در گفت‌وگوی پانا با معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی مطرح شد:

برنامه وزارت اقتصاد برای پیاده‌سازی واژه‌ها و تعاریف پولشویی در کتب درسی

در حال طراحی مدلی هستیم تا بتوان با همکاری وزارت آموزش و پرورش و علوم زمینه آموزش عمومی در زمینه پولشویی را فراهم کرد

تهران (پانا) -معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره آموزش‌های پولشویی و فساد از سنین پائین و به طور مثال در سنین مدرسه و دوران دانش‌آموزی خاطرنشان کرد قطعا می‌توان این آموزش‌ها را از دوران مدرسه آغاز کرد. باید به این سمت حرکت شود که یک سری واژه‌ها و تعاریف درباره پولشویی در سطوح و رده سنی پائین‌تر جامعه نیز اطلاع‌رسانی شود.می‌توان این مفاهیم و آموزش آنها را در کتب درسی پیاده‌سازی کرد.

کد مطلب: ۱۳۸۴۱۲۹
لینک کوتاه کپی شد
برنامه وزارت اقتصاد برای پیاده‌سازی واژه‌ها و تعاریف پولشویی در کتب درسی

هادی خانی در گفت‌وگو با پانا درباره امکان آموزش‌های قابل انجام برای دانش‌آموزان و نوجوانان در زمینه آگاهی به زمینه‌های پولشویی، عنوان کرد: «قطعا بحث آموزش‌ برای همه گروه‌های سنی به منظور افزایش آگاهی‌های عمومی قابل انجام است اما پیش از آن باید بدنه کارشناسی و خواص کشور را به صورت تخصصی آموزش داد تا بتوانند محتوا و خوراک لازم را در این زمینه تهیه کنند.»

وی افزود: «تصمیم‌گیران، تصمیم‌سازان، بدنه کارشناسی و آن بخش که در تصمیم‌سازی‌ها نقش دارند در اولویت آموزش ما قرار دارند و به این منظور باید اطلاعات و داده‌های آنها به‌روز باشد. متناسب با این به‌روزرسانی در مجامع و جمع‌های دیگر، صحبت‌ها و اظهارنظرهای آنها فرهنگ‌سازی عمومی را نیز ایجاد می‌کند.»

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی خاطرنشان کرد:‌ «مرکز مطالعات مالی وزارت امور اقتصادی و دارایی این برنامه را در دستور کار دارد که متناسب با آموزش‌هایی که برای خواص کشور دارد و آنها را همراه می‌کند روی آموزش و اطلاع‌رسانی برای عموم نیز برنامه‌ریزی کند.»

وی افزود: «بدنه تصمیم‌ساز جامعه باید با آموزش بداند که پولشویی چیست؟ تامین مالی تروریسم چگونه و با چه شیوه‌هایی انجام می‌شود؟ دنیا در این زمینه چه مسیری را طی کرده و در کشورمان ایران چه راههایی در این زمینه طی شده است. متناسب با این آموزش‌ها خوراک اطلاع‌رسانی عمومی اغاز خواهد شد. نمی‌توان ابتدا به سمت آموزش عمومی رفت چون با واکنش یا موضع‌گیری خواص مواجه می‌شود.»

برنامه‌ریزی برای آموزش‌های عمومی پولشویی در دستور کار قرار خواهد گرفت

خانی تاکید کرد: «اولویت در آموزش با خواص است و پس از آن برنامه‌ریزی برای آموزش‌های عمومی در دستور کار قرار خواهد گرفت.»

وی با اشاره به بانک اطلاعاتی در زمینه مبارزه با پولشویی اظهار کرد:‌«ایجاد این بانک و مجموعه‌ای از اقدامات دیگر از گذشته انجام شده و نیاز به ساماندهی دارد تا بتوان رفتارهای مستعد پولشویی و فساد را اطلاع‌رسانی کرد.به طور مثال اگر به فردی در شرکتی پیشنهاد عضویت در هیات مدیره داده شد و اعضای آن شرکت در ایران مقیم نبودند مردم باید حساس شوند و مخاطرات پذیرفتن چنین پیشنهادی را بررسی کنند.»

ضرورت اطلاع‌رسانی به مردم درباره مخاطرات اجاره کارت‌های اعتباری یا هویتی

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی خاطرنشان کرد:‌ «اجاره کارت‌های اعتباری یا هویتی نیز از جمله موضوعاتی است که مردم باید نسبت به آن حساس بوده و به مخاطرات آن آگاه باشند. پشت هر کار اقتصادی و مالی قطعا یک کار خیر وجود ندارد.»

وی افزود: «به طور معمول از این امور فساد ایجاد شده است. البته مواردی نیز وجود دارد که ممکن است پولشویی انجام نشده باشد اما موارد زیادی نیز وجود دارد که منجر به فساد شده و مردم باید با تحقیق و مطالعه در این زمینه اقدام کنند.»

مردم باید به عمق مشکلات و معضلات واگذاری کارت اعتباری و هویتی خود آگاه باشند

خانی خاطرنشان کرد: «برخی از مردم ممکن است تنها به جنبه درآمدزایی واگذاری کارت‌های اعتباری و هویتی یا عضویت در هیات مدیره‌ها توجه کنند اما به عمق مشکلات و معضلاتی که ممکن است برای آنها ایجاد کند واقف نباشند.»

روسیه هر سال المپیاد دانش‌آموزی مبارزه با پولشویی برگزار می‌کند

وی درباره آموزش‌های پولشویی و فساد از سنین پائین و به طور مثال در سنین مدرسه و دوران دانش‌آموزی خاطرنشان کرد:‌ «قطعا می‌توان این آموزش‌ها را در دوران مدرسه آغاز کرد. باید به این سمت حرکت کنیم که یک سری واژه‌ها و تعاریف این واژه‌ها در سطوح و رده سنی پائین‌تر جامعه نیز اطلاع‌رسانی شود.می‌توان این مفاهیم و آموزش آنها را در کتب درسی پیاده‌سازی کرد. دنیا نیز در این زمینه مسیرهای خوبی را طی کرده است و به طور مثال در روسیه هر سال المپیادهای مبارزه با پولشویی برگزار می‌شود و از همه دنیا دانش‌آموزان به این المپیاد دعوت و ضمن برگزاری مسابقات جوایزی نیز برای آنها در نظر گرفته می‌شود.»

خانی تاکید کرد:‌«مبارزه با پولشویی به تم بین‌المللی دنیا بدل شده است چون هر فسادی به پولشویی ختم می‌شود و اگر بخواهیم جلوی فساد را بگیریم باید جلوی تطهیرعایدی حاصل از فساد گرفته شود.اگر مفسدین بدانند که پولی که از راه فساد به دست آمده را به راحتی نمی‌توانند در چرخه رفاهیات و هزینه‌های زندگی هزینه کنند چرخه فساد نیز کندتر خواهد شد.»

وی افزود:‌ «اگر بنیان‌های مصرف پول کثیف گرفته شود و قابلیت استفاده از آن در زندگی وجود نداشته باشد، طبیعی است که بهتر خواهد بود و خود به خود انگیزه‌های فساد نیز از بین خواهد رفت.»

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی خاطرنشان کرد: «در حال حرکت به این مسیر هستیم که از وزارت آموزش و پرورش و علوم برای همکاری در زمینه آموزش‌های عمومی دعوت شود. مطالعاتی در مرکز در این زمینه آغاز شده با یک سری از دانشگاه‌ها نیز تفاهم‌نامه‌هایی منعقد شده است تا یک سری بحث‌ها در دانشگا‌ه‌ها آغاز شود.»

وی افزود:‌«چند روزی است به بهانه المپیادهای دانش آموزی مبارزه با پولشویی که در برخی از کشورها مطرح است در حال طراحی مدلی هستیم تا بتوان با همکاری وزارت آموزش و پرورش و علوم این ظرفیت‌سازی را ایجاد و بتوان در کشور تصمیم‌هایی در این زمینه اتخاذ کرد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار