رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگری کشور در گفت‌وگو با پانا:

فاصله زیاد حقوق کارگری با خط فقر مانع جدی تخصص‌محوری است

تهران (پانا) - رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگری کشور با اشاره به اینکه فاصله زیاد حقوق کارگری با خط فقر مانع جدی تخصص‌محوری است، عنوان کرد که ماده 15برنامه هفتم توسعه به جایگاه فناوری در بازتعریف مشاغل توجهی نکرده است.

کد مطلب: ۱۳۷۷۶۲۳
لینک کوتاه کپی شد
فاصله زیاد حقوق کارگری با خط فقر مانع جدی تخصص‌محوری است

در ماده 15 برنامه هفتم توسعه از شرایط جدیدی برای جذب نیروی انسانی تازه کار صحبت شده که صدای جامعه کارگری را درآورده است. البته این لایحه در حال بررسی است و این ماده از لایحه برنامه هفتم ممکن است تصویب بشود یا نشود اما دلیل مخالفت جامعه کارگری با این ماده از برنامه هفتم چیست؟

متن ماده 15 لایحه برنامه هفتم چیست؟

در متن ماده 15 لایحه برنامه هفتم توسعه آمده است: «به منظور رفع موانع مؤثر بر به کارگیری نیروی کار جدید توسط کارفرمایان و توسعه کسب‌وکارها و همچنین جذب تازه واردین به بازار کار و احیای نظام استاد - شاگردی و ترویج آموزش‌های عملی حین کار در سه سال اول ابتدای اشتغال، افراد مقررات زیر، حاکم است. الف- حداقل دستمزد و مزایا برای این افراد معادل یک دوم حداقل دستمزد و مزایای مصوب شورای عالی کار است و بر همین اساس کسورات بیمه پرداخت می‌شود. در این حالت سنوات شاغل بر مبنای یک دوم، محاسبه می‌شود. ب- کارفرما در طول این دوره اختیار لغو قرارداد را به‌صورت یک‌طرفه دارد.»

همچنین در ادامه در قالب تبصره‌ای آمده: «اجرای بندهای فوق‌الذکر برای هر فرد صرفاً برای یک دوره سه‌ساله در ابتدای اشتغال یا تغییر حرفه فرد، قابل انجام است.»

نادیده گرفتن جایگاه فناوری در بازتعریف مشاغل

سمیه گلپور، رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگری کشور در گفت‌وگو با پانا با اشاره به‌جای خالی جایگاه فناوری در بازتعریف مشاغل عنوان کرد: «آنچه مسلم است این است که وزارت کار نیازمند تدوین نقشه راهی در حوزه کار و اشتغال برای 10 سال آینده است که بتواند جایگاه فناوری را در مشاغل بازتعریف کند.»

وی افزود: «موضوع فناوری در مشاغل آینده در شرایطی نادیده گرفته شده که ماده 15 برنامه توسعه هفتم عقب‌گرد به دوره دن کیشوت دارد. در ماده 15 لایحه هفتم شاهد بازگشت به دوران استادی و شاگردی هستیم بدون اینکه حرفی از توسعه و نقش کارفرما در پرورش مهارت کارگر باشد. نگاهی که فکر می‌کند یک شاگرد با 3 سال کار کردن می‌تواند تبدیل به یک استاد شود. این نشان می‌دهد که ادبیات اشتغال جهانی را متوجه نشده‌اند. نیروی کاری باید 20 درصد از انرژی‌اش را صرف به‌روزرسانی کند و با توجه به تحولات بازار کار باید با فناوری در این مدت‌زمان آشنا شود. موضوع آموزش مستمر در این زمینه باید دیده شود و در این ماده این موضوع موردتوجه قرار نگرفته است.»

فاصله زیاد حقوق کارگری با خط فقر مانع جدی تخصص محوری

گلپور گفت: «تحول بازار کار در حوزه کارخانه‌ها دسترسی به نیروی متخصص است اما نه متخصصی که فاصله دستمزدش که حداکثر 8 میلیون است با خط فقر 20 میلیون تومانی، آنقدر زیاد است که کارگر حتی بخواهد کار کند بازهم نمی‌تواند با همه تمرکزش روی کار باشد چون مسئله معیشتش در میان است. باید ماده 15 در برنامه هفتم توسعه حذف شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار