در گفت‌وگو با پانا مطرح شد:

افزایش عرضه مسکن قیمت‌ها را کاهش می‌دهد

تهران (پانا) - یک کارشناس حوزه مسکن دلیل جهش قیمت مسکن را به هم خوردن عرضه تقاضای مسکن عنوان کرد و پیشنهاد داد برای کاهش قیمت مسکن افزایش عرضه مسکن اتفاق بیافتد.

کد مطلب: ۱۳۷۳۰۵۴
لینک کوتاه کپی شد
افزایش عرضه مسکن قیمت‌ها را کاهش می‌دهد

ایرج رهبر، نایب‌رئیس انجمن صنفی انبوه‌سازان استان تهران در گفت‌وگو با پانا درباره دلایل جهش قیمت مداوم مسکن گفت: «شرایطی که در ایران برای بازار مسکن وجود دارد کاملاً متأثر از عوامل مختلفی است، از جمله نبود قوانین و مقررات دقیق، نظارت نامناسب، وجود الگو به دست آمده از رفتارهای سابق در بازار مسکن، مشکلات سیاسی و اقتصادی است.»

عرضه و تقاضای مسکن باید به تعادل برسد

رهبر اظهار کرد: «بازار مسکن در ایران از دو سمت تقاضا و عرضه از تعامل بین عوامل مختلفی تأثیر می‌پذیرد. در شرایط فعلی، تأمین نیازهای مسکن مردم در قالب بازار انجام می‌شود، اما جهت تعادل قیمت‌ها و خریداران، نیاز به تدابیر مورد نظر است تا عرضه و تقاضا به تعادل رسیده و براساس شرایط بروز شده کاهش قیمت‌ها صورت گیرد و به دنبال آن بهبودی در قدرت خرید مردم ایجاد شود.»

افزایش عرضه مسکن قیمت‌ها را کاهش می‌دهد

نایب‌رئیس انجمن صنفی انبوه‌سازان استان تهران عنوان کرد: «بهترین راه برای کاهش قیمت، افزایش عرضه مسکن در بازار و اعمال تنوع در محصولات مسکن براساس نوع و نیاز مشتری است. همچنین، ایجاد شرایطی در بازار که باعث افزایش رقابت و کاهش میزان سود به دست آمده توسط صاحبان ملک شود اما همه این‌ها نیازمند بسترسازی است.»

هزینه ساخت‌وساز بی‌رویه بالا رفته است

رهبر با اشاره به بالا رفتن بی‌رویه هزینه ساخت‌وساز گفت: «هزینه ساخت‌وساز مسکن براساس شرایط مختلفی مثل نرخ ارز، قیمت مواد اولیه، دسترسی به تجهیزات و وسایل موردنیاز، نیروی کار و ... تعیین می‌شود. این شرایط برای سازندگان مسکن خطرات و فرصت‌های متفاوتی به وجود می‌آورد. اما اگر هزینه ساخت‌وساز مسکن به‌گونه‌ای بالا رود که باقدرت خرید مردم سازگار نباشد، می‌تواند بازار مسکن را به‌شدت تحت‌الشعاع قرار دهد.»

رهبر گفت: «در شرایطی که هزینه ساخت‌وساز و قیمت مسکن برای خریداران بالا باشد، رقابت میان سازندگان مسکن برای کسب سهم بیشتر از بازار با مشکلات بیشتری مواجه خواهد بود. در همین حال، سازندگان مسکن می‌توانند تلاش کنند تا با استفاده از فن‌آوری‌های نوین و شیوه‌های کارآمدتر ساخت‌وساز، هزینه‌های را کاهش دهند و بازار را در برابر رشد قیمت‌ها به‌موجب رقابتی سالم‌تر و پایدارتر نگه دارند.»

رهبر با اشاره به اینکه در شرایط کنونی بازار مسکن دچار حباب شده است، گفت: «حباب مسکن به معنای افزایش نامتناسب و غیرطبیعی قیمت مسکن است که به دنبال یک دوره بلند از تعاملات میان عرضه‌کنندگان مسکن و خریداران، روی می‌دهد. این تعاملات ناشی از فشارهای تقاضا و عرضه بیش از حد و نگرانی‌های نابرابری مالی در بازار مسکن است. علل متعدد دیگری می‌تواند باعث به وجود آمدن حباب مسکن شود، اما ازجمله عوامل اساسی آن می‌توان به محدودیت در ارائه فضاهای ساختمانی جدید و نبود رقابت واقعی در بازار مسکن اشاره کرد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار