مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران در گفت‌وگو با پانا اعلام کرد؛

مسیر ویژه قرارگاه مسکن برای تولید مسکنِ استطاعت‌پذیر

تهران (پانا) - مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران گفت قرارگاه جهادی مسکن این نیست که مسیر غیر قانونی برای تولید مسکن تعریف کند بلکه مسیر ویژه‌ای تعریف شده که موانع تولید مسکن با رویکرد تولید مسکن استطاعت‌پذیر برداشته شود.

کد مطلب: ۱۳۸۵۶۴۴
لینک کوتاه کپی شد
مسیر ویژه قرارگاه مسکن برای تولید مسکنِ استطاعت‌پذیر

سید مهدی هدایت در گفت‌وگو با پانا با اشاره به اینکه زمین‌هایی که در طرح‌‌های ساخت‌وساز مسکن قرار گرفته‌اند در محدوده‌های قانونی شهر قرار دارند و در این مدت یک متر هم افزایش محدوده شهر تهران نداشتیم و تمام موضوعات شهرسازی در این پروژه‌ها رعایت می‌شود، گفت:‌ «قرارگاه جهادی مسکن این نیست که مسیر غیر قانونی برای تولید مسکن تعریف کند بلکه مسیر ویژه‌ای تعریف شده که موانع تولید مسکن با رویکرد تولید مسکنِ استطاعت‌پذیر برداشته شود و بیشتر در محدوده‌های هدف بازآفرینی و محدوده‌های بافت فرسوده است.»

وی ادامه داد: «تعداد پروانه‌هایی که سال گذشته صادر شده عموما در پهنه جنوب شهر تهران بوده است. در محدوده‌هایی که اراضی داریم و کاربری آن مسکونی است، این دیدگاه نباید وجود داشته باشد که قرارگاه مسکن فرایندهای غیر قانونی را در تولید مسکن پیش می‌گیرد و تمامی فرایندهای قانونی طی می‌شود. به‌طور مثال در محدوده کوره‌های آجرپزی منطقه 19 فقط با تهیه طرح‌های بازآفرینی شرایط‌شان تغییر می‌کند و همه این موضوعات شهرسازی و تخصصی در این طرح‌ها دیده می‌شود.»

هدایت درخصوص انتشار لیست نهادهایی که با شهرداری تهران تفاهم‌نامه ساخت مسکن امضا کرده‌اند و بیشتر نهادهای دولتی و حاکمیتی بوده‌اند هم توضیح داد: «قرارگاه جهادی مسکن به سراغ مالکان زمین‌های بزرگ مقیاس شهر تهران رفته است. به‌طور مثال اراضی نظامی؛ اکنون از مجموعه توافقاتی که با مجموعه‌های نظامی صورت گرفته و در مرحله نهایی شدن است بیش از 150 هکتار به خدمات شهر تهران اضافه می‌شود. اینگونه به ظرفیت‌های خدماتی شهر تهران اضافه می‌کنیم و مجموعه‌های دولتی در شهر تهران را شناسایی کردیم و با سازمان ملی مسکن در حال توافق هستیم.»

وی تاکید کرد: «هدف اصلی این است که در کنار این پروژه‌های مسکن که اجرا می‌شود و همه خدمات در زمین پروژه‌ها تامین می‌شود، خدماتی هم به شهر تهران داده شود. به‌طور مثال در مجموعه جنگ افزارسازی در شهر تهران، 11 هکتار به مجموعه خدماتی این منطقه اضافه می‌کند. تمام خدمات مورد نیاز برای بخش مسکونی در همین زمین دیده شده است و در کنار آن، بخشی از معابری که به خاطر جنگ افزارسازی مسدود بود بازگشایی می‌شود و ترافیک منطقه بهتر می‌شود و هم اینکه 11 هکتار به خدمات منطقه اضافه می‌شود یا در دوشان‌تپه 13 بخش از معابر بازگشایی می‌شود و تحول جدی در ترافیک این محدوده اتفاق می‌افتد. همچنین باند پروازی دوشان‌تپه هم حفظ می‌شود و با پدافند غیرعامل و مدیریت بحران هماهنگی لازم در این رابطه شده است.»

هدایت با بیان اینکه نقدهایی که به پروژه‌های مسکن‌سازی می‌شود مغرضانه است، گفت: «چاره‌ای جز نوسازی شهر تهران نداریم. نوسازی هفت هکتار بافت فرسوده در دستور کار است و همچنین تهران یک میلیون پارسل دارد که اگر عمر ساختمان‌ها را 50 سال در نظر بگیریم برای اینکه تهران به شهری فرسوده تبدیل نشود باید سالی 2 درصد نوسازی صورت بگیرد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار