عضو کمیسیون عمران مجلس در گفت‌وگو با پانا:

تحصیل در هنرستان و مراکز فنی وحرفه‌ای به‌عنوان سابقه کاری دانش‌آموز ثبت شود

تهران (پانا) - عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مراکز فنی و حرفه‌ای دانش‌آموز را به بازار کار متصل می‌کند، عنوان کرد که خوب است آموزش و پرورش قانونی به مجلس پیشنهاد دهد تا تحصیل در هنرستان و مراکز فنی وحرفه‌ای به‌عنوان سابقه کاری دانش‌آموز ثبت شود.

کد مطلب: ۱۳۶۴۵۷۵
لینک کوتاه کپی شد
تحصیل در هنرستان و مراکز فنی وحرفه‌ای به‌عنوان سابقه کاری دانش‌آموز ثبت شود

علی‌اصغر خانی، نماینده شاهرود و میامی و عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با پانا درباره ارتباط مراکز فنی و حرفه‌ای با بازار کار گفت: «ارتباط هنرستان‌ها و مراکز فنی وحرفه‌ای یکی از موضوعاتی است که به‌نوعی پاشنه آشیل حوزه صنعت است. دغدغه دانشگاه‌ها و صنعت هم همین فاصله ایجاد شده بین این دو بخش است.»

دغدغه فاصله بازار کار و نظام آموزشی

خانی عنوان کرد: «در شرایط کنونی دانشگاه‌هایی داریم که در حوزه صنعت به‌طور تخصصی آموزش می‌دهند اما بخش صنعت با فضای این دانشگاه‌ها بیگانه است. البته پارک‌های علم و فناوری تا حدودی این کمبود را جبران کرده‌اند. متأسفانه از گذشته در مورد آموزش و پرورش هم همین بوده و فاصله میان بازار کار و نظام آموزشی وجود داشته.»

مراکز فنی وحرفه‌ای دانش‌آموز را به بازار کار متصل می‌کند

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: «کنار هم قرار گرفتن نظام آموزشی و بازار کار منجر به یک اتفاق مفید می‌شود زیرا آموزش و پرورش به‌صورت تئوری کار کرده است و در بازار کار عملی کار کرده‌اند. در این‌ بین مراکز فنی و حرفه‌ای کمک بزرگی هستند زیرا هم عملی هستند و هم تئوری.»

مراکز جوار کارکاهی باید توسعه پیدا کند

وی افزود:‌ «در برخی استان‌ها این تعریف در خود آموزش و پرورش وجود دارد که مدیرکل آموزش و پرورش استان با بخش صنعت و عمران و بخش‌های مختلف تفاهم‌نامه امضا می‌کند تا دانش‌آموز همزمان با تئوری، کار عملی را هم یاد بگیرد.»

خانی اظهار کرد: «در گذشته مراکز جوار کارگاهی از سوی آموزش و پرورش تعریف می‌شد که بسیار کاربردی بود. خوب بود اشکالات این طرح برطرف می‌شد و توسعه پیدا می‌کرد.»

آموزش و پرورش با نهادهایی مانند صمت یا راه و شهرسازی ارتباط بگیرد

وی با اشاره به اهمیت ارتباط مستمر آموزش و پرورش با سایر نهادها گفت: «خوب است که آموزش و پرورش با نهادهایی مانند صمت یا راه و شهرسازی ارتباط بگیرد. این نهادها با آموزش‌های تخصصی که در هنرستان‌ها و مراکز فنی و حرفه‌ای اجرایی می‌شود، آشنا شوند.»

این عضو کمیسیون عمران مجلس اظهار کرد: «اگر در بخش بالادستی این مهم انجام شود و تفاهم‌نامه‌ای بین این نهادها تعریف شود، اتفاق مفیدی است. در شرایط کنونی انبوه‌سازانی هستند که نسبت به برخی قوانین توجیه نیستند. این بیگانگی و جزیره‌ای عمل کردن اشتباه محض است. »

تحصیل در هنرستان و مراکز فنی و حرفه‌ای به عنوان سابقه کاری دانش‌آموز ثبت شود

وی افزود: «بهترین کار این است که وزارت آموزش و پرورش و وزارت کشور که شهرداری‌ها و انبوه‌سازان در اختیارشان قرار دارد و سازمان فنی و حرفه‌ای تفاهم‌نامه امضا کنند و این طرح الگو شود تا دانش‌شان را به‌کل کشور تزریق کنند. در این شرایط بلافاصله بازار کار مهیای جذب تکنسین است و نیازی به تحصیلات دانشگاهی ‌آنچنانی نیست.»

خانی گفت: «همچنین هنرستان به‌جز مدرک دیپلم، مدرک تخصصی هم بدهد که جزو سابقه کار دانش‌آموز حساب شود و اگر خود آموزش‌وپرورش نمی‌تواند قانونی چنین نامه‌ای بدهد خوب است که در قالب لایحه دولت به مجلس اعلام کند تا ما کمک کنیم و این طرح خوب به اجرا برسد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار