رئیس نهضت سواد آموزی کشور:

پژوهش درحوزه نهضت سواد آموزی چالش های کم سوادی را می کاهد

بجنورد(پانا)- دکتر علیرضا عبدی در جمع پژوهشگران خراسان شمالی گفت: در کارهای پژوهشی با مقایسه موضوعات، به راهکارهای برون رفت خوبی می رسیم و هم اکنون که در جمع اعضای هیئت علمی و اساتید و نخبگان و شرکت های دانش بنیان و شتاب دهندگان حوزه سواد آموزی کشور هستیم، امید داریم ایده های ناب و طرح های موفقی در حوزه پیشبرد اهداف سواد آموزی به دبیرخانه همایش "رسا" ارسال شود.

کد مطلب: ۱۳۸۲۸۵۰
لینک کوتاه کپی شد
پژوهش درحوزه نهضت سواد آموزی چالش های کم سوادی  را می کاهد

رئیس نهضت سواد آموزی کشور عنوان کرد: در مجموعه نظام تعلیم و تربیت بویژه نهضت سواد آموزی، اگر ما در حوزه سواد آموزی به عقب برگردیم، ابتدای انقلاب در سال 13۵۵، آمار 1/36 درصد جمعیت جمهوری و کشور ایران باسواد بودند اما امروزه رقم 1/97 جمعیت کشورمون به صورت میانگین با سواد هستند و این باعث افتخار ماست.

دکترعلیرضا عبدی اظهار کرد: هرچند هدف از بحث نهضت سواد آموزی، فقط خواندن و نوشتن نیست بلکه هدف اینست که، بتوانیم به وسیله سواد، خواندن- نوشتن در مراحل بالاتر و سواد رسانه ای، عاطفی و ارتباطی، تربیت فرزند و سواد هر نوعی که مورد نیاز جوامع بشری است را یاد بگیریم.

رئیس نهضت سواد آموزی کشور با اشاره به بحث زیست بوم جدید تأکید کرد: زیست بومی که هم اکنون در آن قرار داریم، نیاز به این داریم که نگاه های خودمان را در حوزه های مختلف بحث سواد آموزشی با زیست بوم جدید تغییر دهیم در حال حاضر ما درعصر هوش مصنوعی هستیم گوگل و هر نرم افزار دیگر کاملاً همراهی و راهنمایی می‌کند، تجزیه تحلیل می‌کند، راجب کارهای روزمره مثل یک مشاور بهترین اطلاعات رو به شما می دهد، این بخشی از هوش مصنوعی است که بچه های ما درگیرش هستند چه بسا که افراد مختلف جامعه درگیرش هستند.

وی در ادامه افزود: ما در نظام سواد آموزی و رهیافت های نوین سواد آموزی یا رسانه ها باید همه این زوایا رو در نظر بگیریم که ما با همچنین بچه هایی و چنین جامعه ای قرار است کار کنیم و نسل جدید ما، این افراد مخاطب ما هستند در نظام تعلیم و تربیت و حتی حوزه سواد آموزی که باید براشون پژوهش کنیم و بهترین رهیافت ها را انتخاب کنیم.

مدیرحوزه ریاست و روابط عمومی سازمان نهضت سوادآموزی کشور گفت: فعالیت‌های نهضت سوادآموزی نیاز بهنگاه ویژه‌ تر و مثبت تری در راستای پیشبرد اهداف نهضت سوادآموزی دارد راه‌های مختلفی برای بازگو کردن اهمیت سواد در استان ها وجود دارد و امید داریم شاهد حضور حداکثری نیروهای مردمی در راستای سرانجام بخشی به بی سوادی باشیم.

دکترغلامرضا بروجی به پیام امام خمینی(ره) در دی ماه ۱۳۵۸ اشاره کرد که طی پیامی امام فرمودند: باید برای رفع بی‌سوادی در کشور تلاش کرد؛ این پیام با دو منظر۱- مردم پایه ۲- تکلیف محور ؛ امام تاکید می‌کرد " یک نهاد مردمی جهت ریشه کن کردن بی‌سوادی باید شکل بگیرد". حدود ۱۲۰ نهاد با این دو بال کار خود را آغاز کردند، همچون جهاد سازندگی هرجا مردم پای کار آمدند آن معضل برطرف شد و در حال حاضر طرح رسا دست نیاز به سمت شما اندیشه ورزان در عرصه علم دراز می‌کند تا یاریگر سواد همه گیر باشید.

مدیر حوزه ریاست و روابط عمومی سازمان نهضت سوادآموزی کشور خاطر نشان کرد: چهار مرحله در فرایند عملیاتی درنهضت سوادآموزی داریم؛ اولین و سخت‌ترین آن کشف و شناسایی کم سوادان و بی‌سوادان است با توجه به اینکه تکنولوژی پیشرفت کرده و باید به فکر راهکارهای کاربردی و موثر جهت رفع این بحران ارائه دهیم .مرحله بعدی آن جذب می‌باشد و پس از گذراندن این مرحله با مرحله پراکندگی کم سوادان و بی‌سوادان روبرو هستیم که جهت تشکیل کلاس نیز به مشکل برمی خوریم.

ریاست دانشگاه فرهنگیان پس از بیان اینکه بحران بی سوادی و کم سوادی نیازمند نظریه و ایده اندیشه ورزان در عرصه علم است افزود :چهار مرحله در فرایند عملیاتی در نهضت سوادآموزی داریم که اولین و سخت ترین آن کشف و شناسایی کم سوادان و بی سوادان می باشد و باید سعی شود تا راهکارهای کاربردی و موثر جهت رفع آن ارائه دهیم.

دکتر سید جلال لنگری در ادامه نیز بیان کرد: جذب مرحله دوم است که پس از آن با موضوع پراکندگی کم سوادان و بیسوادان روبرو هستیم به همین علت در تشکیل کلاسهای آموزشی با مسائلی مواجهه ایم.

حسین رسولی معاون سواد آموزی اداره کل آموزش و پرورش خراسان شمالی ضمن خیر مقدم به دکترعلیرضاعبدی معاون وزیر و رئیس نهضت سواد آموزشی کشور و دکتر بروجی معاون وزیر گفت: طرح رسا با همکاری اداره کل آموزش و پرورش خراسان شمالی و ادارات شهرستان اطلاع رسانی شد .

رسولی در نشست هم اندیشی پژوهشگران منتخب استان عنوان کرد: رهیافت نوین سوادآموزی در زیست بوم جدید کشور و همایش بین‌المللی به نام رسا با مشارکت دانشگاه فرهنگیان در حال برگزاری است.

خبرنگار : مرضیه سعیدی برجی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار