ابوالفضل جانی پور*

بازی‌های رایانه ای‌، یک روش تربیتی

مـا از مضرات و بدی‌های بازی‌های رایانه‌ای و آنلاین بسیار شنیده‌ایم. از افزایش خشونت و اعتیاد بـه این بازی‌ها تا افسرده و گوشه‌گیر‌شدن دانش‌آموزان بـه رایانه ولی از فواید آن غافل شده‌ایم به همین دلیل وقتی به فکر مطلبی در مورد فواید انجام دادن بازی‌های رایانه‌ای برای بچه‌ها افتادم تصمیم گرفتم آن را به والدین نگران هم بگویم تا شاید بتوانم در این تابستان که سر و کار همه کودکان با این بازی‌ها بیشتر می‌شود، کمی از دغدغه‌هایشان را در این زمینه کاهش دهم.

کد مطلب: ۱۳۸۷۲۴۷
لینک کوتاه کپی شد
بازی‌های رایانه ای‌، یک روش تربیتی

جذاب‌ ترین یا حتی حساس‌ترین نکته درباره‌ بازی‌‌های رایانه‌ای، آنلاین یا ویدیویی این است که کودک فقط به‌صورت فیزیکی با بازی تعامل ندارد؛ یعنی در واقع فقط دکمه‌ها را برای جلو رفتن و برنده شدن در بازی لمس نمی‌کند، بلکه لازم است تا با آن، ارتباط روانی و هیجانی نیز برقرار کند و به همین دلیل برخی از روانشناسان و دانشمندان معتقدند که بازی‌های ویدیویی برای افراد مفید هستند و دلایل زیادی برای آن می‌آورند که مهم‌ترین دلیل آن‌ها این است که بچه‌ها را باهوش‌تر می‌کنند. بازی‌های ویدیویی سطح تفکر کودکان را افزایش می‌دهد که می‌توانند در آینده از این قابلیت استفاده کنند چرا که بازی‌های امروزی پیچیده‌تر از بازی‌های قدیمی هستند و بازی‌های ویدیویی مزایای زیادی دارد از جمله مزایای روانی، فیزیولوژیکی و آکادمیک.

بازی‌های رایانه‌ای به خودی خود برای کودکان ضرری ایجاد نمی‌کنند و مزایای مختلفی هم دارند اما زمانی فرزند شما می‌تواند از این فواید بهره ببرد که قوانینی مثل شرط سنی، استفاده از بازی استاندارد و مدت زمان مناسب بازی را رعایت کند. در صورتی که هر کدام از این شرایط رعایت نشود ممکن است باعث ایجاد آسیب در کودک شود پس می توان گفت اگر چنانچه قرار است از بازی های کامپیوتری استفاده شود، بهتر است بازی های تصویری خلاق که کودکان باید به وسیله آنها، معماهایی را حل کنند، بیش از بازی های دیگر مورد توجه قرار گیرند. بازی دسته جمعی کودکان، با ابزارهای تصویری کمتر مسئله ساز است، این اسباب بازی ها، زمانی مخرب خواهند بود که کودک به تنهایی برای ساعات طولانی، غرق بازی شود. والدین وقت بیشتری را به کودک و نوجوان خویش اختصاص بدهند. هر قدر وقت گذاری و ارتباط صحیح بین والدین و فرزندان بیشتر باشد زمینه چنین بازی هایی کمتر فراهم می شود، در غیر این صورت مقصر اصلی والدینی هستند که فرزندان خود را برای ساعات طولانی در مقابل تلویزیون، کامپیوتر، ویدئو، گیم، یا فیلم های ویدئویی رها می کنند. شما می‌توانید با انتخاب هدفمند بازی‌های رایانه ای برای فرزندتان از این مزایا بهره ببرید.

تاثیر بازی‌های رایانه‌ای بر مهارت‌های اجتماعی کودک

بهبود تمرکز کودکان یکی از مزایای مهم بازی‌های کامپیوتری است، هماهنگی چشم و دست و تقویت ادراک فضایی در اثر بازی‌های رایانه‌ای، بهبود مهارت حل مسئله کودکان با انجام بازی‌های کامپیوتری، افزایش قدرت تصمیم گیری، تشویق به کار گروهی، تقویت خلاقیت در کودکان، کاهش استرس و افسردگی، آموختن مهارت چندگانه و شبیه‌سازی و یادگیری مهارت‌های واقعی است.

در پایان باید خاطرنشان کرد تمام این مزایا توسط دانشمندان بیان شده است و تمام آن ها دلایل علمی دارند ولی مهمترین نکته برای رسیدن به این مزایا و دوری از معایب، نظارت والدین و اصولی انتخاب کردن بازی های رایانه ای است، اما از این غافل نشویم که گاهی بهتر است والدین همراه فرزندان خود بعضی از روزها به گردش بروند و در طبیعت به بازی های مورد علاقه آنها بپردازند تا انرژی عصبی و روانی آنان تخلیه شده و کمی از بازی های رایانه ای دور شوند تا علاوه بر دنیای مجازی، کودک در دنیای حقیقی هم زندگی کند.

*دانش آموز خبرنگار

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار