روزه اولی‌ها، سبکبال تر و مصمم‌تر از همیشه بر خوان معنویت جمع شده‌اند/فیلم

تهران (پانا) - آرامش و سبکبالی در این روزهای ضیافت الهی، مختص به این دستان کوچک نیست؛ روزه اولی‌ها، این میهمانان کوچک ضیافت الهی سبکبال تر و مصمم‌تر از همیشه بر خوان معنویت جمع شده‌اند تا هرچه بیشتر برای آینده خود ره توشه‌ای از همه نیکی و فضیلت گرد آورند.

کد مطلب: ۱۳۶۴۸۷۹
لینک کوتاه کپی شد
روزه اولی‌ها، سبکبال تر و مصمم‌تر از همیشه بر خوان معنویت جمع شده‌اند/فیلم

همه ما خاطرات نخستین روز روزه‌داری را به خوبی به یاد داریم؛ همان روزهایی که مادر سفره سحر و افطار را ویژه‌تر پهن می‌کرد تا در طول یک ماه بتوانیم با توان بدنی مناسب، اولین روزهای روزه‌داری خود را سپری کنیم. رمضان برای روزه اولی‌ها حال و هوای دیگری دارد. حال و هوایی که خانواده‌ها را نیز درگیر خود کرده است.

شاید سخت ترین بخش روزه داری برای این تازه واردان کوچک، تحمل سختی گرسنگی و تشنگی باشد که تاب و تحمل این نیاز انسان در هوای گرم و روزهای بلند برای بزرگسالان هم آنچنان آسان نیست تا چه رسد به این شکوفه های تازه نورسته باغ بهار قرآن؛ اما گویا پروردگاری که خود تعیین تکلیف کرده، تحمل این دشواری را نیز بر آنها هموار ساخته است.

روزه ‌اولی‌ها و روزه ‌داران کوچک حالا تقریبا یک ماه است که با جسم کوچک و دل بزرگ شان بلند ترین و گرم‌‌ ترین روزهای خدا را روزه می ‌گیرند. روزه‌ های داغ داغی که در این یک ماه لب ‌های کوچکشان را خشک کرده اما دل ‌هایشان را بیش از پیش به خداوند نزدیک کرده است. روزهای پایانی ماه مبارک رمضان بهانه مناسبی است که به این فکر کنید چطور می ‌شود به پاس یک ماه بندگی و روزه ‌داری فرزندان ‌مان که در سال های ابتدایی تکلیف هستند، لذت این عبادت را دو چندان کنیم؟ چه برنامه ‌ای برایشان ترتیب بدهیم که از ماه مبارک رمضان خاطره خوشی در ذهن ‌شان ثبت شود تا یک سال بعد با شیرینی و لذت بیشتر دوباره به استقبال بهترین ماه خدا بروند.

یکی از نکاتی که می تواند در تداوم روزه داری فرزندان مؤثر باشد، زیبا جلوه دادن ماه مبارک رمضان است. اگر بتوانید این ماه و روزه داری در این ماه را برای فرزند خود زیبا جلوه دهید، فرزند نه تنها با طیب خاطر روزه می گیرد، بلکه با تمام شدن ماه ناراحت شده و برای رسیدن ماه رمضان آینده روزشماری می کند، از همین روی آموزش و پرورش شهر تهران به عنوان متولی تعلیم و تربیت با برگزاری نخستین اجتماع روزه اولی ها سعی در ماندگار کردن این روز در ذهن دانش آموزان دارد.

ماه رمضان، ماه فرصت هاست؛ فرصتی برای پرورش جسم و روح و تمرین رهایی و غلبه بر نفس و محکوم کردن خود از ضروری ترین نیازهای غریزی و شاید تمرینی برای نه گفتن بر هر آنچه تو را به انجامش وسوسه می کند و تو از آن نهی شده ای.

فطرت بشر بر اساس فطرت توحیدی است؛ یعنی ما بر اساس فطرت توحیدی متولد شده ایم و باید تلاش کنیم این فطرت را تعالی بخشیم. هنگامی که دانش آموزان از دوران کودکی با تکالیف و دستورات الهی آشنا شوند و اخلاق اسلامی و آداب اجتماعی را یاد بگیرند، در بزرگسالی برای خانواده و اجتماع همان اخلاق اسلامی را رعایت می کنند.

دانش آموز خبرنگار: عطیه چوپانی

تصویر بردار: دانش آموز ایلیا یداللهی

تدوین گر: دانش آموز پارسا غفاری

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار