نرگس مرادی*

بیاییم خورشیدی فروزنده در آسمان زندگی یکدیگر باشیم

چه خوب است که چون خورشیدی فروزنده در آسمان زندگی یکدیگر باشیم و به‌خاطر سایر انسان‌ها در فصل تابستان در مصرف آب‌و‌برق صرفه‌جویی کنیم.

کد مطلب: ۱۳۸۳۲۳۴
لینک کوتاه کپی شد
بیاییم خورشیدی فروزنده در آسمان زندگی یکدیگر باشیم

تابستان شده است، فصلی بسیار زیبا و قشنگ، خصوصا برای ما دانش‌آموزان که از تعطیلات تابستانی لذت ببریم. فصلی برای استراحت و رفع خستگی و بازیابی انرژی از دست رفته در طول سال تحصیلی یک سال گذشته است.

تابستان یعنی میوه‌های خوشمزه، آفتاب گرم، شب‌های پرستاره. من همیشه از تابستان، شب‌های آرام و روزهای شادش را به یاد می‌آورم. حیف است در این روزهای گرم، جان و دلمان را از خنکای نسیم یاد خدا دور کنیم. لذت این روزهای بلند در توجه بیشتر به نعمت‌های خداست.

فصل گرما می‌تواند برای ما میدان آزمایش باشد. این فصل با گرمایش به ما درس صبوری و تحمل می‌آموزد، تا خوب رفتار کنیم و نیک سخن بگوییم. تابستان، دست ما را می‌گیرد و از کوچه‌های شناخت معنویت عبور می‌دهد. گرمایش به ما می‌آموزد که رفتار و گفتار خود را مدیریت کنیم و باعث رنجاندن کسی نشویم. همچنین گرمایش، روز جزا را یادآوری می‌کند و به ما تذکر می‌دهد که از خواب غفلت بیدار شویم و در اعمال خود تجدید نظر کنیم و فراموش نکنیم که روز محاسبه‌ای در کار است و هر کلام و رفتارمان را، خداوند بزرگ و بلندمرتبه ارزیابی می‌کند.

خیلی از ما انسان‌ها شاید در این فصل از گرمای هوا آشفته شویم و طاقتمان را از دست بدهیم، ولی آیا تاکنون به این فکر کرده‌ایم که همین گرما می‌تواند بهانه‌ای باشد که ما به وسیله آن، صبر و تحمل خودمان را امتحان کنیم و برای تاب‌آوری و آستانه تحملمان بکوشیم.

تابستان رسیده است. صدای پای میوه‌های نوبرانه، صدای نفس‌های طاقت‌فرسای کولرهای آبی. بیاییم لحظه‌های شکوهمند تابستان را برای رسیدن به روزهای درخشان درک کنیم و برای هر ثانیه عمرمان ارزش قائل شویم. این روزها وقتی میوه‌های رسیده و آبدار سر درخت‌ها را، نظاره می‌کنم، با خود می‌اندیشم، یک روز ما هم، مثل همین میوه‌ها، فصل چیدنمان از شاخه زندگی می‌رسد و چقدر زیبا می‌شد اگر بدون لک و خوش رنگ و رو باشیم چون آن موقع، خود خدا مشتری ما می‌شود.

می‌توانیم، مانند خورشید تابستان، خورشیدی فروزنده در آسمان زندگی یکدیگر باشیم. می‌توانیم، مهربان‌تر باشیم. شاید قلب‌های پاک، تابستانی گرم در درون خود دارند.

در فصل تابستان، با توجه به گرمای هوا، مصرف آب و برق نیز افزایش پیدا می‌کند. بیاییم چون خورشید فروزان به همه گرما ببخشیم. بیاییم به فکر دیگران و آیندگان باشیم و در مصرف آب و برق در تمامی فصل‌های سال، خصوصاً فصل تابستان صرفه‌جویی کنیم و چه زیبا سهراب سپهری سروده است: ظهر تابستان است، سایه‌ها می‌دانند که چه تابستانی‌است سایه‌هایی بی‌لک، گوشه‌ای روشن و پاک. کودکان احساس! جای بازی اینجاست. زندگی خالی نیست. مهربانی هست. سیب هست. ایمان هست.

*دانش آموز خبرنگار

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار