رییس مرکز اطلاعات مالی وزارت امور اقتصادی و دارایی:

ایران در بسیاری از حوزه‌های مبارزه با پولشویی پیشتاز است

۴۰۰ فرد با فعالیت پر ریسک شناسایی شدند

تهران (پانا)- معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی تصریح کرد مبارزه با پولشویی از بحث‌های روز جهان است و ایران نیز در بسیاری از حوزه‌های مبارزه با پولشویی پیشتاز بوده و از برخی کشورها جلوتر است.

کد مطلب: ۱۳۸۳۸۳۳
لینک کوتاه کپی شد
ایران در بسیاری از حوزه‌های مبارزه با پولشویی پیشتاز است

هادی خانی، رییس مرکز اطلاعات مالی وزارت امور اقتصادی و دارایی در کارگاه آموزشی مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم، اظهار کرد: در موضوع مبارزه با پولشویی ضعف‌های جدی در بخش اموزش وجود دارد.قوانین و آیین‌نامه‌ها نیز باید به روز رسانی شود.
وی افزود: معتقدم کشور ما در مبارزه با پولشویی در بسیاری از حوزه‌ها پیشتاز بوده و از برخی کشورها جلوتر است و به غیر از ضعف‌هایی که در بخش آموزش در سایر بخش‌ها تجارب و موفقیت‌های مناسبی به دست آمده است.
خانی عنوان کرد: مبارزه با پولشویی از بحث‌های روز جهان بوده و در ایران نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.اواخر سال گذشته با ورود شورای مبارزه با پولشویی به بحث آموزش دستورالعمل‌ها و چارچوب‌های آموزش تعریف و تدوین شده و برای اجرا به تمامی دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شد.
وی به برگزاری دوره‌های آموزشی مبارزه با پولشویی برای قضات کشور خبر داد و افزود: برای آموزش‌های مبارزه با پولشویی در خارج از کشور نیز برنامه‌هایی در دست تهیه است.
معاون وزیر اقتصاد تصریح کرد: لابراتوارهایی نیز با استفاده از سیستم‌های نرم‌افزاری و کامپیوتری وجود دارد که دوره‌های آموزشی در آن برگزار و گواهی‌های آن نیز به شرکت‌کنندگان ارائه می‌شود.
وی افزود: تفاهم‌نامه‌هایی نیز با چند دانشگاه در حال انعقاد است تا بحث آموزش و مبارزه با پولشویی با ظرفیت‌های بیشتری در کشور پیگیری شود.

همچنین معاون وزیر اقتصاد در حاشیه این کارگاه به برخی از پرسش‌های خبرنگاران پاسخ گفت. وی در خصوص کشفیات معاملات مشکوک به پولشویی در کشور با بیان اینکه هزار پرونده مشکوک به پولشویی به مراجع قضایی معرفی شده‌اند، عنوان کرد:‌ در چند ماه اخیر نزدیک به 7 هزار شخص که فعالیت مالی گسترده داشته اما پرونده مالیاتی نداشتند به سازمان امور مالیاتی معرفی شده‌اند.

محدودیت‌های بانکی برای افراد با فعالیت پرریسک پولشویی اعمال شده است

رییس مرکز اطلاعات مالی ایران گفت: نزدیک به ۴۰۰ فرد با فعالیت پر ریسک شناسایی شده و محدودیت‌های بانکی برای آنها ابلاغ شده است.

وی با بیان اینکه حدود ۶ هزار نفر از افرادی که در حوزه ارز فعال بودند شناسایی و برای آنها نیز محدودیت‌هایی ایجاد شده است، خاطرنشان کرد:‌ در کشور ما موضوعی به نام، لیست سیاه پولشویی وجود ندارد. در قانون اشخاصی که به نحوی درگیر معاملات مشکوک به پولشویی می‌شوند، به مرکز مطالعات مالی معرفی شده و این مرکز بررسی‌های لازم را در این خصوص انجام می‌دهد که در صورت تایید به مراجع قضایی ارجاع خواهد شد.

خانی تصریح کرد:‌ باید گفت چیزی به نام لیست سیاه پولشویی در کشور وجود ندارد و تنها لیست اشخاص مظنون در دسترس است. در ۷ الی ۸ ماه گذشته نزدیک به ۴۰۰ فرد مظنون به پولشویی به شناسایی شده و به نظام مالی و بانکی ابلاغ شده است تا محدودیت‌هایی برای آنها در نظر گرفته شود.

درآمدهای حاصل از فساد مسیر پولشویی را طی کرده است

معاون وزیر اقتصاد خاطرنشان کرد: هر فسادی که در کشور رخ دهد و از این فساد درآمد نامشروعی کشف شده و وارد چرخه اقتصادی شود، مسیر پولشویی را طی کرده است. به اعتقاد ما فساد و پولشویی رابطه یک به یک با هم دارند.

خانی درباره شاخص‌های پولشویی در کشور و اینکه گفته می‌شود قوانین ایران در زمینه مبارزه با پولشویی بین‌المللی نیست، عنوان کرد: این موضوع مورد قبول نیست. زیرا در FATF بحث تخصصی و فنی وجود نداشته و بیشتر جنبه سیاسی وجود دارد؛ به اعتقاد ما در اجرای استانداردهای پولشویی اقدامات خوبی در طی سال‌های گذشته انجام شده و از بسیاری کشورها در این زمینه جلوتر بوده و قرار نیست بازی‌هایی که از سوی آنها برای ما تعریف می‌شود دنبال شود.

مشکل ما در اف ای تی اف فنی و تخصصی نبوه و بحث سیاسی است

معاون وزیر اقتصاد در ادامه عنوان کرد:‌ در چارچوب قوانین بین‌المللی هر کشوری می‌تواند قوانین خود را داشته باشد. استانداردهای ما بسیاری از قوانین و مقررات را پوشش می‌دهد، اما موضوع ما با اف ای تی اف، بحث فنی و تخصصی نبوده و بیشتر بحث سیاسی است.

وی ادامه داد: حتی دیده می‌شود که کشور روسیه با تصمیم سیاسی از عضویت در آف ای تی آف کنار گذاشته می‌شود، بنابراین ما نیز در چارچوب منافع کشور خود تصمیم‌گیری خواهیم کرد.

رییس مرکز اطلاعات مالی ایران در خصوص بیمه عمر و بحث بروز پولشویی در این حوزه، گفت: هر جایی در کشور که یک فعالیت اقتصادی وجود دارد می‌تواند استعداد پولشویی را داشته باشد، اما در بحث بیمه عمر موضوع پولشویی مطرح نبوده و در رسانه‌ها به این شکل مطرح شد.

خانی بیان کرد: بیمه در تمام کشورها جزو صنایع پر ریسک است که باید نظارت‌هایی در آن وجود داشته باشد. رصد لازم انجام می‌شود تا از بروز موارد پولشویی جلوگیری شود و مانع از آن شویم که استعدادهای بالقوه تبدیل به بالفعل شود.

خانی درباره استفاده از رمزارزها برای تامین مالی برخی از فعالیت‌ها از جمله اعتراض‌های گذشته در کشور، گفت: در این حوزه قطعاً دستگاه‌های اطلاعاتی امنیتی ورود کرده و اقدامات خوبی نیز انجام داده‌اند و باید گفت که این موضوع در حوزه کاری و دستور کار مرکز اطلاعات مالی قرار ندارد.

رییس مرکز اطلاعات مالی ایران ادامه داد: موضوع رمز ارزها در کشور رسمی نیست، اما مطابق قانون هر شخصی مشمول معاملات مشکوک شود بلافاصله ورود خواهیم کرد.

روش‌هایی که اعمال می‌شود هزینه‌های بروز و ظهور معاملات مشکوک را بالا می‌برد

معاون وزیر اقتصاد درباره تاثیر قوانین پولشویی در وضعیت اقتصادی و معاملات کشور، عنوان کرد:‌ بررسی شده که اگر یک محدودیت اعمال شود، از بخش قابل توجهی از موارد پولشویی جلوگیری می‌شود، البته همه این موارد متغیر است؛ چرا که روش‌های پولشویی مدام تغییر می‌کند و هم اکنون روش‌هایی که اعمال می‌شود هزینه‌های بروز و ظهور معاملات مشکوک را بالا می‌برد.

وی خاطرنشان کرد: در بحث توسعه زیرساخت‌های توسعه‌ای و نرم افزاری هوشمندسازی در مرکز اطلاعات مالی و تمامی اشخاص مشمول به خصوص دستگاه‌های کلیدی مثل نظام بانکی، بورس و بیمه، گمرک، مالیات و حوزه‌های صنعتی استانداردهایی تدوین و ابلاغ شده و شاخص‌های مربوط به پولشویی با توجه به شرایط متغیر اقتصادی و شگردهای جدید به‌روزرسانی شده و به دستگاه‌ها نیز ابلاغ شده است.

دبیر شورای عالی پیشگیری ‌و مقابله با پولشویی و تامین مالی تروریسم تاکید کرد: جمهوری اسلامی از تروریسم آسیب دیده و در مبارزه با تامین مالی تروریسم و در زمینه مبارزه با پولشویی و مبارزه با تروریسم، اقدامات گسترده‌ای انجام داده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار