملی نقش دارد و چند نیروی انسانی متخصص واقعی تربیت کرده است و چه مقدار در توسعه بازار مؤثر بوده و ثروت ایجاد کرده است. شرکت‌های نوپا کمتر از ۵ سال عمر دارند، کمتر از ۵ میلیارد تومان درآمد و کمتر از ۱۰ نفر نیروی انسانی دارند که این شرکت‌ها بیشتر به حمایت احتیاج دارند. طبق مطالعات صورت گرفته ۸۰ درصد کل شرکت‌های دانش‌بنیان رقم مالیات آنها کمتر از ۱۰۰ میلیارد تومان است.

معاون علمی رئیس‌جمهوری تصریح کرد: جریان حمایت‌ها طوری طراحی شده است که شرکت‌های فناور بیش از ۵۰ درصد خروجی‌هایشان محصولات دانش‌بنیان است و از جنس اعتبار مالیاتی است که برای سرمایه‌گذاری در مجموعه خودشان طراحی شده است. از طرفی یکی از موضوعات مهم ارزیابی، ارزیابی‌کنندگان شرکت‌های دانش‌بنیان یا همان کارگزاری‌ها هستند که بعضا موفقیت کافی نداشته‌اند و یکی از کارهای ما این است که ارزیابی شرکت‌های نوپا به پارک‌های علم و فناوری و مجموعه‌های بزرگ که سابقه درخشان و تجربه بلندمدت داشتند، واگذار می‌شود. تاییدیه دانش‌بنیان‌ها فقط توسط معاونت علمی صادر می‌شود، اما ارزیابی‌ها توسط این مجموعه برگزیده انجام خواهد شد.

وی درخصوص معافیت‌های مالیاتی نیز گفت: معافیت‌های مالیاتی فارغ از اینکه شرکت‌ها چقدر تاثیرگذاری داشتند، صرفا به محصولی داده می‌شد که تکنولوژی بالایی داشت که این باعث شده بود شرکت‌های محدود نوع یک فقط از معافیت‌ مالیاتی استفاده کنند، اما در آیین‌نامه جدید تمامی شرکت‌های نوپا برای محصولات دانش‌بنیان خود از معافیت مالیاتی استفاده می‌کنند. در قانون جهش تولید دانش‌بنیان سال ۱۴۰۱ معافیت‌های مالیاتی دارای سقف بود؛ یعنی اگر شرکتی ۲۰۰ میلیارد تومان درآمد داشت، ۱۰ میلیارد تومان آن شامل معافیت می‌شد. اما اگر بیش از این رقم شرکت درآمد داشت، دیگر مالیاتی اضافه نمی‌شد. در قانون جدید از اعتبار مالیاتی استفاده می‌شود که همان معافیت مالیاتی بوده و در آیین نامه جدید هدفمند شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار